Erfaranheter brutna hundtår?

soom

Trådstartare
Vi har varit hos veterinären och fått konstaterat att tåbenet är helt brutet. Fick smärtstillande med oss hem för att hon skulle börja använda tassen så fort som möjligt. Idag, fyra dagar senare, skuttar hon fortfarande på tre ben, vilket antagligen är helt normalt. Veterinären kunde inte säga ungefär hur lång tid det skulle ta innan hon började använda tassen, men vi fick iaf veta att det tar minst en månad innan tån är läkt.

Är det någon som har erfarenhet av brutna hundtår? Hur lång tid har det tagit för "er" att läka? Gick er hund på tassen - om inte, hur lång tid tog det innan den började göra det? Är hunden helt återställd eller har den några bestående men?

Sv: Erfaranheter brutna hundtår?

Min systers schäfer bröt tån förra hösten. Det var ingen fin fraktur, utan det var snarare sprickor i benet. Nu gick hon iofs på foten redan innan vet. besöket (men väldigt dåligt), hon haltade på baktassen i drygt 10 dagar, sen började gå mer och mer normalt om jag inte minns helt galet.

Hunden var då 8 år, snart 9 år gammal och är idag helt återställd. Bortsett från att tån sticker ut lite mer tassen än innan, men hon har inga problem med funktionen.

I det här fallet är benet helt av, så jag får nog räkna med längre tid... Men idag, en vecka senare, använder hon tassen lite, och de steg hon tar är helt utan hälta! Vilket är långt över vad jag förväntade mig, efter en vecka borde ju benet fortfarande vara jättetrasigt. Dock är tån nu lite svullen, vilket den inte var innan, men jag antar att det beror på belastningen.

Min lillgrabb bröt sin för ett par år sedan. Hundjävel korsade mig samtidigt som jag trampade fram, med trätofflor. :cry: Han har iallafall lärt sig av sitt misstag. :devil:

Iallafall, vi blev ordinerade vila och smärtstillande. Efter 5-6dagar använde han tassen sporadiskt. Han stöttade mer på den iallafall! 15 dagar, använde han den ordentligt, men inte helt. Efter 30 dagar, som vanligt! Hans tass ser normal ut nu. Han var nog 4år när detta hände.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 112
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka