"Får inte anstränga sig"?

squarepants

Trådstartare
Min flathane Devil går under behandling för tonsillit, fick åka in akut med honom i torsdags då han blev helt nästan apatisk och hade 40,5i temp. Diagnosen blir tonsillit som sagt och han äter nu Vetrimoxin 450g, två gånger om dagen i tio dagar. Över helgen fick han även Metacam men sista dosen gavs imorse och han har inte haft feber sedan tidigt i fredags morse. Nu är tempen stadigt 38.4.

Det jag funderar på är motionen! Vetten sa "han får inte ansträngas" så länge han äter medicinen och därför har jag hållet honom helt vilandes sedan i torsdags och han har enbart fått rasta sig och göra lite enklare trickövningar. MEN, nu är han rejält uttråkad. Han okynnesskäller inomhus och låtsasvaktar mot saker som inte finns. Och jag inser att mitt tålamod kommer ta slut ganska snart..... :)

Min fundering är om jag gör helt fel om jag tar med honom ut på promenaderna? Han är vältränad och i min mening anstränger han sig inte ett dugg av att gå i koppel en mil. Jag kan givetvis dela upp motionen på fler rundor istället för en lång dom flesta dagar, men vissa hinner jag bara med en längre...

Koppelpromenader skulle jag inte tro är något problem, däremot ska han kanske inte springa lös, eller springa med dig. Trickträning tror jag inte heller är något problem, då tränare de ju hjärnan utan att anstränga kroppen egentligen. Faran ligger väl i att överanstränga hjärta och lungor med infektion i kroppen.

Med "anstängning" skulle jag nog säga aktivitet som gör att hunden får upp flåset, vilket inte lugna promenade lär göra om hunden har normal kondition.

Dock hade jag nog frågat veterinären hur mycket dem tycker man kan aktivera hunden.

En mil hade jag nog tyckt var för långt men annars håller jag med, promenad i lugn takt är nog ok - kopplad!
Ni har väl fler hundar? Se till att de inte spelar upp sjuklingen för mycket.
Hoppas han kryar på sig snabbt!

Tack för era svar! Ja @Lona, en mil behöver vi inte knalla runt med håller jag med om. Jag tror att det räcker med 5-6km (1,5 timme?) för att han ska hålla sig på mattan ett tag till, han måste bara få göra NÅGONTING. Han är liksom van att cykeltränas 3-4 mil i veckan utöver promenader..

Bra tanke om dom andra hundarna, men faktum är att det är Devil som är "roten till allt" om dom blir uppspelta, det är alltid han som drar igång det. Så lyckas jag bara hålla honom samlad är dom andra lugna med :D

Ringde kliniken för säkerhets skull! Dom sa att jag ska dela upp promenaderna i kortare och istället försöka trötta ut honom inomhus med godisletande och trickträning. Då var jag på rätt spår ändå även fast jag ville ta i lite mer med motionen.. :)

Spåra kan du väl göra? Ett km-långt spår är ju inte direkt ansträngande för kroppen men om det får ligga några timmar och/eller att du klämmer i lite svårigheter hjälper ju att trötta ut honom lite i huvudet.

Tyvärr är han av den vansinnigt intensiva typen som ligger på som en stridsoxe i linan, så ett spår är nästan lika mycket fysisk som psykisk träning för honom..
Igår la jag dock ett miniupplet med små små apporter i högt torrt gräs så han verkligen fick traska runt långsamt för att kunna sniffa överallt. Och sedan lärde han sig trampa på ett lock. Han sov ganska gott inatt trots allt :)

Tyvärr är han av den vansinnigt intensiva typen som ligger på som en stridsoxe i linan, så ett spår är nästan lika mycket fysisk som psykisk träning för honom..
Igår la jag dock ett miniupplet med små små apporter i högt torrt gräs så han verkligen fick traska runt långsamt för att kunna sniffa överallt. Och sedan lärde han sig trampa på ett lock. Han sov ganska gott inatt trots allt :)
Ett kort hårt spår kanske? Med kort lina eller koppel så att han inte kan fara runt för mycket.

Ett kort hårt spår kanske? Med kort lina eller koppel så att han inte kan fara runt för mycket.

Jag ska testa! Problemet brukar inte vara att han far utan han är stensäker och lägger alla 250kg framåt i selen.. Men med halsband och små godisbitar ska jag se om han kan hålla sig lugn! För jag håller med dig om att det borde vara ultimat i uttröttningssynpunkt.

Hur trött blir han av att mysa? :p Hade det tröttat ut han kunde jag lånat han ;)

Men i övrigt, hårda spår, torrfodersök, lär han frysmarkering, kanske fjärr? Jag såg en film på fb där de lärde hunden göra olika saker vid olika föremål, typ ligg vid burk, snurra runt vid pall osv. och sen gjorde de olika banor med föremålen i olika ordning.

Hoppas han blir pigg snart!

@attheedge Han är pigg.... Det är precis det som är problemet :D Men varsågod att hämta honom vilken dag som helst, jag kan till och med tänka mig ta Mallen i utbyte ;)

Minisökruta tänkte jag på, det kan man ju göra i mossa, barr, löv eller snö. Spårupptag, där de skall markera riktningen. Man går som en leander o varje gång man korsar spåret med jycken så skall den markera spårriktningen, inget annat.
Doftdiskriminering gör man lämpligtvis inomhus, det kan Migo förklara bättre hur man gör.

Jag ska testa! Problemet brukar inte vara att han far utan han är stensäker och lägger alla 250kg framåt i selen.. Men med halsband och små godisbitar ska jag se om han kan hålla sig lugn! För jag håller med dig om att det borde vara ultimat i uttröttningssynpunkt.
Utmana honom lite! Om spåret blir tillräckligt svårt/lite doft kvar så måste han ju ta det lugnt för att inte tappa det. Lägg i lite näring om du tror att han blir springig av att det inte går att leka autobahn i spåret.

Liknande trådar

Hästvård Min ena ponny blev hängig i fredagskväll och hade feber. Ringde vet. igår som kom ut och tittade genom hästen samt tog blodprov och gav...
Svar
3
· Visningar
983
Hundhälsa Har jourtid klockan 17.00, så ni behöver inte fundera över detta. Behöver bara få skriva av mig och höra om det är någon annan som har...
2
Svar
23
· Visningar
2 902
Senast: Melli
·
Hästvård Tänkte höra om någon mer än jag råkat ut för detta? Har ett konstigt problem med mitt 4-åriga sto Tindra. Hon har som liten fått...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Java87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI