Fattar inte vänster galopp

R

Rava

Hästen är efter några års arbete äntligen mycket liksidig, galopparbete har påbörjats ganska sent då han själv aldrig ens använt galoppen som gångart tidigare. Hade en fruktansvärd balans i sin ungdom.
Nu fattar han fint höger galopp, kan galoppera ett par varv på volt helt utan att ramla :banana: och galopperar även i hagen.
Problemet är att han inte fattar vänster galopp, det händer någon enstaka gång men han verkar nästan ha svårare att gå i vänster galopp i vänster varv än om han använder höger galopp.
Han har som sagt blivit mycket liksidig i övrigt ju mer han har ridits och nu tänker jag inte ens på vilken sida vi jobbar.
Tidigare var det vänster sluta och höger öppna som gällde enbart. Det är nu helt borta men vänster galopp finns inte, konstigt för om jag uppfattat det rätt så är väl galopp en sluta-rörelse och det är vänster sluta han har haft mest lätt för innan.

Är mycket tacksam för alla funderingar och tips för jag blir inte klok på det, det är en mycket fin, avslappnad och rörlig häst i övrigt.

Sv: Fattar inte vänster galopp

Om du vill fatta och galoppera en ganska samlad galopp så krävs det även en del bärighet av ytter bak.
Hästen kanske helt enkelt "bytt bakben" utan att du varit uppmärksam på det.

Hur funkar det ute på ett fält eller en skogsväg tex?
Där kan man i allmänhet låta hästen "rulla på lite" så det inte blir lika jobbigt och samlat.

/T

Ja till viss del, men hela rörelsen i vänster galopp verkar besvärlig när den väl kommer, benen bara trasslar för honom.
Vänster galopp ute går bättre (när den väl kommer). Vi har ju jobbat med endast ett par steg, och några till när det går bra men jag har faktiskt blivit mer noga med att rida fram mer, han är ju så ambitös och det vill jag inte tappa när det nu är så svårt.
Jag hade inte brytt mig om det hela om det inte var för att galoppen fungerade så bra i höger varv, fattar från skritt samlat och fint. Det är en vuxen häst som har påbörjat piaffen innan galoppen t.o.m. Och nu har galoppen börjat komma men jag vet faktiskt inte hur jag ska göra för att fatta vänster galopp, hade jag kunnat det hade jag inte varit bekymrad, sånt här brukar mest handla om tid och tålamod är min erfarenhet. Men visst borde han väl kunna fatta galoppen åtminstone, och hur?

Jag skulle faktiskt gå tillbaka flera steg, hoppa av hästen och jobba antingen mycket löst eller på lina. Där kan man hjälpa hästen och ställa/böja, hjälpa med takten & formen, men hästen slipper att ha en ryttare på ryggen. Då är det också lättare att se vad som har med ryttaren (mej) att göra och inte.

Kan vara en idé att använda sej av upphöjda bommar (små hinder, 20-40 cm) och "fatta" över hindret, kan bli enklare att hitta rätt i sin tajming - min erfarenhet i alla fall.
Något som funkar för mej är att rida åttvolt med bom i mitten - ställ och böj om och hitta nya innersidans bakben innan bomen och fatta över bomen, då har man med sej yttersidan från den tidigare volten.

Analysera sin egen rörelse är viktigt - ofta har man en sida man har svårare att "släppa fram" och en sida man har svårare att "släppa ner". Kanske att man drar fram ena höften/drar fram-upp ena sittbenet och faller över på det andra sittbenet eller liknande - sådant är lättare att känna och korrigera när det går "långsammare" (skritt-skolor till exempel :idea: ), i galopp hinner man inte alltid med.

Har haft samma problem med alla hästar, ena galoppen är så svår, så svår för mej - jag får inte ihop rörelsen... (med ett undantag, men den hästen var ett undantag i allt annat så hon står utanför statistiken ;) ) Behöver inte vara så för dej förstås, men det är bara en tanke.

Angående galoppen och sluta-rörelse så var dte uppe en tråd om det för ett tag sedan (ganska länge sedan när jag tänker efter).
Jag tror inte det är riktigt så enkelt.... Min erfarenhet är att den större galoppen är mer mot öppna, den samlade är mer mot sluta i rörelse. Enkelt beskrivet - vill hästen bära upp med vänster bak och skjuta på med höger bak (vänster sida den korta sidan, höger sida den långa sidan) så har den lättare för en större galopp till vänster, samlad galopp till höger, svårare för den större galoppen till höger och svårare för den samlade galoppen till vänster. Den upptäckten har hjälpt mej mycket, men det är ju bara en personlig teori jag har efter mina erfarenheter.....

Du skriver att hästen börjat med piaffen - ett tips är att jobba mycket med skolorna i "områdena runt piaffarbetet" (samlad skritt, samlad trav), är hästen på bakdelen och på skänkeln så är det ett ypperligt tillfälle att börja jobba med att förändra takten mot galopp - tänk snabb växeldrivning, snabba inte bara på ena bakbenet åt gången utan be hästen plocka in båda tätt efter varandra (= galopp). Första gångerna kanske man inte får annat än någon ansats - tajming och eftergift (beröm) är som vanligt allt, många hästar är ju otroligt kvicka att förstå vad som efterfrågades bara de får en vältajmad eftergift och beröm.
Och ibland är det så att det inte behövs så många ansatser innan poletten ramlar ner, det beror på hur gammal hästen är, hur svårt den har för sej och så vidare....

Några tankar!

jag är på väg hem och orkar inte läsa de andras svar, ej heller skriva något långt själv. men rent övningsmässigt är studshinder på volt (corall) en stärkande övning för galoppen. För att hästen ska orka galoppera så behövs styrka i båda bakbenen, så klättring och bakbensstärkande övningar såsom trespår är viktiga. Men den rena galoppmuskulaturen är svår att komma åt på andra sätt än just galopp.
En stor hjälp är därför studshoppning, då hästen rör sig på ett sätt som liknar galoppen mer eller mindre, beroende på individ.
Jag har hjälpt många travare att kunna galoppera och även förbättra galoppen, genom att just löshoppa dem mycket.

Jag har samma problem med min häst, fast tvärtom. han fattar vänster galopp jättebra, kan galoppera lite samlat osv, men höger fungerar inte alls. Det blir lite mer åt pass-hållet.

Jag har också tänkt som du att det är slutan jag skall träna på, men på senaste kursen sa min tränare att det mer ser ut som det är bogen han är låst i. Höger bogen alltså. och att det är därför han har svårt för att galoppera i höger varv för höger fram inte kan sträcka ut ordentligt. Lösningen skulle vara att rida öppna för att lösgöra bogen. Jag har bara kommit till skolorna i skritt än så länge, men öppna i trav vore säkert det bästa.

Försök reflektera över om det inte kan vara så i ditt fall också.

Jag är övertygad om att galoppen kommer att komma förr eller senare, han behöver väl bara bli starkare och mer balanserad först. Så vi övar vidare på det andra och testar galoppen då och då för att se om myntet trillat ner. Nångång blir man väl positivt överraskad =)

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 773
Senast: banani
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama