Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

Fairey

Trådstartare
Hej!

Jag håller på att bli galen.
En tjej i mitt stall säger att hon precis börjat en utbildning till equiterapeut, på distans, vilken även är studiemedelsberättigad (från och med i år, tydligen). Minns jag rätt skulle den hållas i Småland.

Jag blev eld och lågor då jag hela våren letat efter en equiterapeut/hästfysioterapeututbildning som är studiemedelsberättigad. Den ligger inte heller i Småland.

Saken är den att hur mycket jag än googlar kan jag inte hitta någonting om denna utbildning. Det närmsta jag hittade var equiopatutbildningen som man såvitt jag förstår kan läsa på distans, men den är inte studiemedelsberättigad.

Har jag letat dåligt, är utbildningen ny eller har jag missuppfattat tjejen?
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

Kan du inte fråga henne igen?

Jag har också letat och hittar inget jag heller.
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

Det finns ingen utbildning till Equiterapeut på distans. Utbildningen till Equiterapeut är på heltid och omfattar 5 terminer.
Mvh Ingela
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

Hur skulle en sådan utbildning ens kunna fungera på distans?

Då kanske man kan läsa till läkare på distans också:
”Kapitel 1. Idag går vi igenom hur man opererar en blindtarm! Efter genomgånget kapitel är du kvalificerad till att göra egna operationer!”

Jag hoppas verkligen att en sådan utbildning INTE finns
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

:eek: Jag ser att du har rätt, men det känns inte klokt..

Man ska alltså släppas lös på folks hästar efter läst teori och varit med på seminarium :crazy: :crazy:

Trodde det var betydligt mer som krävdes för att bli Equiterapeut - jag hade fel..
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

:eek: Jag ser att du har rätt, men det känns inte klokt..

Man ska alltså släppas lös på folks hästar efter läst teori och varit med på seminarium :crazy: :crazy:

Trodde det var betydligt mer som krävdes för att bli Equiterapeut - jag hade fel..

Nu fick jag ändå mer vatten på min kvarn...men sådan utbildning är det inte undra på att det är som det är...
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

Kl
Ännu en anledning till att jag inte litar på en ET..
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

:eek: Jag ser att du har rätt, men det känns inte klokt..

Man ska alltså släppas lös på folks hästar efter läst teori och varit med på seminarium :crazy: :crazy:

Trodde det var betydligt mer som krävdes för att bli Equiterapeut - jag hade fel..

Fast det är väl inget som säger att seminarierna är endast teoretiska? Det finns ju stall på skolan.

Det blir fem eller sex träffar per termin. Det innebär ca en träff om fyra dagar i månaden.
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

dessutom ingår det väl en hel del praktik också? De får åka med en erfaren ET och hjälpa till, se och lära.
Jag vet att min ET har pluggat en väldig massa. Hon är med i styrelsen för deras förbund. (Har varit ordförande, men det vet jag inte om hon är fortfarande) Jag kan ju ta och fråga henne hur utbildningarna är upplagda. Vet att de har ändrat en del i utbildningarna och det har väl inte varit så positivt om jag förstått det rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

delvis kl

Om det var detta min vän gick så var det upplagt ungefär så här:
1) Lära sig teori och praktik "i skolan"
2) Hem och öva
3) Miniprov och sen lära sig nytt i skolan

och så vidare..

Kan faktiskt förstå upplägget, krävs ju mycket övning för att bli duktig och bra hästkänsla. Istället för att köra ett halvår på helfart ger man eleverna möjlighet att träna och ha uppbackning från skolan under en längre period.
Men som andra sagt kan det vara dåligt också, beror ju lite på..
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

Kl.

Inte ovanligt med ett sådant upplägg för den typen av utbildningar i sverige med att komma till skolan några dagar och sedan hem och öva.

För några år sedan roade jag mej med att titta vad olika liknande utbildningar i sverige och deras upplägg och innehåll och det var skrämmande = ingen jag skulle betala.

Nu har jag tur som har en duktig morbror som är ostiopat och hinner inte han använder jag en kiropraktor som oxå är mycket duktig och har gått bra utbildning dock inte i sverige.
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

Det verkar ju som de ändrat om en del i utbikdningen. Min ET har pratat mycket gott om den utbildningen hon fick. Den ska ha varit väldigt bra. Genom att se hennes skicklighet så tror jag verkligen på det., Synd om de har förstör den.
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

Jag har en bekant som går en sådan utbildning. Tror hon är på plats var 3:e vecka och sen har hon "patienter" som hon för journal på och de ska utföra ett visst antal massager/behandlingar mellan varje "skolvecka".

Hon har masserat min häst, och en av hennes lärare har också behandlat min häst. Om jag minns rätt är utbildningen i Älvsered, men jag kan ha fel där.

Första året lär de sig massage, andra året laserbehandling och 3:e året börjar de med elektroterapi... (vilket var det läraren använde på min häst) osv.

Kan kanske vara denna? http://www.eduway.se/education/Utbi...rofessionell-Hästfysioterapeut-Equiopat®.aspx


Dock har jag en duktig ET som regelbundet behandlar min häst och hon har gått sin utbildning i Norge. Hon rekommenderar INTE denna utbildningen på distans...
 
Senast ändrad:
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

Såg nu att det är samma utbildning som det länkats till tidigare i tråden...
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

kl

Förväxla inte en Equiterapeut med de som utbildat sig till Equipat eller Hästfysioterapeut.
Equiterapeuter läser på heltid vilket de andra inte gör.
Vem som helst kan tydligen starta en utbildning och ge examen med en "titel".
Ingela
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

kl

Jag studerar till Equiopat (2-årig utbildning, 80% studietakt, distans med veckolånga seminarier, såväl praktiska som teoretiska, en gång/månad samt med regelbunden kommunikation däremellan). Den veckan vi är i skolan har vi praktik i stall med elitpresterande hästar på absolut högsta nivå, samt att viss studietid är förlagd på veterinärklinik. När jag skulle välja utbildning tyckte jag att denna verkade mest seriös och framför allt mest djupgående av alla som fanns på marknaden.

Visst är det viktigt med titlar och kvalitétssäkringar, men det handlar ju också mycket om vad man som terapeut har med sig för kunskap in i utbildningen samt förmågan att tillgodose sig den man får tillgång till under studietiden. Det finns otroligt kompetenta terapeuter av alla olika slag!

För att svara på huvudfrågan så tror jag inte att det finns någon csn-berättigad terapeututbildning i Sverige just nu. Equiterapeut-utbildningen var en KY-utbildning ett tag om jag inte minns fel, men det var några år sedan. Equiopat-utbildningen är en KU-utbildning och alltså under statlig insyn, men är dessvärre inte studiemedelsberättigad.
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

Tittar på länken och häpnar.

Vad är en "registrerad" yrkestitel? Det har jag aldrig hört talas om. Det finns skyddade yrkestitlar, och det är en kvalitetsindikator. Men registrerad? Kanske jag som är okunnig men jag får associationer till "diplomerad" som var i ropet för kanske 10 år sedan. Som egentligen bara betyder att någon gjort ett diplom till mig.

Att de även skriver utbildning till hästfysioterapeut gör mig direkt arg. Det finns idag duktiga hästajukgymnaster som studerat motsvarande fyra år heltid på högskolenivå, och från 1 januari 2014 blir fysioterapeut en skyddad yrkestitel som enbart sjukgymnaster får använda sig av. Att då påstå att de utbildar hästfysioterapeuter är alltså falsk marknadsföring. En sjukgymnast måste i kraft av sin legitimation förhålla sig till forskning och beprövad erfarenhet. För andra utan legitimation är det valfritt vad man baserar sina behandlingar på. Och det bör inte sammanblandas.
 
Sv: Equiterapeututbildning på distans, csn berättigad

Tillägg: Jag ser nu att det är ett riksdagsbeslut kvar innan det officiellt är en skyddad yrkestitel. Lagrådet och regeringen har sagt ja, men det var visst en instans kvar som ska fatta beslut i höst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp