Extremt känslig mun?!

S

seejii

Red idag nyförvärvet och han har tidigare gått med ett Jaktbett. Delat, gummiklätt med kedja. Anser att det inte funkar på honom. Hans starkhet ska bli känslighet istället.... Så han har nu ett enkelt välanpassat 3-delat. Han åtgärdades i munnen för ca 1 vecka sedan vid vet. bes. Rejäla hakar som raspades ner. En väldigt liten rund vargtand som skall tas bort. Men så fort du tar i tygeln, en snäll liten förhållning så slår han upp huvudet och lägger det på snedden. Om han finner ro på tex rakspåret, så blir han nöjd, men så fort man ska göra nåt nytt, volt, snettigenom,etc etc så blir det en liten förhållning och han känner obehag direkt... Om han vet varet han skall gå, på voltspåret så funkar det efter ca 1/2 varv. Men ska jag ut på spåret igen, same shit...
Mina frågor.
Kan det vara som så att han har ett befäst beteénde nu då han har haft sår i kunden och förknippar allt med smärta trots att problemet med tänderna är åtgärdat?
Ska jag sätta på honom ett hackamore/SP?
Han rids med väldigt långa tyglar för att söka sig framåt neråt, han går väldigt lätt bakom hand rejält om man tar tag i honom och driver. Vilket inte är min typ av ridning...
Jag är lite bekymrad över detta och behöver mkt feedback. Han är för övrigt 5 år, svh, omusklad (totalt) men inte loj eller så, utan har mkt motor, och i hoppningen tex, där blir han extremt stark, därav det andra bettet som han reds på av f.d ägaren.
Feed me!
/cj

Sv: Extremt känslig mun?!

Jag tror visst att han kan förknippa bettet med obehag även om han inte känner något sådant. Sen kan han säkert fortfarande ha ont i munnen sen innan.
Jag tycker att ett sidepull låter som en jättebra idé! Oftast när man ridit ett tag utan bett, funkar det mycket bättre med bett sedan. :)

Prova med ett rakt bett med fasta ringar alternativt bettlöst. Lyste vet upp munnen ordentligt så att man blev klar över hur hästen egentligen såg ut i hela munhålan? Kan finnas annat som stör om hästen haft problem tidigare...

Det raka bettet ligger mer still och oroar inte i munnen på samma sätt som andra bett. :cool:

Ska tillägga att jag har ett svh, 4 år, som rids mycket sparsamt, ingen hoppning uppsuttet än (inte ens galopp uppsuttet), mycket markjobb där vi tränar kommandon och kroppsspråk...ridning i skritt och trav och mycket skogsturer...inlämnad för inridning hos mig på försommaren men hästen var inte redo samt började växa och därmed jobbar vi sakta men tränas nu en del i skritt och trav på volt...och han ska tillbaka till ägaren för vidare utbildning nu i höst (om ca 1 vecka)...kanske din behöver en paus?

Tillägger att den jag har här är mycket musklad, rejäl med mycket god balans.

Senast ändrad:

Tack för era kloka och snabba svar!
Jag har ett rakt bett faktiskt som är i gummi, eller det här ljusa gummit... Men det har rörliga ringar. Dock sitter det ganska tight i ringarna och inte lika skramligt löst som på ett metallbett.. Ska nog testa det. Om han nu inte känner sig tillfreds bättre, så blir det SP på... Det obehagliga är att han blir väldigt stark då han kastar upp huvudet och tar i... Känns lite osäkert med ett enkelt SP... Han är inte riktigt 100 vad det gäller röstkommandon ännu, så jag tror min plan blir, markarbete, röstkommandon, ledarskap, rakt bett och om det ej blir bättre, vidare utredning... han kanske har problem någon annan stans med tanke på den omusklade kroppen...
Jag är också lite inne på att han fortfarande har ont efter sviterna och att också även möjligtvis även har ett smärtminne. Kanske du har rätt i att denna behöver en paus. Jag har inte riktigt fått full info om hur mkt han är riden egentligen. Men under sommaren har han gått sparsamt, och nu i höst lite mera. Idag var det skogstur i endast trav.

Japp vet lyste i munnen och gick igenom mkt noga. Sedan tror jag stenhårt på att han behöver mentalt tränas på marken, ledarskap och kunna bli mer mjuk i sidorna. Stoet, henne kan man ge godis från sadeln, utan att hon rör sig, men denna klarar knapp 45grader utan att behöva flytta undan bakdelen för att komma runt, så han är väldigt stel dessutom. För övrigt är det en kanontrevlig individ! När han väl slappnar av och är nöjd är han helt fantastisk att rida och hans gångarter är kanonfina. Stort och luftigt steg.

Flera tips eller idéer? Mottages extremt tacksamt.
En vilopaus... känns inte riktigt som om han behöver det just nu. Utan den ska han få i december-januari. Men det blir ju inte hård träning tills dess, utan lätt o lagom, med flera dagars vila i veckan.
han är ju bara en liten bebis... :)

/CJ

En paus kan vara så mycket utan att egentligen trappa ner på träningen. Gå ut och gå och jobba lite ledarskap, löslongering, långa promenader med mycket lyft i skogen...snurra runt träd etc. Du verkar ha en bra plan så ta det lugnt och metodiskt. Ge hästen ca 1 månads ridpaus där du börjar tömköra lite istället :idea:

Du fixar det ska du se ;)

Jag tror att han assocceerar ridning med bettet (innan hans tänder fixades). du kan väl prova att rida med ett hack några gånger och se ifall det blir bättre!
I början kanske han fortsätter att fjompa sig (just för att han assocceerar till det som vart innan)... har du inget hack? rid med grimma då :p bara för att testa lixom

Ja, jag kommer börja tömköra nu ganska snart. Eller introducera honom på det. Han är inte tömkörd tidigare så vitt jag vet.

Jag vill först testa det raka bettet innan hacket. Jag har lite motstånd mot hackamore. Mitt SP är ett "snällt" sidepull, som fungerar kanon på stoet, men hennes grundning är mkt stabilare.
Rida i en vanlig grimma är jag alldeles för feg för--- hehe *erkänner* men när man blivit mamma ett par gånger så blir man mer säkerhetstänkande och grimma är lite vågat...

Jag märkte idag att han var väldigt snubblig i skogen. Så mkt skog blir det nu och instruktör bara en gång i veckan, resten blir "lek", skritter i skogen, och det här med slalom mellan träden är helt kanon!
Kanske lägga lite bommar? Han måste bli uppmärksam, och jag kör in o ut (framåt och bakåt) in i ett L, format av 4 bommar. Det är kanonkul och känna hästen hur h*n tar ett lite steg i taget och backa genom svängen är skitsvårt... Men jisses va uppmärksam hästen blir. :)
Nä, gott folk, dags o kanske sova lite. Jag ska söka lite i trådarna på liknande problem och hur jag som människa kan underlätta det för honom.
Tack!

/cj

Tömköra är bra!
När jag fick hem foderhästen så började jag med att longera o tömköra henne inspänd med ett rakt bett. Hon gjode några försök att kasta med huvudet men gav upp ganska snabbt. När hon hade kännt att det inte "gjorde" ont även om man höll i bettet så har hon inte kastat så mycket med huvudet.
Ska kanske skriva att hon hade en vargtand som togs bort i somras och det var förmodligen den som gjorde att hon kände obehag i munnen. Nu rider jag mest och det är bara när hon hetsar upp sig riktigt mycket som hon kastar med huvudet. Jag har även bytt det raka metall bettet mot ett rakt gummibett och det tycker hon bättre om. Hon är riden på både hackamor o sidepull innan hon kom till mig men det funkade bara de första gångerna.
Var noga med att du hela tiden har en mjuk kontakt med bettet så att tyglarna inte glappar, det kan också göra att han kastar med huvudet. Tålamod o mjuka händer ger resultat.
Smärtminnet sitter i länge så det tar tid men det går.
Lycka till!!

Igår gick han lektion... först var det katastrof, men efter mkt mjuka förhållanden, vä, hö, vä och ge tygel direkt han trivdes så fann han en bra balans i alla övergångar!
Idag på skrittturen i skogen så var han väldigt loj och stel... :)
Stackarn fått träningsvärk tror jag minsann. Men han var jättefin i munnen och han ville jobba, inte bara gå o slappa.
Så jag känner ingen oro längre, utan det är bara att vara uppmärksam, försiktig, MJUK, stilla och väldigt lugn, då funkar det kanon!
Tack alla ni för era erfarenheter! Plus på er!

/cj

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 356
Senast: ginnies
·
Hoppning Jag rider och tävlar en sjuårid D-ponny, ridskolehäst. Han kom till ridskolan i somras och var då inte så utbildad, men har gjort stora...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: LLaika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama