För en tid sedan började två av mina hästar tappa i vikt. Fick då råder att ge dem lusern och det har funkat så där. Kan någon vänlig skäl säga om de får för mycket/fel av något?
Det är nämligen som så att den ena hästen fortfarande inte har gått upp i vikt, men inte heller gått ner något. Det kan vara att hon har lagt på sig lite, men inte mycket i så fall.
Hon väger ca 550 kg, 162 cm hög och rids 5 dagar i veckan, 30-100 min per gång (endast i skogen).
Morgon:
3 kg hö
1 kg havre (12 MJ/kg)
1 kg krafft grund (11 MJ/kg)
1,5 kg (VÅT vikt) betfor (11,3 MJ/kg)
Lunch:
2 kg hö
1/2 kg havre
Middag:
1 kg hö
1 kg havre
0,5 kg kraft grund
1-1,5 kg lusern (hackad stå, 8,5 MJ/kg)
Kväll:
2-3 kg hö
1 kg havre
2 kg betfor (+ 1 dl olja)
1 kg lusern
Därutöver salt och mineraler.
Verkar det rimligt? Hon är väldigt pigg och framåt, lider absolut inte, är inte mer hungrig (händer att hon tar tid på sig att äta upp) och äter dessutom en del gräs när hon är ute, men det är rätt kortbetat nu - kan handla om några kg om dagen max.
Det är nämligen som så att den ena hästen fortfarande inte har gått upp i vikt, men inte heller gått ner något. Det kan vara att hon har lagt på sig lite, men inte mycket i så fall.
Hon väger ca 550 kg, 162 cm hög och rids 5 dagar i veckan, 30-100 min per gång (endast i skogen).
Morgon:
3 kg hö
1 kg havre (12 MJ/kg)
1 kg krafft grund (11 MJ/kg)
1,5 kg (VÅT vikt) betfor (11,3 MJ/kg)
Lunch:
2 kg hö
1/2 kg havre
Middag:
1 kg hö
1 kg havre
0,5 kg kraft grund
1-1,5 kg lusern (hackad stå, 8,5 MJ/kg)
Kväll:
2-3 kg hö
1 kg havre
2 kg betfor (+ 1 dl olja)
1 kg lusern
Därutöver salt och mineraler.
Verkar det rimligt? Hon är väldigt pigg och framåt, lider absolut inte, är inte mer hungrig (händer att hon tar tid på sig att äta upp) och äter dessutom en del gräs när hon är ute, men det är rätt kortbetat nu - kan handla om några kg om dagen max.