Fångrisk växande ponny?

eldkyss

Trådstartare
Blir fångrisken mindre om ponnyn är växande? 2 år gammalt russ. Funderar på val av bete i sommar.

Nej skulle jag säga. Sätt en del unga hästar också få fång

Och försiktigt skulle jag säga ja.........
Vi med fjordingar brukar säga att de kan gå på bete åtminstone som ett- och tvååringar. Sedan kan man se om individen kanske är benägen att lägga på sig fett eller mage och sedan eventuellt även ge den ett tredje år.

Utan att jag har några vetenskapliga belägg så tror jag att den mesta energin går åt till att växa och fång då är mer ovanligt.
Jag är dock inte främmande för att unga hästar mycket väl kan få fång, speciellt om de är feta redan före betesgång.

Digivande ston med fång månader innan fölning har klarat av att gå på bete då energin har gått till digivning, så en växande unghäst bör klara det bättre än en äldre häst. Men man vet aldrig säkert.

För en tvååring så ska väl tyngdpunkterna vara sällskapet = roliga kompisar men inte bara lek utan tid att beta, betet ok men inte "fett", terrängen blandad så dom lyfter på fötterna och möjlighet att slippa insekter. Är ju inte meningen att få hem en mager yngling.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30