Fel på ämnesomsättning och rumsrenhet..hjälp!

lakrits

Trådstartare
Jag misstänker att vår 7 månaders tik har fel på sin ämnesomsättning. Givetvis kommer kontakt med vetrinär göras för diverse prover men det känns ändå bra och höra sig för eller tala om sina problem för andra.

Tiken är en väldigt liten bordercollieblandning (vill inte ha några pekfingrar angående rasen). Sen hon kom till oss har hon ätit Royal Canins foder.
Vi tyckte att vi fick ge henne så mycket för att hon skulle hålla sig i hullet och pratade då med butiken där vi köper fodret om det fanns nåt som var "kraftigare" så hon slapp äta denna mängd mat varje dag.
Dock så var det vi använder det bästa.
Den mängd hon äter idag är alltså för en fullvuxen hund mellan 30-35 kg.

Detta har också gett oss lite problem med hennes rumsrenhet. På dagarna så gör hon sina behov ute, om man har koll på när det är dags, men blir hon nödig så sätter hon sig inne, säger inte till.

Problem nummer 1 är att eftersom hon äter så mycket så är det ju så att hon också skiter mycket och lite närsom. Inte hundra gånger om dagen men vi vet helt enkelt inte när det är dags så att säga.

Problem nummer 2 är nätterna. Dagarna som sagt funkar ganska bra men trots att hon får sin kvällsmat vid 18 tiden och att vattnet ställs undan även då så gör hon ifrån sig en hel del under natten.

Som igår så var hon ute vid 23.30 sista gången men när jag kom ner i morse så var det 3 :eek: kisshögar och en bajs.

Egentligen är det väl inte konstig med tanke på mängden mat hon äter samt att hon därtill också då behöver dricka ganska mycket vatten.

Det jag undrar är om någon har haft samma problem och vad ni gjort?
Har ni erfarenhet av något annat foder man kan använda sig av?

Ska hon få sin kvällsmat ännu tidigare och ska vattnet också bort tidigare?

Sv: Fel på ämnesomsättning och rumsrenhet..hjälp!

Vad är det för fett och proteinhalt på foderet?
Hur sover hon? Du kanske kan ha henne på en liten yta i sovrummet så att du hör när hon börjar röra på sig.

Vår ena hane har fel på ämnesomsättningen och äter Levaxin, han är 8 år och mår super.

Nu har jag inte kvar påsen eftersom vi har en fodertunna men det är alltså Royal Canins valpfoder, en grön säck, Junior är det nog den heter.

Eftersom hon gjort sina behov på natten så har hon tidigare sovit i en "bur", 4 stycken ihopsatta kompostgaller, och sovit här uppe på övervåningen, strax utanför vår sovrumsdörr. Även om det varit hyfsat liten yta så bryr hon sig inte om att hon får gå i det om hon kissar och bajsar. Dock har hon haft en säng däri också så på det viset har hon ju inte legat i det.

Vi har nu provat att ha henne på en större yta, ifall hon inte trivdes i den lilla men som jag skrivit ovan så hjälper inte det heller. Vi har nämligen en hund till så det sista har dom sovit tillsammans i köket.

De har inte fått tillgång till hela nedervåningen för vi har ett gammalt, gammalt trägolv i hall och Tv rum + att hon kissat i soffan nån gång förut :eek::mad:

Det är klart jag kan ha henne i sovrummet så jag hör henne som du säger...men om man börjar gå ut med henne på nätterna eller tidig, tidig morgon så kommer hon väl vilja det även sedan?
Givetvis gör jag det som krävs men tänkte att hon då får in det som en vana vilket kommer resultera i ständiga nattutsläpp?

Nu har jag inte kvar påsen eftersom vi har en fodertunna men det är alltså Royal Canins valpfoder, en grön säck, Junior är det nog den heter.

Eftersom hon gjort sina behov på natten så har hon tidigare sovit i en "bur", 4 stycken ihopsatta kompostgaller, och sovit här uppe på övervåningen, strax utanför vår sovrumsdörr. Även om det varit hyfsat liten yta så bryr hon sig inte om att hon får gå i det om hon kissar och bajsar. Dock har hon haft en säng däri också så på det viset har hon ju inte legat i det.

Vi har nu provat att ha henne på en större yta, ifall hon inte trivdes i den lilla men som jag skrivit ovan så hjälper inte det heller. Vi har nämligen en hund till så det sista har dom sovit tillsammans i köket.

De har inte fått tillgång till hela nedervåningen för vi har ett gammalt, gammalt trägolv i hall och Tv rum + att hon kissat i soffan nån gång förut :eek::mad:

Det är klart jag kan ha henne i sovrummet så jag hör henne som du säger...men om man börjar gå ut med henne på nätterna eller tidig, tidig morgon så kommer hon väl vilja det även sedan?
Givetvis gör jag det som krävs men tänkte att hon då får in det som en vana vilket kommer resultera i ständiga nattutsläpp?

Har du funderat på och gå över till vuxenfoder, de behöver ju inte lika mkt protein nu. Min är 9 mån och går på vuxenfoder (äter bravofärskmat) men fick torrfoder då han vart mindre.
Hur många mål om dagen får hunden?

Nu är inte jag särskilt insatt i foder, men jag tycker jag hört många hundar som blir lustiga i magen av royal canin.
Min dalmatiner gick på det ett tag, men var halvlös i magen och sket många och stora högar om dagen.
Har bytt till magnussons som hon fungerar väldigt bra på, men det är bara egna erfarenheter.

Anledningen till att vi inte bytt är för att hon är som sagt mycket mycket liten. Hon har ett litet blåsljud på hjärtat och var minst i kullen, hälften så stor som dom andra.
Hon är en blandning av Bordercollie och ev. shäfer. Det var en tjuvparning och det här med shäfer såg man först när hon började bli 5 månader gammal eller dyl.
Alltså ska hon inte vara så liten som hon är egentligen.
Hon är ganska gänglig, vilket iofs unghundar är, men vi måste hålla hullet på henne.
Nu på senare tid så har vi förstått att hennes litenhet inte beror helt och hållet på hjärtat, om ens överhuvudtaget, eftersom vi måste ge henne så mycket mat för att hon ska hålla sig någolunda i hull.
Vi har fortsatt med valpfodret eftersom jag förstod det som att hon behöver det, att det är kraftigare än ett vuxenfoder.

Jag kanske har uppfattat fel?

Dålig i magen är hon inte....men skiter mycket.

Både maken och jag frågar oss var hon får plats med allting :rofl:

Erfarenheter är väldigt bra, ibland är det ju så att vetrinärers inrådan osv inte alltid passar eller blir bra.
Därför ville jag höra mig för lite grann.

Men gå ut jättetidigt gjorde ni väl när hon var valp? Börja om med träningen som om hon vore valp. När hon väl vet hur man "ska" göra så kan man dra ut på tiderna.

Maken är hemma vid 6.40, då går han ut med henne, men då har hon hunnit göra ifrån sig redan många gånger.
Men..det blir väl till att gå ut vid 6 då kanske....

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 659
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur