Fång? Hur har det blivit sen?

Natta93

Trådstartare
Hej, Alla där ute, jag behöver hjälp. Min häst har nu fått fång symtom,dock väldigt lätt symtom men ändå så vi ser att de är fång, vi har tagit av skona. Han står inne i Box med massor av spån och där han får nu 4 mål/ dag halva med halm och resten torrhö. Lite feber har han också. Vi får se hur han mår imorgon. Min fråga är ni som har haft hästar med fång hur har det gått för er, har hästen blivit frisk hur har ni gjort med mat motions osv. Sååå tacksam för svar!

Innan alla katastrofer så kan jag ge goda erfarenheter...
Hade en ponny som fick fång för ngt år sedan och är fullkomligt frisk igen. Ett lättare anfall utan påverkan på hovarna .

Min fick fång i samband med dräktighet för 3 år sedan. Mår idag helt bra och kom igång fullt och tävlade innan en annan skada stoppade. Min fick 2 anfall tätt inpå varandra och det var risk för att hon inte skulle klara sig. Skorna tog vi aldrig av, på veterinärs och hovslagares inrådan, och hon fick själv välja om hon ville vara inne i boxen eller gå ut i sin mjuka hage 3 steg utanför stallet. Ibland stannade hon inne och ibland gick hon ut. Kunde senare gå på bete med sitt föl och har kunnat gå på bete från mitten av Juli och framåt varje år. Dock krävs *noggrann* invänjning. Hon fick ingen rotation eller hovbenssänkning.
Fång behöver inte vara en dödsdom men visst är det "ett gupp i vägen" och efteråt får man vara mer noggrann med mat, motion och hovvård.
Hoppas din snart mår fint igen. :)

Hej, Alla där ute, jag behöver hjälp. Min häst har nu fått fång symtom,dock väldigt lätt symtom men ändå så vi ser att de är fång, vi har tagit av skona. Han står inne i Box med massor av spån och där han får nu 4 mål/ dag halva med halm och resten torrhö. Lite feber har han också. Vi får se hur han mår imorgon. Min fråga är ni som har haft hästar med fång hur har det gått för er, har hästen blivit frisk hur har ni gjort med mat motions osv. Sååå tacksam för svar!

För det första, beklagar fången. Det är en hemsk åkomma. Jag hoppas att ni har kontaktat en veterinär, hästarna blir ofta hjälpta av att få antiinflammatorisk och smärtstillande medicin, och då har ni också någon att be om hjälp och råd angående foder, igångsättning osv. Jag har haft två fånghästar. Den ena fick nyligen somna in eftersom hon fortsatte få anfall trots alla typer av förebyggande åtgärder. Den andra hade fång i januari förra året, lindrigt men långvarigt, och är idag helt återställd och rids som vanligt.

Boxvila på mjukt underlag är helt rätt i det akuta skedet, förutsatt att hästen är lugn inne. Helst ska den stå inne tills den varit sympromfri några dagar, inte ens gå ut på gången för att mocka och absolut inte transporteras. Sedan måste man vara beredd på att fång tar tid. Min häst hade fång i januari-februari och började gå ut i sjukhage i slutet av mars. Började promeneras 5 min/dag i slutet av april och jag satt på henne första gången i juni/juli. I oktober/november var hon hyfsat igång, då red jag lätta 45 minuterspass i skritt och trav med enstaka galoppinslag. Vi Låg kvar på den nivån under vintern och har nu under våren trappat upp med intensivare pass och mer galopp.

Min häst gick i grushage hela förra året, i januari i år började jag vänja in henne på en av vinterhagarna där det fanns lite gräs. Där fick hon gå och småbeta fram till slutet av mars, nu i april/maj är hon i grushagen igen då vårgräset är som värst, i juni ska vi testa med en orörd hage full med gammalt fjolårsgräs. Hon får ett hösilage med under 10 % socker och jag känner på ben och hovar varje dag efter värme och förstärkt puls.

Det är lite pyssligt att ha en fångbenägen häst, men när man kommit in i det så tycker iaf inte jag att det är så mycket mer jobb än med en frisk häst. Viktigast när hästen har tillfrisknat är att hålla den i lagom hull genom rätt foder och mycket motion.

En islandshäst jag hade fick fång i början av sommaren 2009. Han blev helt återställd och fick aldrig något återfall. Reds och tävlades som vanligt tills han fick somna in pga kronisk bronkit våren 2012. Han fick dock aldrig gå på något gräs att tala om efter fånganfallet. Skogshage eller kraftigt nedbetad hage och åt hö året runt. Höll honom i topptrim tack vare detta och det minskade ju risken för återfall också såklart.

Tråkigt att din häst har fått fång. Min ponny hade fång 2008. Det var ett ganska allvarligt anfall och rehabiliteringen tog många månader. Idag mår hon bra och jag rider som vanligt. Under sommarhalvåret har hon munkorg på sig när hon är ute i hagen, står då inne på nätterna. Hon får aldrig kraftfoder och jag kollar fortfarande hennes ben ett par ggr om dagen. Annars är det som en vanlig häst.

Har ingen egen erfarenhet men har stått i samma stall i 20 års tid, och under den tiden har två hästar i stallet fått fång. Den ena fick det på hösten i samband med att hon gick på vila i en skogshage. Ett väldigt akut anfall - hon kunde knappt gå från hagen utan stapplade in i stallet... Veterinären trodde att hon ätit något "konstigt" i hagen, men kan mycket väl också bero på fri tillgång på mat ur hösilagebal (väldigt matglad häst...). Hon behandlades efter alla konstens regler, blev frisk och förblev frisk resten av sitt liv, gick även på bete på somrarna. Fånganfallet fick hon vid fem eller sex års ålder, hon levde sedan tills hon var 17 då hon tyvärr fick tas bort pga en skada.

Den andra hästen som fick fång fick det i samband med att han flyttade till vårt stall - från ett liv i skogshage och jobb som turridningshäst till ett liv med rikligt bete (vall) och betydligt mindre motion. Det ledde tyvärr till fång efter ett par veckor. Även denna häst behandlades och blev och förblev frisk samt kunde gå på bete. Han flyttade från stallet några år senare, men jag ser honom då och då och tror inte han haft fler fånganfall hos nya ägarna heller.

Beklagar att hästen har ont. Har du kontaktat veterinär? Det är min absoluta åsikt, fång gör ont även om det är "lindrigt".

Har haft två med fång, den ena hade fång två år på raken (symptomen gick snabbt över efter medicinering), sedan fri i fyra år innan hon fick det en sista gång (var då så pass gammal (20+) att jag tyckte det fick räcka...). Den andre hade fång en gång, mycket värre än den förra, hade ont längre, men det kom inte tillbaka, dock hade han andra problem som gjorde att han fick sluta sina dagar i förtid. Båda kunde gå på gräs på sommaren i begränsad omfattning efter fången, med väldigt lång invänjning. Jag tänker att det kanske är ganska individuellt hur de klarar av det, dels hur svårt fånganfallet blir och dels hur de klarar att äta gräs i fortsättningen. Jag skulle i vilket fall som helst vara väldigt försiktig med att prova betesgång på en häst som haft fång, + att jag skulle vara väldigt försiktig vid alla foderomställningar.

Efter en lång period med oro som var stor hos mig o ja jobbigt tid är det! Nu har vi en pigg o glad häst som löshoppar en gång i veckan mm o full fart på i hagen. Men det var en lång o krokig väg dit vi är i dag. Fatastiskt suport hos vet kliniken o vänn o en hovis som är guld värd har hjälpt oss. Har vi nu vår rally stjärna. Fyra år sen stort fång anfall o ett litet för ett 11/2 år sen pga någon matat med kakor!!! Mår min häst bra. Men klarar inte bete men lite bete för hand men vi är jätte försiktiga med gräs. Hästen är pigg o glad.
Tänker på dig o håller alla hovar o tummar!

Generellt gällande fång, så handlar det om att ta bort det som orsakade fång från början. I de flesta fall övervikt och/eller insulinresistens.

Jag har hittills haft tre hästar med fång. De första stoet fick fång pga förgiftning (överätning av smörblommor) och hon blev aldrig helt bra. Det var dock på den tiden då det inte fanns så mkt forskning om fång, så förmodligen hade hon fått annan behandling idag.

Det andra stoet fick fång pga förgiftning (fölbrunst) och det var 2013, dvs kunskapen var högre hos både mig och veterinär. Hon återhämtade sig bra och kunde börja ridas redan efter 9 månader. Vi skrittade dock de tre första månaderna. Hon fick lindriga hovbenssänkningar fram.

Min valack fick fång pga grav övervikt (vilket var ett mycket medvetet risktagande hos mig) och han fick somna in direkt han fått symptom, då han inte mådde bra av varken boxvila eller bantning.

Hoppas det går bra med din häst. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama