Energigivande foder!

cactuspower

Trådstartare
Vet en häst, ca 152 i mankhöjd och som är kraftigare i typen. Han är lite överviktig, och ganska seg ut av sig.
Han är väl visserligen lite "loj" av sig av naturen och
för det mesta ganska så seg, men om man vill ge något tillskott, har ni förslag på något lämpligt?

Idags läget tror jag han får 5-6 kg hö om dagen. Det är analyserat, men jag vet inga värden på det, men det verkar
vara väldigt bra! Han får även 1,4 kg havrekross om dagen
samt mineraler och b-vitamin.

Några förslag?
 
Han får betfor också, kom jag på. Ca 2 liter om dagen (uppblöt då. ;) )


Men vad är lämpligt? Olja? Ngt mer?
 
Låter som väldigt lite hö. Vad väger hästen?

6 kg hö räcker ung till 400 kg häst.

Min häst känns också slö och loj när han får för lite energi.

mvh Jessica
 
Vet inte vad han väger, men jag skulle tro att hömängden är
fullt måttlig, då han snarare är för rund.. Han är en väldigt lättfödd typ och höet ser väldigt fint ut och det ska tydligen vara mkt bra värden i det, har dock ingen analys på det själv, men det är analyserat.

Men kolla http://community.webshots.com/user/cactuspower
sedan går du in på "Ågrena". Klicka på den bilden där det
är en brun häst, och en tjej med röd tröja som rider. Hästen har även röd vojlock. Står "A.... & P...." vid
den.
 
Ja, hästen såg rund och fin ut. :)

Men mängden strå i hästens foderstat kan vara för lågt även om hästen är okej i hullet. En häst måste ha 1 kg ts (ex 1,2 kg hö) per 100 kg häst för att tuggbehovet ska bli tillfredsställt och tarmarna fungera på bästa sätt. Rekommederad giva är 1,2 kg ts (1,5 kg hö) per 100 kg häst.

6 kg hö kan alltså vara tillräckligt ur näringssynpunkt men inte ur TS-synpunkt.

Står hästen på halm däremot så får den ju sitt ts-behov tillfredsställt genom den.

mvh Jessica
 
Nu ska de ta bort samtligt kraftfoder (och morötter), dels
för att han lätt blir för rund, men även för att han har
börjat bli väldigt lös i magen. Så nu får han ca 1,5-2 kg
hö/dag ytterligare alltså. Alltså ca 7,5-8 kg hö om dagen.

Några förslag på foder som ger energi, men som inte gör så att de lägger på sig för mkt, får gärna va bra för magen
också.. Helst inte fööör dyrt heller.. Förslag?



I övrigt kan jag ju säga kusen är en ridskolehäst, men jag och en mindre tjej är skötare på honom fn. Jag kan dock tänka mig att lägga ut lite pengar till någon form av tillskottsfoder (?) om det är så..

Köpte en jädrans massa örter en annan gång, så sånn är jag. :D
 
Det är bra att han får mer hö tycker jag. :)

Försök få reda på värdena på höet, det kanske räcker med hö.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 420
Senast: Dopy
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 819
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp