Få bort plåster smärtfritt?

Silver Girl

Trådstartare
Min tik är nu kastrerad och jag skulle igår plocka bort plåstret. Men det gick inte, det sitter stenhårt. Ett hörn hade lossnat så jag fick bort det och klippte sedan bort mitten (där det inte var något klister), men kanterna sitter fortfarande kvar. Det gör uppenbarligen mycket ont när jag försöker ta bort detta så jag har lämnat kvar det för tillfället. Kommer ju att trilla bort av sig själv så småningom, men tänkte höra om någon har något bra tips. Provat med vatten med det är ett "plastigt" plåster så det lossnar inte av att bli blött.

Tyvärr hade ju veterinärkliniken stängt för helgen när jag började med detta igår kväll och har bara jourtelefonen igång så jag kan inte ringa och fråga vad de har för tips i vanliga fall.

Om inget annat är sagt från veterinär/läkare skal plåstret sitt kvar tills del lossnar själv.

TS fick ju instruktioner om att plocka bort det redan igår.
Jag hoppas att du fått bort plåstret nu. På kliniken använder vi engångsförpackade våtservetter som heter Remove som är till för att få bort plåster lätt och smidigt.

Jag brukar använda lite olja när jag tar bort plåster eller bandage-/sårtejp på mig själv, alltså vanlig oliv- eller annan matolja. Det tar ett tag att gnugga och muckla, men när oljan väl har kommit in är det inga problem att ta bort det helt smärtfritt :)

(Oljan löser liksom upp klistret och ger huden bra glid.)

TS fick ju instruktioner om att plocka bort det redan igår.
Jag hoppas att du fått bort plåstret nu. På kliniken använder vi engångsförpackade våtservetter som heter Remove som är till för att få bort plåster lätt och smidigt.

Står inget I TS första inlägg om det, enbart att hon vill plocka bort plåstret och ringer jour telefonen...

Står inget I TS första inlägg om det, enbart att hon vill plocka bort plåstret och ringer jour telefonen...

När TS skrev "...och jag skulle plocka bort plåstret igår" tolkar jag det som att hon fått information om att plocka bort det.
Vi skickar aldrig hem djur med plåster då det suger åt sig skit och smuts utifrån som kan komma in i såret och för att många har svårt att få bort det.

När TS skrev "...och jag skulle plocka bort plåstret igår" tolkar jag det som att hon fått information om att plocka bort det.
Vi skickar aldrig hem djur med plåster då det suger åt sig skit och smuts utifrån som kan komma in i såret och för att många har svårt att få bort det.

Antigen skriver man klartext, eller så skriver man kod. På almänt forum skriver man klartext utan utrymme för "tolkning" ...

Folk får väl skriva precis som de vill. Herregud vilken otrevlig ton!

Sättet du tolkar TS inlägg på är ungefär i samma stil som Psykologens i P1 serie på torsdagar, historien om gumman som sade. Kaffe och bulle är gott då hon och gubben åkte förbi ett kafé. Vad hon menade var att hon var sugen på kaffe och bulle där och , men ingen vettig människa skulle tolka det på det viset.

Sättet du tolkar TS inlägg på är ungefär i samma stil som Psykologens i P1 serie på torsdagar, historien om gumman som sade. Kaffe och bulle är gott då hon och gubben åkte förbi ett kafé. Vad hon menade var att hon var sugen på kaffe och bulle där och , men ingen vettig människa skulle tolka det på det viset.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min ovettiga tolkning :cool:

Antigen skriver man klartext, eller så skriver man kod. På almänt forum skriver man klartext utan utrymme för "tolkning" ...

Okey? Hur många sätt kan man tolka det här på?
Min tik är nu kastrerad och jag skulle igår plocka bort plåstret. Men det gick inte, det sitter stenhårt...........

Jag tolkar det som att hunden ätit upp påskharen och värpt ett ägg.....:grin:

För att klara upp något som tydligen var viktigt så stod det i instruktionerna från veterinären att det skulle tas bort. Jag blev bara lite ställd när det satt så hårt fast.

Får köpa spray i morgon, det apotek som har det hemma har hunnit stänga för dagen. Är inte irriterat i huden så det får sitta en dag till hellre än att börja kladda med olja även om jag uppskattar tipset.

Okey? Hur många sätt kan man tolka det här på?

Jag tolkar det som att hunden ätit upp påskharen och värpt ett ägg.....:grin:

Vad finns det att tolka? Inte ett dugg.
Det står enbart att TS vill ta bort plåstret. Inte ett ord om att vet beordrat det borttaget eller om vet överhuvudtaget annat än försök att ringa journummer ...

För att klara upp något som tydligen var viktigt så stod det i instruktionerna från veterinären att det skulle tas bort. Jag blev bara lite ställd när det satt så hårt fast.

Får köpa spray i morgon, det apotek som har det hemma har hunnit stänga för dagen. Är inte irriterat i huden så det får sitta en dag till hellre än att börja kladda med olja även om jag uppskattar tipset.

Är såret limmat eller sydd? Om det är limmat skulle jag ändå låta plåstret sitta kvar tills det faller av av sig självt, då både läkare och veterinärer är något optimistiska i sina läknings prognoser. (Klok av skada efter ett antal spruckna sår där jag följt läkarens/kirurgens anvisning rörande stygn och plåster)

Åhh, sånt plåster sitter som berget. Jag tog bort det som skyddade såret och klisterdelen fick sitta tills den trillade av.

Fick servetter medskickade från veterinärstationen när jag skulle ta bort tikens plåster så det borde gå att be om men som någon nämnt är det antagligen smidigare att köpa spray nu när veterinärerna har stängt över helgen. :)

Är såret limmat eller sydd? Om det är limmat skulle jag ändå låta plåstret sitta kvar tills det faller av av sig självt, då både läkare och veterinärer är något optimistiska i sina läknings prognoser. (Klok av skada efter ett antal spruckna sår där jag följt läkarens/kirurgens anvisning rörande stygn och plåster)
Det är sytt. Och den delen av plåstret som täckte såret är borta, bara klisterkanterna kvar.

Dessa plåster brukar man alltid få "order" om att ta bort efter ca ett dygn efter kastrering/pyo-operation. men det är inte alltid så lätt. Fortsätt som du gör och klipp bort det du kan och det är inte hela världen om just klisterkanterna sitter kvar ett tag - dom släpper så småningom. Det viktigaste är att det inte bara glipar lite och smuts samlas under plåstret, så öppna upp det du kan :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka