Fel i foderstaten?

Smokey

Trådstartare
För en tid sedan började två av mina hästar tappa i vikt. Fick då råder att ge dem lusern och det har funkat så där. Kan någon vänlig skäl säga om de får för mycket/fel av något?

Det är nämligen som så att den ena hästen fortfarande inte har gått upp i vikt, men inte heller gått ner något. Det kan vara att hon har lagt på sig lite, men inte mycket i så fall.

Hon väger ca 550 kg, 162 cm hög och rids 5 dagar i veckan, 30-100 min per gång (endast i skogen).

Morgon:
3 kg hö
1 kg havre (12 MJ/kg)
1 kg krafft grund (11 MJ/kg)
1,5 kg (VÅT vikt) betfor (11,3 MJ/kg)

Lunch:
2 kg hö
1/2 kg havre

Middag:
1 kg hö
1 kg havre
0,5 kg kraft grund
1-1,5 kg lusern (hackad stå, 8,5 MJ/kg)

Kväll:
2-3 kg hö
1 kg havre
2 kg betfor (+ 1 dl olja)
1 kg lusern

Därutöver salt och mineraler.

Verkar det rimligt? Hon är väldigt pigg och framåt, lider absolut inte, är inte mer hungrig (händer att hon tar tid på sig att äta upp) och äter dessutom en del gräs när hon är ute, men det är rätt kortbetat nu - kan handla om några kg om dagen max.

Sv: Fel i foderstaten?

Jag vet ju inte vad du har för värden el nått på fodret, men du skulle gott och väl kunna höja fodret på kvällen!
2-3 kg är ganska lite för hästen att tugga på över en hel natt.

Och vad har du för värden på ditt hö då ? Havre och Grund kanske INTE är det optimala att ge om du har dåligt hö.

Oj herregud - är det ett svårfött fullblod du har? :eek: Som får så där enorma mängder kraftfoder?! Och jobbas så lätt (ja det räknas som lätt arbete).
3kg havre, 3.5kg betfor (men det kanske är mycket vatten? ange alltid betfor i TORRVIKT) , 1.5kg Krafft Grund. Och bara 8-9kg hö? Den kanske inte vill äta mer? Vad har du för värden i höet egentligen?

Utan att veta dina hövärden är det ju svårt att uttala sig vad som kan tänkas fattas. Men har du ingen analys på höet så skulle jag kunna tänka mig att det är för låg kvot i foderstaten. (dvs höet innehåller en låg mängd protein och du tillsätter mest energikraftfoder och det blir för mycket energi i förhållande till protein)

Jag vet ju inte vad du har för värden el nått på fodret, men du skulle gott och väl kunna höja fodret på kvällen!
2-3 kg är ganska lite för hästen att tugga på över en hel natt.

Hon tuggar ju på gräs också :confused:?? Det är klart att hon ska få mer när gräset är borta, men så länge hon kan sätta i sig flera kilon av det så... behövs det verkligen mer??

Läste att en häst skulle ha minst 1,2 kg hö per 100 kg.. d v s att hon skulle ha minst 6 kg. Hon äter ju 8-9 och det ligger ofta kvar hö ute (fodrar för det mesta ute, då jag inte gärna vill stalla in dem redan nu).

Oj herregud - är det ett svårfött fullblod du har? :eek: Som får så där enorma mängder kraftfoder?! Och jobbas så lätt (ja det räknas som lätt arbete).
3kg havre, 3.5kg betfor (men det kanske är mycket vatten? ange alltid betfor i TORRVIKT) , 1.5kg Krafft Grund. Och bara 8-9kg hö? Den kanske inte vill äta mer? Vad har du för värden i höet egentligen?

Utan att veta dina hövärden är det ju svårt att uttala sig vad som kan tänkas fattas. Men har du ingen analys på höet så skulle jag kunna tänka mig att det är för låg kvot i foderstaten. (dvs höet innehåller en låg mängd protein och du tillsätter mest energikraftfoder och det blir för mycket energi i förhållande till protein)

Nej, det är ett varmblod - borde väl vara normalfött. Jag har höjt kraftfodret för att få upp henne i vikt, likaså då lagt till lusern. Det rådet fick jag bl a på granngården. Torrvikten på betfor är väl kanske 1 kg om dagen, det är ju 3 delar vatten på vikten = ca 4 kg.

Men räknas verkligen 8-9 kg hö som BARA :eek:??

På agrias hemsida påstår 1,2 kg hö per 100 kg.. 6 kg alltså, hon får 8-9 plus gräs. Ligger ofta kvar hö också - inte så intresserad av detta. Tyvärr har jag ingen analys på detta höet, köpte det raskt då gräset blev kort och i mindre mängd - därför tar det slut om 2-3 veckor och höet till vintern ska jag ha analys på. Känns lite meningslöst att göra analys på ett hö som är för så kort tid. Dock är det grönt, luktar gått och bladrikt... men det kanske gör det samma...

1,2 kg hö är ju bara MINIMIGIVA när hästen inte gör något arbete alls. Gräset lär väl ha relativt dåligt näringsvärde nu. Bukfylla i all ära, men näringen är nog sämre. Vi är ju snart inne i september och redan efter midsommar börjar ju näringen sjunka. Troligtvis bör du ge något mer koncentrerat foder eftersom hästen uppenbarligen inte orkar äta det den ska ha.

Aha.. jag förstod inte att hästen gick ute på natten. :p
Finns det gräs att tugga på i hagen är inte 3 kg för lite.

Kruxet när man ger så där mkt kraftfoder gör att hästartna kanske inte orkar äta tillfredställande med grovfoder.
Hade jag varit du hade jag nog bytt ut en del av havren/kraften och istället gett mer lucern. Kanske även ett par dl till av oljan.
Sen 2 kg betfor är rätt mkt. Skulle nog minska det lite, för det kan bidra till mättnadskänsla. (är ju mest socker)

Soja kan vara bra till hästar som tappar hull.

Sen ang högivan. 8-9 kg är inte så jättemkt för en häst i den storleken. Min lilla häst (150cm) fick 10 kg i vintras, och hade fått mer om hon inte varit så lättfödd.

Senast ändrad:

Nej, det är ett varmblod - borde väl vara normalfött. Jag har höjt kraftfodret för att få upp henne i vikt, likaså då lagt till lusern. Det rådet fick jag bl a på granngården. Torrvikten på betfor är väl kanske 1 kg om dagen, det är ju 3 delar vatten på vikten = ca 4 kg.

På agrias hemsida påstår 1,2 kg hö per 100 kg.. 6 kg alltså, hon får 8-9 plus gräs. Ligger ofta kvar hö också - inte så intresserad av detta. Tyvärr har jag ingen analys på detta höet, köpte det raskt då gräset blev kort och i mindre mängd - därför tar det slut om 2-3 veckor och höet till vintern ska jag ha analys på. Känns lite meningslöst att göra analys på ett hö som är för så kort tid. Dock är det grönt, luktar gått och bladrikt... men det kanske gör det samma...

Tror du har fel om betforens torrvikt, en liter strimlad betfor blötläggs med 3 liter vatten, en liter betfor är ca 3 hg. Jag tippar på att din häst får knappt 0,5kg betfor om dagen, men du borde ju veta hur mycket du blöter upp i volym.
Skall du blötlägga 1 kg torr strimlad betfor (3,33 liter torr) behöver du 10 liter vatten.
Läs mer om betfor i Daniscos broschyr

Om hästen tappar hull så JA. Man höjer ju grovfodret i FÖRSTA HAND. Men äter inte hästen mer så är det inget att göra åt - då får man förstås ge annat som den hellre äter och som är näringstätare.

Men till natten skulle du kanske kunna ge så mycket som den bara vill äta? Du frågar om det verkligen behövs - ja om den nu inte håller hull!! Då är det ju uppenbart att det behövs.

På agrias hemsida påstår 1,2 kg hö per 100 kg..

Det är MINIMIGIVA för att en hästmage ska FUNGERA och att de ska få sitt tuggbehov någorlunda tillfredställt. Det betyder inte man SKA ge just den mängden! Rekommendationen är 2kg per 100kg häst. Eller allra helst fri tillgång! Dvs att hästen själv får välja hur mycketd en vill äta. Men det tycker jag att din häst redan verkar få om den lämnar hö? Den går ju dessutom på gräs just nu också så då är det inga problem.
Då förstår jag att det enda som finns att göra är att öka kraftfodret. Och prova med lusern!

Tyvärr har jag ingen analys på detta höet, köpte det raskt då gräset blev kort och i mindre mängd - därför tar det slut om 2-3 veckor och höet till vintern ska jag ha analys på. Känns lite meningslöst att göra analys på ett hö som är för så kort tid.

Nej det förstår jag. Det skulle inte jag heller gjort för så kort tid.

Men en sak i sånt här läge att göra är ju att byta ut stora delar av hö mot LUSERN. Det är som att byat ut ett mindre bra grovfoder mot ett jättebra!

Gräset lär väl ha relativt dåligt näringsvärde nu. Bukfylla i all ära, men näringen är nog sämre. Vi är ju snart inne i september och redan efter midsommar börjar ju näringen sjunka.

Nja. Så länge gräste växer och det är plusgrader är det mer eller mindre höga näringsvärden, mig veterligen. Och enligt boken verkar det stämma också:
Åkermarksbete - tidig försommar 11.8MJ /166g smbrp
högsommar 10.7MJ /128g smbrp
sensommar 11MJ / 166g smbrp

Naturbete - tidig försommar 11.3MJ / 125g smbrp
efter axgång 10.7Mj / 72 smbrp

Jag har heller aldrig MÄRKT att hästarna skulle tappa på sensommar/höst så länge gräset är grönt och växer.
Sen är det en annan sak att om det är väldigt korto nerbetat så kanske de inte får sig så mycket och då kan mer svårfödda individer falla ur.

Först och främst: Är hästen avmaskad?

Sen borde du också kolla upp värdena på höet. Men jag skulle tipsa dig om att först och främst öka höet under natten till kanske 4-5 kg (min arab, ca 400 kilo, får 3,5-4 kilo hö på kvällen, plus hö i hagen under dagen nu. I vinter kommer hon att få ca 4,5 kg under natten.) Så 2-3 kilo verkar på tok för lite enligt mig...

Sen tycker jag att du ska byta ut Krafft Grund mot Krafft Groov 125, som har ett mycket högre proteininnehåll! Du kan också, om du inte har så höga värden på höet, lägga till lite Krafft Protein vilket gör underverk:love:

Kom ihåg att blöta upp kraftfodret innan så att det blir lättare för hästen att ta åt sig det.

Linfröolja fungerar också superbra:)

Så det var mina tips. Se till att hästen hela tiden har grovfoder att äta, rent vatten och att den inte fryser så kommer den säkert att bli jättefin i hullet!

tycker du ger alldeles förl ite hö, har oxå en häst som är svårfödd väger ca 600 kg (180 hög) ger honom runt 14-16 kg hösilage dock väldigt torrt så öka på med högivan, vad din häst får är mindre hö än vad jag ger min lilla 2 åring som endå äter lite.

Prova med att skippa lusern.
Har hört att den kan ha motsatt effekt, hästen tappar vikt, istället för att öka.

Vi har ändrat och ger våra hästar kraft grov, krossad korn, havre o betfor. Den kombinationen har varit väldigt bra på några av hästarna som har svårt att hålla hullet

Varför så mycket betfor? Betfor är inte direkt det mest optimala att ge om du vill att hästen ska lägga på sig. Visst har betfor positiva egenskaper men dem får du även om du ger en eller två deciliter. Enda gången du har nytta av att ge mycket betfor på en gång är om hästen behöver en rejäl energikick t ex inför en terrängritt el liknande.

Jag har aldrig förstått varför folk tenderar att ge sina hästar hinkvis med betfor.

Prova med att skippa lusern.
Har hört att den kan ha motsatt effekt, hästen tappar vikt, istället för att öka.

Var har du hört det? Jag har bara hört tvärtom - att det ger mycket goda resultat för svårfödda hästar.

Jag tycker den får extremt mycket kraftfoder i förhållande till grovfodermängden. Har man en häst som tappar i vikt så ökar man ju på grovfodermängden till att börja med!

Betfor kan användas som vilket kraftfodermedel som helst och har den fördelen att det inte innehåller någon stärkelse. Energin i betforn kommer från fiber och socker vilket energin i gräs också gör, något som används som ett argument FÖR användandet av betfor. I försök har man sett positiva resultat på ett flertal parametrar hos högpresterande hästar genom att byta ut spanmålsbaserat kraftfoder mot betfor. Men då behövs det ju lite mängd :smirk:

Betfor innehåller en kvot mellan protein och energi som inte ställer till foderstaten allt för mycket för vuxna hästar som ej används i avel.

Sara (som kommer att fodra "hinkvis" med betfor efter installningen)

I försök har man sett positiva resultat på ett flertal parametrar hos högpresterande hästar genom att byta ut spanmålsbaserat kraftfoder mot betfor.

Jovisst, men alla har ju liksom inte högpresterande hästar. och TS's var ju inte det iaf.

smirka på du, jag kommer aldrig ge min häst hinkar med betfor. Om jag inte får fnatt och börjar tävla fälttävlan då..:cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama