Fibergi till unghäst !?

H

Helenaa

Jag har ett varmblodsto på 4år, som jag ger betfor och havrekross, men det verkar som att havre ger bara en massa onödig energi, ja tänkte om fibergi är ett bra foder att ge ?
Min andra häst kunde inte gå på havre för det satte sig i huvudet, hon blev lite tokig :rofl:
Hur mkt fibergi skall jag ge henne isf om det är ett bra foder. Hon är ganska stor 1,70 i mankhöjd.
Och måste hon ha något mera än bara fibergi isf ? :)

Mvh / Helena

Sv: Fibergi till unghäst !?

Vad får hon mer att äta? Hö? Ensilage? Analyserat?
Om hon behöver något mer än fibergi beror ju helt på vad hon äter för grovfoder och hur mycket.

pemi

Hon äter Hö. Men det är inte analyserat.
hon får 4kg hö morgon middag och kväll.
Sen nu har jag gett henne 2dl betfor och 1½liter fibergi. !? men ja vet inte om det är en bra foderstat.

Är hon i bra hull och lagom pigg så är det nog en ganska bra foderstat. Svårt att säga utan analys när man inte sett hästen heller :smirk: . Har själv aldrig fodrat med Fibergi (är väl ganska dyrt?) men hört många som är nöjda. Finns väl flera sorter av fibergi också, vilken ger du?

pemi

Räknar lite snabbt och alla sorterna Fibergi utom Müslin innehåller MER energi än havren, de har en lägre smrp/Mj kvot och borde då ge en piggare häst. Tycker det låter som lite mat om du inte har et väldigt bra hö. Jag hade hellre gett en foder med en högre kvot för att veta att en växande häst får det foder den behöver. Tex Nya Krafft Groov, eller kompletera nuvarande foderstaten med soja eller krafft protein. Men det bästa är att analysera höet så man vet vad man ger o slipper gissa.

pemi

Hon är lite för smal, hon kommer från travet. Men om ni säger att det är mera energi i fibergi så kanske jainte ska ge henne det ;) Ja vill ju minska på hennes överskotts energi.
Men jag har fått råd om att börja ge henne lite korn i stället+lite havre och betfor.

Jo korn kan ju göra vissa hästar lugnare. Testa du det och betfor och se. Men om det var min häst skulle jag försöka få i henne mer proteiner också, som tex soja, behövs inte många dl för att det ska ge resultat. Och byt sakt till nytt foder, men det visste du nog redan.

pemi

Min erfarenhet av Fibergi är enbart positiv (förutom att det är "dyrt"). Jag har bl a utfodrat en tränande tävlingshäst, som hade ett piggt, "på-tårna"-temprament, men som ändå behövde mycket energi för sin tävlingsform, med Fibergi och deras tillskott Super G, med utmärkt resultat.

Det är välkänt att enbart havre ibland ger en mer "okontrollerad" energi och pigghet än andra kraftfoder. Precis som ni nämnde tidigare är korn ett alternativ.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en 4-åring som rids och tränas regelbundet och för tränare. Jag upplever att hon är väldigt trög i ridningen, ibland ifrån start...
Svar
12
· Visningar
1 192
Senast: Zkold
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka