energifattigt proteinfoder?

Rie

Trådstartare
Finns det i någon slags musli? Lättfödda pållen får hö. halm och lite lucernpellets för att få upp proteinhalten. De pillerna slukar han ju i ett nafs så jag funderar på vilket foder i stället för pelletsen som håller honom sysselsatt längre.
Krafft har ju men nog finns det fler? Har kollat lite på de olika sidorna för foderberäkning och vad än jag räknat på så är det för mycket protein.

Nu är inte höet analyserat. Skulle till att göra det men precis innan jag hann skicka iväg höstråna fick jag veta att jag inte kunde köpa mer från det stället och då kändes det inte som något vits med analys.

Jag ska till att leta nytt hö och där är givetvis hö med låg energihalt och högre proteinhalt önskvärt men jag tycker att det verkar vara tvärtom för det mesta...

Sv: energifattigt proteinfoder?

Prova med hackad lusern istället så tar det längre tid att tugga och hästen måste äta mer för att få i sig samma mängd. Det är inte heller fel att välja lusern i form av grovfoder som är med naturligt för pållarna.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Ser att jag skrev fel, det är för mycket energi i det jag räknat ut hittills....

Hade samma problem (nu har jag fått tag på bättre hö, så problemet är inte lika svårt längre).
Min lösning fick bli proteinkonsentrat och dra ner på hö, och mer halm. Till slut fick jag ihop tillräckligt med protein, samtidigt som jag fick ok energihalt.
Sen är det ju jättesvårt att räkna om du inte har någon analys, då får man ju iaf ungefär siffror att gå på.

När jag försökte ge mer lusernhack så blev energihalten alldeles för hög, eftersom jag behövde ge så mycket.

Det finns massor med olika proteinfoder. Jag fick bäst, och billigast, foderstat på hö, halm, 0.5 kg lusern och Vitafor Proteinmineral (från Kvarnbyfoder). Räknade på andra foder bla. från kraft, men då fick jag för lite eller fel balans på mineralerna. Med detta fick jag med båda i en låg kraftfodergiva.

Sen ville min häst inte äta Vitafor (den var väl inte så god enligt honom). Så nu ger jag Kraft Pluss Grön. Har fått räkna om lite i foderstaten, och just nu så ger jag lite mer energi än jag skulle vilja, men det handlade bara om en månad innan han får nya höet.
Sen tror jag inte det är så farligt om man hamnar lite under. Självklart inte så att hästen får brist, men ligger man strax under och hästen ser fin ut, så tror jag inte det är någon fara. Enigt en foderrådgivare jag pratat med så klarar de flesta hästar att ligga på 80% av behovet. Dvs. att de får lite för lite. Såvida inte hästen tränas väldigt hårt, så klarar de detta i perioder utan att få brist.

jag hade gett hackad lusern för tuggtidens skull, och en del soja.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 578
Senast: Roheryn
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 867
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix