Sto i 20-års åldern
Promenadhäst
Normalviktig
Glad och alert
Ingen feber
Rör sig frivilligt i alla gångarter som ser normala ut
Avlastar ofta, men inte alltid, frambenen ("fångställning")
Ingen värme i hovarna, ingen uppenbar pulsförändring
Äter endast grovfoder och halm och på sommaren normalt endast bete (och halm).
Gått på nedbetat bete hela sommaren, men torr näringsfattig sandjord så troligen inte så fång-farligt som det låter. Småponnyerna brukar fungera fint på det.
Får förmodligen mer äpplen än jag vet om nu den senaste tiden när alla trädgårdar fylls med fallfrukt. Kanske sammanfaller detta med att hon börjat avlasta, jag är lite osäker men vill ju gärna ha något att skylla på.
Sen kanske den viktigaste punkten för att kunna få en konstruktiv diskussion: Ja, hästen har haft veterinärbesök och får vård. Vad denne ansåg tänkte jag utelämna ett tag. Hästen kommer sannolikt få åka och hälsa på andra veterinärer om ett par dagar.
Har ni varit med om en fånghäst som inte uppvisat "huvudsymptomen"?
Promenadhäst
Normalviktig
Glad och alert
Ingen feber
Rör sig frivilligt i alla gångarter som ser normala ut
Avlastar ofta, men inte alltid, frambenen ("fångställning")
Ingen värme i hovarna, ingen uppenbar pulsförändring
Äter endast grovfoder och halm och på sommaren normalt endast bete (och halm).
Gått på nedbetat bete hela sommaren, men torr näringsfattig sandjord så troligen inte så fång-farligt som det låter. Småponnyerna brukar fungera fint på det.
Får förmodligen mer äpplen än jag vet om nu den senaste tiden när alla trädgårdar fylls med fallfrukt. Kanske sammanfaller detta med att hon börjat avlasta, jag är lite osäker men vill ju gärna ha något att skylla på.
Sen kanske den viktigaste punkten för att kunna få en konstruktiv diskussion: Ja, hästen har haft veterinärbesök och får vård. Vad denne ansåg tänkte jag utelämna ett tag. Hästen kommer sannolikt få åka och hälsa på andra veterinärer om ett par dagar.
Har ni varit med om en fånghäst som inte uppvisat "huvudsymptomen"?