S
seejii
Red idag nyförvärvet och han har tidigare gått med ett Jaktbett. Delat, gummiklätt med kedja. Anser att det inte funkar på honom. Hans starkhet ska bli känslighet istället.... Så han har nu ett enkelt välanpassat 3-delat. Han åtgärdades i munnen för ca 1 vecka sedan vid vet. bes. Rejäla hakar som raspades ner. En väldigt liten rund vargtand som skall tas bort. Men så fort du tar i tygeln, en snäll liten förhållning så slår han upp huvudet och lägger det på snedden. Om han finner ro på tex rakspåret, så blir han nöjd, men så fort man ska göra nåt nytt, volt, snettigenom,etc etc så blir det en liten förhållning och han känner obehag direkt... Om han vet varet han skall gå, på voltspåret så funkar det efter ca 1/2 varv. Men ska jag ut på spåret igen, same shit...
Mina frågor.
Kan det vara som så att han har ett befäst beteénde nu då han har haft sår i kunden och förknippar allt med smärta trots att problemet med tänderna är åtgärdat?
Ska jag sätta på honom ett hackamore/SP?
Han rids med väldigt långa tyglar för att söka sig framåt neråt, han går väldigt lätt bakom hand rejält om man tar tag i honom och driver. Vilket inte är min typ av ridning...
Jag är lite bekymrad över detta och behöver mkt feedback. Han är för övrigt 5 år, svh, omusklad (totalt) men inte loj eller så, utan har mkt motor, och i hoppningen tex, där blir han extremt stark, därav det andra bettet som han reds på av f.d ägaren.
Feed me!
/cj
Mina frågor.
Kan det vara som så att han har ett befäst beteénde nu då han har haft sår i kunden och förknippar allt med smärta trots att problemet med tänderna är åtgärdat?
Ska jag sätta på honom ett hackamore/SP?
Han rids med väldigt långa tyglar för att söka sig framåt neråt, han går väldigt lätt bakom hand rejält om man tar tag i honom och driver. Vilket inte är min typ av ridning...
Jag är lite bekymrad över detta och behöver mkt feedback. Han är för övrigt 5 år, svh, omusklad (totalt) men inte loj eller så, utan har mkt motor, och i hoppningen tex, där blir han extremt stark, därav det andra bettet som han reds på av f.d ägaren.
Feed me!
/cj