Bukefalos 28 år!

Fälttävlansfrågor...

Avalon

Trådstartare
Hej allihopa!!
De är så här att jag skulle vilja ha hjälp med svaren på ett par frågor och nu hoppas jag att ni kan hjälpa mej!
För ett halvår sedan gjorde jag ett prov i hästteori om hoppning o fälttävlan, men jag klara inte det helt utan jag fick som uppgift att kompletera vissa frågor, men nu är det så att hur jag än har försökt så har jag inte lyckats hitta ordentiga svar till dem.
Kan ni va jättegulliga o hjälpa mig???

1. Vad ska ryttaren tänka på vid hoppning på naturhinder?

2. Hur bygger man upp grundkonditionen.

3. Nämn några bra konditionsövningar.

4. Ge ex. på styrke och teknikövningar.

5. Vad ska man tänka på när man rider mot ett spetshinder?

6. Skriv minst två saker som du kan träna på med en unghäst i samband med vattenhinder.

Snälla rara ni som kan sånt här hjälp mej, för jag är inte så insatt i fälttävlan så att jag kan svara ordentligt på de här frågorna :confused:
 
jag är inte nån expert heller men ja ska försöka svara på det ja kan :p

1. Att hästen går framåt. Ha kontroll över hästen är en viktig sak så att inga farligheter framgår...

2.

3.

4.

5.

6. Först och främst ska man ju träna den så att den lungt och säkert går i vatten. Träna på varenda vattenpöl, och liknande... Om den inte vil gå i själv så ha med en säker häst som går i före tills unghästen lär sej att det inte alls är farligt... Det är bra om det finns stoora "vattenpölar" eller liknande som man kan träna i så att den kan lära sej att trava och galoppera igenom såsmåningom utan hinder, sen så när den är trygg även med hinder, men då gärna där med en säker häst framför så att den lär se jfrån början att det inte är farligt...

dom där andra vil jag inte svara på , det överlåter jag till någon annan som är lite mer säker :crazy:
Jag vet ju lite om det, men däremot så vet jag inte vilket som passar in var...
 
1. Vad ska ryttaren tänka på vid hoppning på naturhinder?
Att hästen är i balans, kommer i lagom tempo och är uppmärksam

2. Hur bygger man upp grundkonditionen.
Genom ett välplanerat schema just för sin häst och vilken tävling den skall gå. Tex galopparbete behövs kanske inte till endagars men vid flerdagars så bör man göra det

3. Nämn några bra konditionsövningar.
Intervallträning, klättring i backe och långa skritt pass

4. Ge ex. på styrke och teknikövningar.
Gymnastikträningar tex studs, serier och träning på smala hinder

5. Vad ska man tänka på när man rider mot ett spetshinder?
Ha hästen väl mellan hand och skänkel, rida frammåt under balans och framförallt ta ut en rät linje i spetsen att ta sikte på

6. Skriv minst två saker som du kan träna på med en unghäst i samband med vattenhinder.
Grunt vatten så att de inte blir skrämda, sällskap av en rutinerad häst som går före ner i vattnet. Inte ta ner den i vattnet över en kant utan försöka att hitta ett vad istället
 
Tack så jättemycke!!! :bow:
Blev så jäkla glad när ja fick lite svar på frågorn, så att jag äntligen kan lägga de där jobbiga provet bakom mej.
Ni e så underbara :banana:
Tack tack tack!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 461
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp