Farligt att ge protein när hästen ej används?

eldkyss

Trådstartare
Mina ardenner får fri tillgång på grovfoder samt 1 kg lusern och 5 dl krafft muskel. Det är unghästar och används ej regelbundet. Till frågan: Är det farligt att utfodra med krafft muskel om inte hästen används? Jag tänker på korsförlamning mm.

Sv: Farligt att ge protein när hästen ej används?

Hästar får inte korsförlamning av proteiner. Om proteinfodret behövs för att balansera upp grovfodret så behövs det ju.

Okej, jag förstår. Men vad händer med proteinet jag ger dom om dom inte får jobba?

Hästen har behov av både energi och protein. Lite olika mängder och kvoter beroende på häst. Generellt brukar man säga att protein/energi-kvoten ska ligga omkring 6 för att en normal, vuxen häst ska må bra. Ger man mindre protein än vad hästen behöver så minskar muskelmassan och hästen blir tunn över ryggen och magen bukig.

Protein används i kroppen till allt möjligt. Inte bara muskeluppbyggnad.
Överskott blir antingen energi eller urin. Stora överskott kan ge diarré (men då pratar vi stora överskott).

Som Madick säger:
Om proteinfodret behövs för att balansera upp grovfodret så behövs det ju.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?