En ren lyckotråd!!

Lusidor

Trådstartare
Får man bubbla ut i lite glädjetjut över hur underbart det kan vara då bitar faller på plats, känslor bevisas som sanna och pusselbitar hittar rätt!:bump::banana::D

Vill gärna ha lite kontakt och svar från någon annan där ute som rider barockt på en häst som har ett annat jobb på sidan av, hur går det för er och hur lägger ni upp träningen!?

Har precis gjort comeback med travaren, efter tre års uppehåll, vilket basunerades ut i högtalarna, kom han tillbaka som en dröm! Nytt rekord och alla krafter i behåll. och vi har mest lallat runt i hagen och petat på med detaljer i böjning, balanspunkter och tajmat små trav o galoppigångsättningar.

DET FUNKAR JU!!!

Värmde i full räsergalopp ett par vändor på skogsslingan, långt från kommentatorenas ögon, filade vidare på maximalt uppmjukad häst, som lyfte in i härliga galoppfattningar och bara följde sitsen. Mitt bland travare kors o tvärs. Var som i en egen värld där kring en gräsplätt på min supertravare i samlad taktfast trav och bärig galopp.

Man behöver inte mer för att bli lycklig! Att det gav en slant till sadelkassan är ju bara bonus!:banana::banana::banana:

Sv: En ren lyckotråd!!

GRATTIS!:bow: Det var i trav, eller hur? Kul att det gick så bra. Slog den något rekord?

Yes! Tack o tack!:)
Slog sitt eget rekord och gick snabbast av alla, alltså även de två som gick före i mål, som haft tillägg.
Var instängd och travade irriterat tillbakahållen över mållinjen! Och pigg som en mört efteråt. Bara sviktade runt med spetsade öron och glad min!

Jippie, nu blir det bara dressyrträning till nästa start! Plus den där slutliga formelettgaloppen strax innan för att tänja ut hela muskelpaketet!

Häftig känsla att sitta och finåka i samlade gångarter mitt på en stallbacke med sytrådar i handen och lyhörd häst! Kräver en fortsättning!:love:

Skulle vara kul att se fler som kombinerar dressyr med löp och höra hur tankarna går!
Enda man hör häromkring är ju hästar som antingen rids i monté (fort i travform sämre än för vagn..) eller galoppintervaller (glad om det blir galopp!)

Finns ni andra? Som rider dressyr (på tävlingshäst) utan känsla av att "det är ju bara en travare, den är duktig om den böjer på nacken"..

Vad kul, grattis.

Men tråden ligger nog inte på rätt ställe för de frågeställningar/ämnen du nu vill ha svar på?

GRATTIS - vad roligt!!

Kombinerar inte med nuvarande häst. Men en gång för länge sedan (...) tävlade jag ponnytrav, galopp, monté, hoppning och dressyr med samma shetlandsponny. ÜBERPONNY!!!
Hade tankar på att min nuvarande totto skulle bli något liknande i termer av mångsidighet, men han har tyvärr inte riktigt nerverna för kofösning, maratonkörning och tornérspel...

Tja, tänkte att det var rätt ställe då jag vill höra om folk som rider AR/barock/klassisk dressyr på hästar som även gör annat.

Dressyren för hästen, som vi vackert brukar säga. Alltså inga frågor om hur ni travtränar era dressyrhästar, utan hur det går att dressyrträna era trav (annat..)-hästar.

Är ju så glad nu att det visat sig att det som känns som så lite, ger så mycket. det som i gamla dressyrögon (egna) skulle vara "en piss i missisippi", verkligen var rätt mängd ändå, då hästen bara byggts och byggts. Stärkts smygande sas.
Inga bodypumppass med svett som dryper, utan lugnt filande på grundläggande detaljer. och så har det börjat puta ut muskler bland travmusklerna som verkligen verkar ha gjort nytta nu då det gällde!:banana:

Jag tränar (fn i alla fall) dressyr på galopphäst. Har vunnit och placerat sej.

Det blir en allsidig styrka, tror jag. Men det du främst har uppnått tror jag är att hästen är smidigare i kroppen och kan använda den effektivare, när den inte sitter fast och är stel som dom kan bli med ensidig trav eller galoppträning.

Senast ändrad av en moderator:

Det här är otroligt intressant! En kompis jag har som tränat travare i hela sitt liv tillsammans med sin pappa tror benhårt på att träna upp hästarna enligt AR i samband med travträningen.

Det knepiga är väl att bevisa det och marknadsföra det hos travtränarna. OM du kan peka på att det är dressyrträningen som gjort det så skulle det kunna vara ett koncept att sälja in! Jag tror defenitivt på det! GRATTIS till dig!

Grattis! Visst fungerar det, jag har sett flera exempel tidigare.
Och på senaste kursen för BB berättade han om en elev han har i Norge. Sedan h*n börjat rida akademiskt är hästen, en kallblodstravare, otroligt framgångsrik efter att tidigare varit en medelmåtta.

Immer

Jag har alltid kombinerat dressyren med trav. För 15 år sedan letade jag det jag idag funnit inom AR, för att kunna hjälpa min häst att gå ännu bättre på banan. Jag insåg att i den högsta klassen var det dagsformen som avgjorde loppet samt att varierad träning ger mindre skador.

De sista åren som han tävlade red jag fram honom. Inga ruscher utan mjukgjorde honom. Kusken brukade fråga om jag värmde honom som vanligt.

Jag red på ridskola med en annan häst. Han vande sig att gå varv på varv på en volt, vilket resulterade i en vinst i ett lopp med 4 omstarter. De andra hästarna stressade upp sig, medan han gick in i meditativt tillstånd och fokuserade bättre.

Jag känner en tjej som hade en känslig nordis som inte gillade karlhänder i tömmarna (hon fick köra själv). Hon red dressyr på honom för hans nerver, tävlade Msv dressyr (slog ofta halvbloden) samt hoppning i lätta klasser. Detta samtidigt som han startade på travet. Detta var på 80-talet.

Det finns och har funnits tjejjer som ridtränat sina travare framgångsrikt, men som inte uppmärksammats så mycket. Idag upplever jag att det är med accepterat att rida en travare. På 70-talet fick jag (och framför allt pappa) skäll av kusken för att jag galopperat när jag ridit. Klart att hästen galopperade på banan när hon fick göra det hemma. Rida travhästar gjorde man när de slutat tävla.

Jag vill gärna se en kombination av uppbyggnaden av balans och rytmik tillsammans med kondition.

Grattis till din träningskonceptsseger!

Det här är otroligt intressant! En kompis jag har som tränat travare i hela sitt liv tillsammans med sin pappa tror benhårt på att träna upp hästarna enligt AR i samband med travträningen.

Det knepiga är väl att bevisa det och marknadsföra det hos travtränarna. OM du kan peka på att det är dressyrträningen som gjort det så skulle det kunna vara ett koncept att sälja in! Jag tror defenitivt på det! GRATTIS till dig!
Ja det vore ju hur kul som helst om det blev mer allmänt accepterat och använt. Ska börja med unghästen snart på riktigt. Men bara att jobba lite i öppna på volt ger sån effekt att sambon som travtränar dem känner en jätteeffekt dagen efter ett markarbetspass. Det tycks vara så lite så lite, men släpper nog på de ställen och gör den stora skillnaden i kombination med träning i vagn.

Red ut idag efter starten och pållen var så pigg att han spontantrampade på stället i väntan på sällskapet.. Tog drivning framåt uppåt i stället.. Den takten var det inget fel på, mjuk o fin och skitmysig där han stod och sviktade med baktassarna!:love:

Har nästan en liten tanke att vid en eventuell fortsatt framgång och kanske vinst, lägga ut texten rejält om hur han rids och tränas. Med en trasa i munnen på sambon ska jag nog få reportrarna överösta med ridkonstens fördelar!!:devil::rofl:

Att synas på själva stallbacken ridandes samlade övningar i värmningen kanske höjer ett ögonbryn och öppnar för frågor och intresse oxå. Inte så vanlig syn. de enda ridande i någon dressyrliknande form brukar ju vara någon förridare på avdankad travhäst eller på ett halvblod.:bump:

Nu är det ju inte bARA dressyren. men hästen har grym talang i botten som inte till fullo visat sig via traditionell träning. Treårssäsongen strålade, och fyraårssäsongen gick trots begynnande krämpor mkt bra, men efter sista växtperioden började kroppen trilskas och ryggen låsa sig. Muskelproblem på det och karriären fick ett brejk. Utan dressyren är jag tveksam till att vi lyckats analysera fram de rätta problemen och lösningarna. Eller fått styrkan på alla de rätta ställena.

Det finns och har funnits tjejjer som ridtränat sina travare framgångsrikt, men som inte uppmärksammats så mycket. Idag upplever jag att det är med accepterat att rida en travare. På 70-talet fick jag (och framför allt pappa) skäll av kusken för att jag galopperat när jag ridit. Klart att hästen galopperade på banan när hon fick göra det hemma. Rida travhästar gjorde man när de slutat tävla.
Haha!
Har hört samma kommentarer från folk som nyss börjat med hästar. -Men lilla vän (ungefär) det är ju inte så smart att hålla på sådär och rida sakta, de ska ju springa fort ju! Eller, tänker du LÄRA hästen galoppera...:rofl:

Grattis Lusidor.

Det glädjer mig att höra.
hoppas nu att det blir vinster nu så dom verkligen får upp ögonen för A/R.
Det är egentligen inte så längesedan som dom kom på att dom mår bra av att bli ridtränade oxå ;) Det är fortfarande ganska nytt i Skåne iallfall.

Vad roligt att höra! Jag är övertygad om att en allsidig träning är kanon för alla hästar.
Jämför med tex friidrott hos människor. Förr var det ok att bara träna det man tävlade i, tex längdhopp eller löpning, men idag krävs det att hela kroppen är finslipad och perfekttränad för att duga i tävling.

Hur man sen väljer att träna hästen är kanske en smaksak, även om jag föredrad AR, eftersom det fokuserar på styrka, balans och mental balans, i avslappning utan onödiga spänningar.

Det är inte bara travare som tränas ensidigt och med spänningar här och där. Jag hade hand om en quarter som skulle skolas om, och det var en underbar känsla när han hittade sin kropp, och började sänka halsen, och röra sig igenom ryggen. En sån enorm skillnad på hela hästens utstrålning!

Det är fantastiskt vad hästar kan prestera utan att få chansen att utveckla HELA sin potential.

Min travare tävlas iof inte, men är en finfin dressyrhäst. Just idag hade vi ett underbart ridpass där jag fokuserade på övergångar mellan olika gångrater, tempon, form och skolor, samtidigt som vi hade en jämn och fin kommunikation och flyt i ridningen. Det är något vi tränat på under större delan av året. Och idag kändes det som om bitarna bara föll på plats!
Det var helt underbart!

Inget överträffar känslan av en harmonisk och balanserad kommunikation, där vi båda lyssnar på varann och följer varann. Att se hans spetsade öron helt koncentrerade på min minsta tanke, och känna hur våra kroppar följer varann. Sånt lever jag läääänge på!

Senast ändrad:

vi kombinerar dressyr, galopp, hoppning, markarbete, NH, körning med stötting & trav. Det fungerar jättebra för oss att galloppvärma :D

Grattis!

Jag har själv suttit och filat på en av våra "trekking" hästar som i princip alltid gått raklång ute i bergen med folk som inte kan rida. Han har korta ben och lång rygg som är lite karpaktig och en obefintlig lågt ansatt hals. Alltså ingen snygging direkt men åh vad han jobbade på bra! Jag känner mig så stolt över honom. Efteråt var det som om han log för att han varit så duktig.

Kul!!
Och kul att tråden skuttade upp igen!
Sitter nu och surar över Solvallas bana... Hästen värmde fint i galopp, och sviktade fram i bitvis riktigt härlig samlad trav efter värmningen mellan stallarna. Gick att flytta omkring lite i skrittpiruetter och travslutor trots kalabaliken och aktiviteten på stallbacken.
Yes tänkte vi, nu vinner vi 100 pix... Han har nog aldrig känts mjukare innan start.

Och så är banan hård som betong med vasst grus på och bakskorna är avtagna.. Katastrof, slutar med söndertrampad häst med ont i baktassarna. Jag grät en skvätt i manen för jag tyckte så synd om fina hästen som kämpade sig blå trots onda hovar bitvis innan galoppen, balltrampet och diskningen. Bet ihop 100 meter och svepte ett gäng men sedan gjorde det nog för ont.
Stod på tre ben under natten och ska nu enbart dressyra och köras stötting i vinter. No more betongbanor för dyringen!! Det är hårt (på många vis) ute på ovalen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka