Bukefalos 28 år!

Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

L

lilla hoven

Jag sliter mitt hår, har idag börjat riva tapeter i köket. Trodde att det skulle vara en enkel match, då jag tidigare rivit strukturtapet och det gick som en dans.
Denna tapet är fruktansvärd, kommer att ta veckor. Har provat att blöta ner den med vatten utan resultat samt att smeta på tapetklister. Nu är tapeterna nersmetade med tapetklister och jag har täckt över plastfolie, fick tips om detta, så vi får väl se hur det går.

Om någon vill dela med sig av sina bästa ta bort gamla tapeter tips så är jag mycket tacksam:)
(borde kanske inhandla en "ångmaskin")
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Såpavatten fungerade för oss och sedan en skrapa... Men jag skulle tro att det går att hyra en ångmaskin och att det fungerar allra bäst... Vi höll på ett antal dagar och jag hade blåsor i händerna efter skrapan och sprayflaskan till slut... Så jag håller med dig, det är ett jävulskt påfund! De nyare är dock gjorde i två skickt så det strukturskicket ska går lätt att dra bort, lovade de oss i tapetaffären ialla fall... :crazy::D
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Jodu, där har jag också varit... blåsor i händerna och alldeles utmattad innan väggarna var rena. Hade man vetat detta på åttiotalet så hade nog tapeterna varit bannlysta... :devil:

Har tyvärr inget bättre tips. Ångmaskinen kan fungera, provar du så måste du berätta hur det gick!
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Jag har något värre på mina väggar i vardagsrummet.
"Pizzeria"-knotter.
Skall se ut som puts och river bra på allt det kommer i kontakt med.
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Jag sitter i valet & kvalet om att åka och köpa en ångmaskin, kostar visst bara 300-400kr...
Lovar att rapportera om jag provar!
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Åh, sånt ville jag också ha, jättesnyggt! På åttiotalet då... tur man höll sig till strukturtapet. :D
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

De förra strukturtapeterna som du rev var nog spaltbara (dvs. det översta skiktet kan man bara dra av). Så hade vi det i vardagsrummet, det gick lätt som en plätt. Övriga rum var dock inte så roliga, fick man bort en tapetbit stor som en femkrona så var det en som en triumf!

Nä, strukturtapeter är ett riktigt otyg. Det enda som är värre är glasfiberväv.
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Jo, precis!! Många femkronorsbitar blir det:D
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Köp ett par rullar renoveringstapet och limma över i stället. De ger en slät fin yta att sätta nya tapeter på :idea:
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Nja, det är inte aktuellt. Det som göms i snö:)
Halva väggen är panel, andra halvan ska tapetseras om.
Tack för tipset ändå!
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Jag sliter mitt hår, har idag börjat riva tapeter i köket. Trodde att det skulle vara en enkel match, då jag tidigare rivit strukturtapet och det gick som en dans.
Denna tapet är fruktansvärd, kommer att ta veckor. Har provat att blöta ner den med vatten utan resultat samt att smeta på tapetklister. Nu är tapeterna nersmetade med tapetklister och jag har täckt över plastfolie, fick tips om detta, så vi får väl se hur det går.

Om någon vill dela med sig av sina bästa ta bort gamla tapeter tips så är jag mycket tacksam:)
(borde kanske inhandla en "ångmaskin")

Strukturtapeter är hemska. *minns med fasa vardagsrummet* Vi rev bort så mycket vi kunde, sen bredspacklade vi hela väggarna. Jättekul att slipa allt sen, förståss! Inte.

Vi hittade fortfarande slipdamm på oväntade ställen ett par år senare.:crazy:

Men det blev snyggt i alla fall.
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Jag slipade ner skiten. Håller på att tapetsera om hemma och tyvärr är 75% av alla tapeterna här hemma strukturtapeter. Ena sovrummet är fixat, det tog väl 8 timmar att slipa ner skiten, men jämnt och fint blev det iaf.
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

finns det inte såndär cover up eller vad dom heter.. man tapetserar med dom över struktur, så blir det slätt sen så tapetsera eller målar man på dom sen...
det ska iallafall ta mindre tid samanlagt än riva ner elelr slipa...
och man slipper allt damm
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Å fy era stackare! Vi är precis klara med sovrummet där vi haft en rent helvete. 7 lager tapet och helt omöjligt att få bort. Eftersom att det nu ändå var rätt så litet så har vi gnott på med fukt, vassa knivar och vassa spackelspadar. Det gick till slut.

Man bör också kunna hyra dessa aparater som man ångar bort tapeter med.

Vi har bestämt att vardagsrummet får en hantverkare komma och göra :crazy: Det är också struktur och det är ett stort rum. Min sambo jobbar ju på veckorna och hinner därför inte göra så mycket på kvällarna = det kommer att ta flera veckor och snabbare än så vill vi ju kunna använa vårt v-rum.
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

*KL*
Jag har strukturtapet i rummet. Jag har inget emot vare sig strukturen eller färgen för den är ganska diskret, men förr eller senare måste jag göra iordning där. Det är fula hål i väggen och märken från en hylla som den tidigare ägaren hade. Kan man måla på strukturtapet? Hur blir det? Att det blir strukturmönstrat fattar jag ;) men annars?
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Vi hade hantverkare på nedervåningen i vårt hus, eftersom vi hade fullt upp själva på övervåningen... ett synnerligen klokt val, måste jag säga. :)

Iaf så hade vi sådan där äldre variant på strukturtapet i vardagsrummet så killen rekommenderade att han fick spackla istället för slipa. Visst, han vet ju bäst. Så x antal tiokiloshinkar med spackel spreds ut på väggarna. Sen ringde han mig på jobbet... och bad mig komma hem för att se. De gamla väggarna hade förmodligen ett antal tapetlager, och dessa hade nu när de blivit våta av spacklet bucklat sig så hela rummet var buktande... :eek:

Det blev nya gipsskivor på alla väggar. Och med facit i hand, det hade varit lika bra att göra det direkt. Blev jättesnyggt och var inte extremt dyrt heller. Så det är ett alternativ för den som vill spara på krafterna!
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Det gjorde faktiskt vi, i den gamla lägenheten. Vi målade brunt i sovrummet och det blev helt ok, riktigt bra faktiskt. Men jag hade inte gjort det i huset, för vad händer den gången man vill ha bort strukturen då..? :crazy:
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

Det gjorde faktiskt vi, i den gamla lägenheten. Vi målade brunt i sovrummet och det blev helt ok, riktigt bra faktiskt. Men jag hade inte gjort det i huset, för vad händer den gången man vill ha bort strukturen då..? :crazy:

Det går bara bra att ta bort målad struktur, så länge tapeterna är spaltbara ;)
 
Sv: Ett jävulskt påfund(strukturtapeter)

De var ju inte det i detta fallet, det var därför vi målade istället. Vi visste dock att vi inte skulle bo kvar så länge.... :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har rivit ner tapeter i ett rum, men tapeten delade sig på hälften. Tapeten var bubblig och jag tänkte att eftersom jag ska måla är...
Svar
4
· Visningar
4 047
Senast: Retina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp