Energi/protein

Corax

Trådstartare
Jag vill veta vilka "symptom" en häst kan få av energibrist kontra proteinbrist.
Även vad stort överskott gör.

Och då menar jag inte enbart det man ser med blotta ögat utan vad händer inuti hästen?

Sv: Energi/protein

Corax skrev:
Jag vill veta vilka "symptom" en häst kan få av energibrist kontra proteinbrist.
Även vad stort överskott gör.

Och då menar jag inte enbart det man ser med blotta ögat utan vad händer inuti hästen?

Både energi och proteinbrist gör ju att hästen svälter till slut... och jag antar att organen tar stryk osv. osv.

Samma med överskott fats tvärtom - de blir feta.

Det var troligtvis inte ett sånt svar du var ute efter men VAD ÄR DU UTE EFTER egentligen? Hoppas någon annan kan svara på detta mer utförligt...

Vid energibrist måste kroppen bryta ned sina reserver, först försvinner glykogenet som lagras i musklerna, sedan börjar protein och fett brytas ned och bildar sk. ketonkroppar. En av ketonkropparna är acetat, vilket gör att andedräkten kan börja lukta aceton. Ketonkropparna och mjölksyra gör att pH i blodet sjunker, och ger alltså en acidos. Glukoneogenesen sätter igång av hormonet glukagon som bildas i bukspottskörteln (pancreas), och detta gör att glukos nybildas från aminosyror och kroppen ställs in på katabol = nedbrytande metabolism. Ngt förenklat.

Proteinbrist men god energi ger minskad uppbyggnad eller nedbrytning av muskler beroende på grad av brist. Proteiner behövs även för andra strukturer, det finns i alla celler, enzymer, receptorer mm. Så förutom muskelförtvining får man allmänna problem i hela kroppen, immunförsvar, stödjevävnader mm.

Så det var lite allmännt, specificera gärna frågan om du vill veta mer så ska jag svara så gott jag kan. ;)

MVH Lickety

Tack för ditt svar!

Anledningen till att jag frågade om detta är främst för att jag har en unghäst som sedan förra sommaren har haft torrskållor. From i höstas har hon haft uträknad foderstat (ja hon har haft det i hela sitt liv i och för sig)och varit väldigt fin. MEN hon har fått gå på lite mindre protein (som jag visste att 2 dl soja kunde anvhjälpa).

Skållorna kommer och går och nu i januari så fick hon akut (lindrig)lymfangit. Samtidigt var hon väldigt "vätskig" i avföringen (har varit det sedan november). Bollarna trillade lätt isär även om de var runda men det som syntes bäst var all vätska...
Vet. rekommenderade en kort kortisonkur samt mag/tarm-balans.
Han sa även att allt detta verkade komma inifrån och jag höll med.

Tyvärr verkade inte behandlingen göra någon nytta. Förvisso gick lymfangiten ner och skållorna minskade (men är nu tillbaka IGEN).

För två-tre veckor sedan började jag med soja för att balansera upp foderstaten som den skulle vara. Och nu är hästen helt plötsligt mycket bättre i magen.
Skållorna finns fortfarande kvar men jag ska ta en rejäl fight med dem nu.

Så... Jag undrar om allt detta kan ha berott på protein"bristen". Att den lilla nivå kan ha gjort hästen så "dålig". Allmänstatusen har hela tiden varit mycket god på hästen.
Kan tillägga att hon blir tre i år.

Vet ej om det berodde på proteinbristen, har inte läst om sådana symptom...
Men en obalanserad foderstat kan hos mycket känsliga individer påverka tarmen negativt, men det är vanligare med för mkt kraftfoder/ lite grovfoder....
Växande individer behöver proteinet de får för att växa, så en proteinbrist i fodret blir nog mer märkbar hos dem.
Det kan inte vara så att mag-tarm också hjälpte? Symptomen är lika dem som man får vid en felaktig mikrooganismflora i grovtarmen, och det var nog därför det ordinerades.
Bra att hästen är bättre. :)

Ja-a du, jag vet inte.
Magen fortsatte ju att vara dålig nästan en månad efter avslutad mag/tarm-balanskur. Kan det ta så lång tid för magen att stabilisera sig?
Det var ju som sagt när jag började med sojan som den blev bättre (bra?).

Faktum är att hon har fått det proteinet hon behövde men energin har legat över.
Hon har haft fri tillgång på hösilaget ända tills för ca två månader sedan. Och redan innan så hade hon problem med magen.

En annan grej jag har sett henne göra på sistonde är att äta skit från nån av hagpolarna. Kan DET ha gjort henne bra???

/hon med konstig häst :p

I träcken finns det mikroorganismer som följer med ut. Vissa av dessa kan överleva pH sänkningen som sker i magsäcken. Det är ju så tex fil med lakobacillus fungerar.
Det kan ta varierande lång tid innan tarmfloran stabiliseras helt. Det handlar ju om att rätt bakterier ska konkurrera ut de patogena bakterierna.
Jag har haft en häst som stått på likadan foderstat som din, dvs rätt protein men för högt MJ, och jag såg i alla fall inget konstigt förutom att hon inte satte muskler som hon skulle.
Om diarrén har med proteinet att göra så har den inte med mikrofloran att göra. Proteinet spjälkas av pepsin från magsaften och upptaget sker i tunntarmen, mikrofloran bor i grovtarmen som kommer efter tunntarmen.
Märkligt med hästar ibland... :crazy:

En lite tanke bara (som du säkert tänkt själv ;) ), det kan inte ha varit hösilaget som gjorde din häst dålig i magen? Väldigt vanligt att hästar blir lösa eller vattniga (bollar men även lite vätska) i magen av silage.

Självklart har tanken slagit mig, men hästen har ätit hösilage av relativt samma kvallité i hela sitt liv... :crazy:

Corax skrev:
En annan grej jag har sett henne göra på sistonde är att äta skit från nån av hagpolarna. Kan DET ha gjort henne bra???

/hon med konstig häst :p

Just att dom äter skit kan tyda på proteinbrist enligt "Hästens näringsbehov och utfodring".

/Maria

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar