En transporttråd till

RonjaH

Trådstartare
Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport!
Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas pga tidsbrist... Så lutar starkt åt ett 1,5 hästars släp. Och även om båda hästarna får stanna så är det YTTERST sällan de kommer åka någonstans tillsammans. Har kört ett par enhästars och tycker de ligger mkt bra efter bilen, känns stabila och lätthanterliga. Den ena pållen hatar att vara trängd, så även att åka brett är en stor fördel. Jag har kikat mkt på Ifor Williams HB403...

Krav:
- fronturlastning
- bra ventilation
- EJ trägolv
- Förvaring för utrustning (dvs sadelkammare) är ett plus.

Jag har B-körkort, det är inte aktuellt att ta utökat/BE. Bilen får dra 1400, hästen väger runt 400 (d-ponny, arab).
Jag kan tänka mig att lägga 75k på ett nytt släp, alternativt 50k på ett BÄTTRE begagnat.

Tips, tankar, erfarenheter? Allt mottages tacksamt!
 
Jag får dra 1400 kg med B-kort.
Med utökat drar den ca 2000.
Men som sagt, det är inte aktuellt med utökat körkort - dels för att jag inte ser behovet när jag aldrig kommer lasta mer än 500 kg, dels för att jag helt enkelt hinner sätta mig in i det (jobbar heltid, bygger hus, har småbarn....)
 
@Alexandra_W Är väl typ exakt vad du köpt? Eller du har kanske inte frontutlastning?

Jag köpte utan fronturlastning men annars så stämmer det. 1.5 hästars alusläp (förutom taket som är glasfiber). Integrerad sadelkammare. Bra ventilation (fyra öppningsbara fönster samt taklucka. Man kan få gardinen i myggnät med såg jag nu). Kombiramp. Invägt på 1400 kg, lastar 695 kg. (Går att få med fronturlastning med, då minskar lastvikten en del men TS behövde ju bara 500 kg så).
Boogie med individuell fjädring. Lågt insteg. Jag gav 70’ nytt inkl 4 dubbdäck också (med viss rabatt men det brukar man ju få när man köper nytt). Hästen mycket nöjd (men hon är rätt tålig). Matte ännu mer nöjd.
 
Jag köpte utan fronturlastning men annars så stämmer det. 1.5 hästars alusläp (förutom taket som är glasfiber). Integrerad sadelkammare. Bra ventilation (fyra öppningsbara fönster samt taklucka. Man kan få gardinen i myggnät med såg jag nu). Kombiramp. Invägt på 1400 kg, lastar 695 kg. (Går att få med fronturlastning med, då minskar lastvikten en del men TS behövde ju bara 500 kg så).
Boogie med individuell fjädring. Lågt insteg. Jag gav 70’ nytt inkl 4 dubbdäck också (med viss rabatt men det brukar man ju få när man köper nytt). Hästen mycket nöjd (men hon är rätt tålig). Matte ännu mer nöjd.

Vad är detta för släp? Låter som exakt det jag vill ha! Kan du skicka pm?
 
Vad är detta för släp? Låter som exakt det jag vill ha! Kan du skicka pm?

Kan skriva här. Ett Cheval Liberte Gold One. Tror modellen med fronturlastning heter Touring.

Jag la till två parallellogramfönster och taklucka. Standard är två öppningsbara frontfönster. Sadelkammare hade jag eg inte tänkt ha men det var mycket kortare väntetid med ett med än utan. Nu är jag väldigt glad att jag har sadelkammaren..
 
Kan skriva här. Ett Cheval Liberte Gold One. Tror modellen med fronturlastning heter Touring.

Jag la till två parallellogramfönster och taklucka. Standard är två öppningsbara frontfönster. Sadelkammare hade jag eg inte tänkt ha men det var mycket kortare väntetid med ett med än utan. Nu är jag väldigt glad att jag har sadelkammaren..

Tack! Jag hittade det nu. Konstigt att jag inte har hittat den här modellen förut.
Jag var helt inne på Gold One ett tag, men gick bort pga ingen fronturlastning. Sen har jag blivit varnad från flera håll att Cheval är så dålig kvalité. Jag har ingen erfarenhet alls av dem själv... Och det rådet har jag förvisso fått av människor som har hört av en kompis kompis faster (typ) att någons släp hade nått som gick sönder...
Och om valet står mellan ett nytt 'budget' släp, där man har garanti etc, och ett begagnat 'premium' släp väljer jag nog ändå det första alternativet... Och man ser ju detta släp överallt! Det finns ju andra släp i den prisklassen, måste ju finnas en anledning till att så många väljer CL?
 
Tack! Jag hittade det nu. Konstigt att jag inte har hittat den här modellen förut.
Jag var helt inne på Gold One ett tag, men gick bort pga ingen fronturlastning. Sen har jag blivit varnad från flera håll att Cheval är så dålig kvalité. Jag har ingen erfarenhet alls av dem själv... Och det rådet har jag förvisso fått av människor som har hört av en kompis kompis faster (typ) att någons släp hade nått som gick sönder...
Och om valet står mellan ett nytt 'budget' släp, där man har garanti etc, och ett begagnat 'premium' släp väljer jag nog ändå det första alternativet... Och man ser ju detta släp överallt! Det finns ju andra släp i den prisklassen, måste ju finnas en anledning till att så många väljer CL?

CL hade kvalitetsproblem i början. För många år sen.

De som har CL tycks mer än nöjda. De som inte har CL är de som främst tycks tala om vilket skit de är.

Jag ser det som att har men t ex Ume är det klart man anser det är det bästa och att ”budgetsläp” är skit. För CL är ett budgetsläp och kan inte jmf med t ex ett Ume. Det innebär dock inte att det är ett dåligt släp. Precis som en Skoda inte kan jmf med en Audi - men det innebär inte att Skoda är rent skit.

Och även om det är budget så nej CL skulle knappast sälja så bra om det var skräp. Och begmarknaden skulle svämma över av dem.

Jag valde att lyssna på de som har CL.

Touringmodellen på 1.5 hästars kom i höstas tror jag, så därför du missat den kanske?
 
Nu verkar det dock som att det finns ett släp som kallas Touring One: detta är för en häst, med fronturlastning, men utan sadelkammare, tjänstevikt 680. Sen finns det Touring Country, för två hästar, med fronturlastning, sadelkammare, tjänstevikt 860.
Ska man offra sadelkammaren för ett lättare släp? Utrustningen kan man ju ha i bilen...
 
Ska man offra sadelkammaren för ett lättare släp? Utrustningen kan man ju ha i bilen...

Jag är riktigt glad åt min sadelkammare! Förutom att sadel osv. hänger bra så har jag gödselplockare, kvast, mm. i sadelkammaren så att det alltid är med. Bilen lär man ju tömma mellan resorna..
 
Jag är riktigt glad åt min sadelkammare! Förutom att sadel osv. hänger bra så har jag gödselplockare, kvast, mm. i sadelkammaren så att det alltid är med. Bilen lär man ju tömma mellan resorna..

Sant. Åkte i förrgår med ett ume b50. Superfint släp, men det hade ingen sadelkammare, och det var en hel del administration och logistik för att vi skulle få med allt. Och då skulle vi ändå bara köra en mil till stranden för lite galopp träning...
Touring country lutar det åt nu då. Får ta fram Excel imorgon och göra en jämförelse av alla alternativ!
 
  • Gilla
Reactions: JGD
Har oxå gold one och sadelkammaren är tyvärr väldigt trång.
Ja inte själva sadelkammaren utan platsen för sadlarna.
Vår lippo hoppade 17.5 får plats med nöd och näppe.
Tekna dressyr 17.5 går inte att få in övht på hängare för kåporna är för långa.

Hade jag köpt igen hade jag köpt utan sadelkammaren då den ändå inte uppfyller platsen för just sadlarna.
 
Har oxå gold one och sadelkammaren är tyvärr väldigt trång.
Ja inte själva sadelkammaren utan platsen för sadlarna.
Vår lippo hoppade 17.5 får plats med nöd och näppe.
Tekna dressyr 17.5 går inte att få in övht på hängare för kåporna är för långa.

Hade jag köpt igen hade jag köpt utan sadelkammaren då den ändå inte uppfyller platsen för just sadlarna.


Hade iofs troligen inte vart något problem för mig då jag har 16' allroundsadel + en liten distanssadel. Men, den vanliga Gold one är inte ett alternativ, då den saknar fronturlastning.

Touring One eller Touring Country ser bra ut. Den första utan möjlighet till sadelkammare, men är ett 1.5 hästars med lägre tjänstevikt, jag får en lastvikt på drygt 700 och jag riskerar därmed inte att få övervikt. Det andra har sadelkammare, men avsevärt högre tjänstevikt, och ger mig en lastvikt på ca 550 kg (hästen väger runt 400) med b-kort. Det är dock ett två hästars, och skulle jag någon gå i framtiden ta utökat b kan jag ju väga upp det till 2000 kg som bilen får dra. Värt?
Nu funderar jag på om man kanske i Touring One kan få in ett sadelskåp istället, och fixa smart upphängning för sopkvast etc vid skötardörren.... Jag har inte ens kollat hur de skiljer sig i pris ännu.
Och Ifor HB403 år fortf ett alternativ, dock tror jag den har plyfa väggar, vilket är OK men alu/glasfiber är att föredra.
 
Jag kör en häst och har ett sadelskåp fastsatt i den tomma spiltan bak så det är lätt att komma åt när man lastat ur. Tränset hänger i bilen om vi ska tävla så jag inte lastar ur i träns av gammal vana.
 
Köpte ett Cheval-släp nyligen. Offrade fronturlastningen för sadelkammare. Få släp man får båda med..
Säljaren, som är en av de större i Sverige på hästtransporter, sa att de sålde mer av Cheval än alla andra märken tillsammans.

Fick samma info om de tidigare modellernas kvalitetsproblem som nu rättats till (...sen år tillbaka).

Blev rekommenderad att köra släpet tomt ibland och då bromsa ordentligt. Vaxa/polera eller tvätta då och då var ju också bra om man gjorde :p
 
Precis som en Skoda inte kan jmf med en Audi - men det innebär inte att Skoda är rent skit

Har för övrigt en helt ny Skoda också och kunde inte drömma om en bättre bil. Stor som ett hus, de finesser jag önskar, mycket trevlig att köra, säker och bråkdelen av priset till en Volvo av samma klass.

Varför betala mer än nödvändigt bara för att Skoda var riktigt budget för massa år sedan?
 
Har för övrigt en helt ny Skoda också och kunde inte drömma om en bättre bil. Stor som ett hus, de finesser jag önskar, mycket trevlig att köra, säker och bråkdelen av priset till en Volvo av samma klass.

Varför betala mer än nödvändigt bara för att Skoda var riktigt budget för massa år sedan?

Håller helt med. Vi har en Nissan Qashqai som går som en klocka. Mamma köpte nyligen en BMW i liknande utförande, men betalade ca 75% mer. Då har hon inte GPS system eller dragkrok, vilket vi fick på köpet. Ska låna vår bil så fort de ska köra till tippen. Värdelöst. Värdeminskningen i % är ju lika stor på de dyrare 'premium' bilarna dessutom.
 
Köpte ett Cheval-släp nyligen. Offrade fronturlastningen för sadelkammare. Få släp man får båda med..
Säljaren, som är en av de större i Sverige på hästtransporter, sa att de sålde mer av Cheval än alla andra märken tillsammans.

Fick samma info om de tidigare modellernas kvalitetsproblem som nu rättats till (...sen år tillbaka).

Blev rekommenderad att köra släpet tomt ibland och då bromsa ordentligt. Vaxa/polera eller tvätta då och då var ju också bra om man gjorde :p

De kommer med en ny modell i år med både fronturlastning och sadelkammare. Sadelkammaren verkar dessutom riktigt rymlig, smart lösning de har gjort. Fronturlastningen vill jag helst inte offra. 9 av 10 ggr kommer jag åka iväg själv, då vill jag kunna lasta av framåt då det funkar smidigare.
 
Jag hämtar min nya CL imorgon och har offrat sadelkammare för utrymme framtill. Körde en gammal CL häromveckan med sadelkammare och det är helt enkelt alldeles för trångt. Så himla meckigt! Så för mig bir det skåp som gäller istället :).
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som har ombyggt släp till shetland? Funderar på om man ska köpa ett Ifor Williams enhästars när vi ska köpa nytt till våren, och...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: Bluefish
·
Utrustning Ja, finns det hästar som blir oroliga av att åka brett? Jag är ingen van transportör av hästar (än så länge), och vi har bara...
Svar
2
· Visningar
1 273
Utrustning Nån som vet nåt om dem? Vill ha ris och ros. Tittade på återförsäljarens hemsida men kunde inte hitta nåt pris (blir gaaaalen på...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Mineraler
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp