Erlichia+foder

N

Nordstjarna

Behöver lite hjälp nu av er som har/har haft häst med Erlichia. Påbörjade idag behandling med medicin som vet. ger (Engemycin). Men behöver råd, tips och idéer om mat till kusen så inte magen brakar ihop totalt...
Info: Nsv brukssto (tämligen tjock då jag inte kunnat motionera henne ordentligt senaste tiden). Går på lösdrift med enbart gräs (ger inget övrigt foder, bara salt och mineraler.

Snälla ni kloka, kom med lite tankar och tips...
:bow:

N

Sv: Erlichia+foder

Jag gav pronutrin när min fick Engemycinbehandling. Om magen brakar så är kolpasta det bästa att återstabilisera magen med tycker jag. Båda finns hos veterinärerna.

Hade hästen inte fått ngt. mot magen innan behandlingen börjades så skulle jag ha is i magen och inte ge ngt. försen det ev. behövdes och då ge kolpasta direkt.

Min stod på klinik under behandlingen, just för risken att magen slås ut (vilket ju kan ge dödsfall). Han fick probimin samtidigt där.

"svarar er båda och tackar för hjälp"

Ok, *antecknar*. Har sett nu att hon är lös i magen och att det bullrar rätt mkt inifrån, så nåt tillskott för magen behövs helt klart. Har sprutat i henne fil i dag...inte någon direkt favorit för damen, men det gör väl förhoppningsvis nån nytta så länge innan vet. kommer imorgon.

Fick era hästar Finadyne samtidigt? vet. här tyckte att jag gott kunde fortsätta med det några dagar till. Ska prata vidare med honom imorgon om det...

Tackom
Mvh N (som håller tummarna hårt för att fröken ska klara ut detta)

Min häst klarade sig bra på hö och kraft! hände inget med magen!
Däremot blev hon svullen på halsen då min vet tydligen inte stack henne så bra......

Lycka till med din häst! jag VET hur jobbigt de kan vara med denna sjukdom som kan bli kronisk! Min häst har haft de tre gånger men med ett åar års mellanrum, men ja vet do som fått de återkommande ett par gånger om året....

Tjaa...många konstiga men det som varat längst är den diffusa vandrande hältan. Och samma vecka som jag ringde vet. så såg jag att hon låg ner i hagen mycket oftare än vanligt, stönade.
Hade tydligt ont när jag skulle ta ut henne ur hagen och hon var tvungen till att vända sig om när jag skulle stänga grinden, kelgosig (är hon INTE annars, hon är en riktig DAM, typ att du kan klia mig lite på rumpan NU, exakt DÄR ja) tjurig mot de andra hästarna i hagen, skrek om de kom nära, såg lite allmänt plufsig ut.
Det var som om hon tappat all fart och vilja, kunde på sin höjd få till lite ökad skritt i hagen, och hon är ju min racer häst annars (no points for second place:smirk: ).

Många konstiga symptom som sagt så hade svårt att få ut vet. inte direkt nån som kommer akut om man säger att hästen börjat bli gosig ... skriv gärna igen och fråga mer om du vill att jag ska förtydliga eller tillägga ngt.

N

Min fick feber (40 grader), blev vinglig, hängig och hade svullna ben. Hade svullna ben redan då jag köpte henne, men ja trodde det berodde på travträningen. Detta försvann dock helt med behandligen.
Inga prover togs då hon var så akut sjuk och hon svarade ju på behandlingen. Hat haft de smo liten oxå!

Mitt halvblod behandlades i 7 dagar.

Jag tog bort krafftfodret, gav fri tillgång till hö samt 1L proviva jordgubb per dag.
Provivan blev jag rekommenderad.
Min häst hade inga som helst problem med behandlingen.

Vad skönt att din häst klarade sig bra, verkar vara ett stort oroselement annars, just med magen. Har kollat andra hästarna och de är lite smålösa i magen de också så det har nog med betet att göra. Släppte på sommarbete i samband med 1a behandlingen av engemycinet.
Igår galopperade hon :D i hagen...skööönt att se att det är lite bättring:banana:

N

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har för första gången i år analyserat mikromineralerna och ger lösa mineraler från Polen för att slippa tillsätta mer järn och...
Svar
3
· Visningar
1 491
Senast: Vivo
·
Hundhälsa Min tik har fått en ny idé i vintertid - hon går och slickar i sig grus under promenaderna. Det känns inte ett dugg hälsosamt och jag...
Svar
10
· Visningar
19 325
Senast: Turali
·
Foder & Strö Tänkte be om lite tips här. Min häst är opererad för tre veckor sedan och fick i fredags förstoppning, ganska allvarlig sådan, till...
Svar
5
· Visningar
1 580
Senast: Boerperd
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka