Fegare med åldern?!

C

Catrool

Hej Alla Bukare =)

Jag har märkt något hemskt!! Jag har gått och blitt en fegis!
Har haft en uppehåll från hästar i 3 år pga plugg, nu 3 år senare och 23 år gamal har jag börjat rida igen =) Jätte kul att vara tillbaka verkligen! Saknat hästar så mycket...

Men nu till min rubrik, jag har blivit så feg på senaste tiden... Förr red jag in galna unghästar som var över mer än på marken, hoppade vad som helst på vad som helst men nu... Nu är jag inte alls lika tuff.. eller handlar de kanske om att man gått och blivit förnuftig på äldre dagar?!

Någon som känner igen sig? :)

Sv: Fegare med åldern?!

Det låter precis som jag! fast nu har jag köpt häst igen (ett årsedan) och det börjar bli något bättre. :)

Låter bra =) Kanske släpper då man kommit in i det igen :)
Skönt at höra att de fortfarande finns hopp ;)

Känner också igen mig. Att man blir fegare beror nog delvis på att man med åldern blir mer medveten och tänker mer på vad som KAN hända OM hästen gör si eller så. När man var yngre tänkte man inte lika mycket på följderna av sitt handlande.

Jag håller med.. Innan jag började gymnasiet så tävlade jag hoppning och hoppade i stort sett vad som helst. när jag började gymnasiet så valde jag dressyr som inriktning för jag trodde att det var det som jag skulle ha mest nytta av.. NU när jag gått ut gymnasiet så blir jag skitnervös bara av att hoppa 1 m.. haha man får hoppas att det går över..:)

Jag tror man har blivit förnuftig! :D:angel: (måste ju skylla på nått..)

Men helt klart känner jag igen mig! När man var yngre (11-15år kanske) så galopperade man hej vilt över stock och sten,gjorde iordning små hinder i skogen som man så gott som skenade över,vallade kossor som smitit i grimma och grimskafft,inget mer alls, (hade nog inte ens hjälm:o ) och när man satt på en häst som bara bråkade så var det ju skitkul!

Nu skulle jag aldrig våga göra nått sånt,och i fall hästen blir spänd,och bara vill vända och skena iväg,så blir man som en stålfjäder...:eek:

Vad har hänt? och jag är bara 20 (21 snart)..:cool::D

Var ut med en kompis förra våren,och hon är yngre än mig,hon tyckte vi skulle ut i skogen och hoppa,och hennes häst skenade så gott som över alla stockar,och hon bara skrattade,själv satt jag nästan och grinade när min häst trippade på tårna efter..! :rofl:

Senast ändrad:

Hahhaa ja men precis så ja känner med, ja låt oss kalla det förnuftig, de låter kanon ;)

Skönt att höra de inte bara e jag som e sån :P
Har alltid varit den galna som folk kastat upp på lite vad som helst :P Hehe nu vettefan ja skulle få hjärtslag nu för tiden för dyligt :)

Nu börjar kylan komma här i götebrog så får väl klamra mig fast på en pigg medryttarhäst i morgon hihi förnuftigt ;)

Vänta bara tills du blivit 10 år äldre!! Då jäklar känner man av det:(

Jag har ramlat av 3 rejäla gånger på 2 år och håller som bäst nu på att komma över min jävla rädsla...:crazy:

Men men, babysteps...:banana:

Mmmm ja är rädd för just de att de kommer bli värre :P
Ja jag flög av de första jag gjorde när jag gjorde min premiör efter 3 års uppehåll och drog på mig en fraktur i svanskotan :P Så de va kanske inte den bästa starten heller =)

Ja kan inte säga att jag är just rädd men orolig och ja som vi sa tidigare förnuftig :)

De är bra Dennis babysteps ! :D

euw.. är bara 18 och känner av det. Hästen fjantar sig lite i början av ridpasset (tar 2 steg åt höger i ena hörnet) och jag låser mig totalt resten av passet och får inte gjort nånting alls :crazy: Förr kunde man rida rodeo över halva ridbanan och tycka det var hur kul som helst att träna galoppökningar tio minuter senare :eek:

Jag har aldrig haft uppehåll från hästarna. Men är mer aktsam jag oxå. Men jag tror man är mer medveten om vad som kan hända i olika situationer. Förr så rammla jag. Hoppsan! Upp o iväg igen.

Nu är jag mer rädd att rammla av o bli liggandes. Den tanken fanns inte i mitt liv förr. Dels så har det kanske o göra med att jag har ryggskada som kan komma tillbaka. Och därför aktar jag mej mer.

Nä.. Detta är en åldersgrejj. Man börjar bli gammal:o.

Jag tror det handlar om att ha förnuft! Innan red jag ut o hoppade vad som helst o galopperade över ängar osv. Nu när jag och min häst gått omkull (tackvare en annan häst) och jag fick mitt näsben avsparkat tänker jag mer på vad som kan hända... ( jag är snart 15) När jag ska ut o galoppera på ängar tittar jag efter kaninhål framför hela tiden som jag inte gjorde innan eftersom man tänkte varför skulle det vara ett hål just här. Det låter kanske dumt men jag tänkte inte på vad som kunde hända innan utan tog förgivet att allt skulle gå bra. Jag tror oxå att det är bra att man märker att saker kan hända och att man inte e odödlig! Jag har klarat mej väldigt bra från olyckor måste jag säga:bow: förutom mitt näsben då. Någon måste ju hända någon gång... jag menar det e ju ingen ofarlig sport precis...?:angel:

Jag ler då jag läser era inlägg :) , som ja sagt innan skönt man inte e ensam :P Men ja de e nog så att man börjar bli gammal ;) (hemska tanke!)

Hehe ja jag vet inte om ja kan säga att ja klarat mig utan skador men inga större allvarliga iaf och de ska man vara glad för!
Som du säger "Hopplapolle" de är ingen ofarlig sport vi pysslar me :)

Har hänt mig med... antingen är det för att det gör ondare att trilla av idag, eller för att man inser farorna mer eller så är det bara för att jag nästan enbart rider min egen... Fegare har jag helt klart blivit i vilket fall som.

Känner verkligen igen mig, själv har jag dock mest tröttnat på att rida hästar som "uppför sig illa"... Det är inget kul, unghästar har jag fortfarande inget emot men det är hästar som ger mig en viss "känsla" som jag inte vill rida. Jag tror det har att göra med att man inser att man inte är odödlig... :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 291
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama