En hovtråd

E

Egonson

Nu vill jag ha råd och tips eftersom jag själv inte är så duktig på hovar. Min nya häst kom till mig (eller ja, jag har henne på lån men har hand om allt själv) för några dagar sedan, hon har tidigare varit barfotaverkad i några år enligt vildhästmetoden (vilken metod det nu är, SANHCP?). Nåja, i alla fall.

Hovkvaliteten är det inget fel på, de är hårda och släta.
Vad jag kan se har framhovarna olika form. Den ena är rund, den andra smal som en bakhov. Strålarna ser lite annorlunda ut också.
Sen går hon ngt ojämnt (inte halt, men lite annorlunda i steget) vad jag kan känna när jag rider, eller se när hon springer i hagen.
Jag anser själv att hovarna behöver korrigeras en del men exakt hur och vad kan jag inte avgöra mer än det jag skrivit ovan.

Hon är verkad för ca 3 veckor sedan sist.
Hon ska hädanefter verkas av vår ordinarie hovslagare (mycket duktig utbildad sådan självklart), han kommer till oss enligt de andra hästarnas skointervall, i mitten av juli (den 12:e har jag för mig).
Är det för lång tid att vänta till dess eller ska vi ringa ut honom att komma och verka min nya tidigare?
Oroar mig lite om det är något som hon kan fara illa av i benen och liknande på lång sikt.
Fast jag vet inte hur länge hon har gått med ojämna fötter iofs.

Hon är f.n under igångsättning i skritt efter att ha stått ett år, och jag vill självklart inte att hon ska gå och snedbelasta om hon nu gör det.

Jag ska fotografera hovarna i kväll så får ni lite mer att gå på.

OBS
Bråk och påhopp undanbedes, jag är inte ute efter att trycka ner varesig barfotaverkare eller vanliga hovslagare eller hästens ägare/annan inblandad, vill endast ha råd om ovanstående hästs fötter. Vänligen acceptera..

Sv: En hovtråd

Att den ena är mindre tyder ju på att den har avlastat den.
Sen verkar den ju inte vara bra än.
Gick den igenom besiktningen:confused:

Ganska ofta är den diagonala bakfoten av samma karaktär.

Nej det var ju det hon inte gjorde, hon markerade lätt på böjprov fram, lite värre på höger. Värmde ur efter ca 5 meter. Det är den högra fram som är rundare/större.
Hon ska ombesiktigas om 6 veckor (m. röntgen o grejer, ägarna betalar), det är därför hon är här hos mig på lån. Jag valde besiktningsklinik och den är jättenära oss så det var enklast att hon åkte med mig hem.
Går hon inte igenom åker hon hem igen men till dess har jag fria händer i princip.

Det känns som om jag borde ta ut hovis tidigare, ska låta min "Hästguru" (massör, tränare och har världens bästa hästöga) titta på henne också så snart som möjligt.

Kan låta som om jag gör det största misstaget i mitt liv, MEN, jag känner för den här hästen och vill verkligen försöka.

Om hästen markerade värre på höger och den hoven är större så tror jag det betyder att hästen avlastar VF.
Skulle inte tro att just en hovslagare är vad som behövs, troligtvis sitter det högre upp.
Jag skulle ta ut massör/equiterapeut eller liknande för att höra vad de säger.
Annars skulle jag nog bara vänta på nästa besiktning (som skulle vara mer grundlig?) och se vad som visar sig. Kanske kan man skritta igång hästen för att hältan/skadan ska visa sig tydligare inför besiktningen. Men om hästen redan är halt efter att ha stått ett år... Känns som att det nog blir mycket jobb att få till den där.

Vet du varför den stått så länge? Kan du lita på vad ägarna säger?

Lycka till, och hoppas ni får till det :)

min häst som opererades 2003 mot hovbensrotation och röta har en mindre och konstig formad vänster framhov efter det.. hoven har även som en bula.. din nya kanske har varit me om ngt liknande?? det är först senaste halvåret som hennes hovar e riktigt bra sen dess *peppar peppar* förut tappade hon skor varje vecka nästan och hovarna gick sönder mer och mer..
har din nya häst haft några såna problem?? vet du de??
eller återkommande hovbölder kanske så att hon har avlastat den ena hoven pga det..
lycka till me hästen..

Om hästen markerade värre på höger och den hoven är större så tror jag det betyder att hästen avlastar VF.
Skulle inte tro att just en hovslagare är vad som behövs, troligtvis sitter det högre upp.
Jag skulle ta ut massör/equiterapeut eller liknande för att höra vad de säger.
Annars skulle jag nog bara vänta på nästa besiktning (som skulle vara mer grundlig?) och se vad som visar sig. Kanske kan man skritta igång hästen för att hältan/skadan ska visa sig tydligare inför besiktningen. Men om hästen redan är halt efter att ha stått ett år... Känns som att det nog blir mycket jobb att få till den där.

Vet du varför den stått så länge? Kan du lita på vad ägarna säger?

Lycka till, och hoppas ni får till det :)

Okej, ja då ska jag be massören ta en titt så snart som bara är möjligt. Hon brukar vara en hejare på att se varifrån problem kommer. Kan ju lika gärna vara bogen som kotan och allt annat.
Jag skrittar/promenerar lätt nu, ca 25 minuter per dag. Ska ta det lugnt fram till besiktningen, som ska ske grundligt japp med rörelsediagnostik på rullband. Ska se om det är ngt lätare åtgärdbart eller om det krävs mkt behandlingar.

Ja jag vet varför, och ja jag litar på ägarna.

Man kanske ska ta reda på källan till problemet, rätta till det först och ta hovarna sen. Det brukar ju vara det mest logiska iofs :D

Senast ändrad av en moderator:

Nej, hon har faktiskt aldrig varit halt, skadad el. haft bölder. Jag litar på ägarna och de är faktiskt mkt seriösa.
Kanske är så att hon gått med en dold skada ett tag som de ej har märkt, och snedbelastat etc. så at det lbiv

Tack! Hoppas också det ska gå bra.

Kan berätta när jag ändå skriver, att anledningen till hon stått ett år är att dottern som red henne nu har flyttat hemifrån och de andra har andra hästar eller inte rider, och en del andra anledniongar.. Så nu vet ni det ;)

Spännande! :bow:

Svårt att se på bild, hur olika de är, men jag tycker inte det ser så illa ut.
Däremot tycker jag hovarna ser alltför ovala ut för att vara normalt. Be din hovis kika på det där näg h*n kommer. :idea:

Har du en rasp tycker jag du kan runda kanterna lite så det inte fläker loss bitar, och så kan du runda lite extra mitt fram så hjälper du överrullningen lite.

Tycker du det? Då gör den säkert det för igår gjorde den det. Men idag var jag inte riktigt säker :p

Ja de ser lite ovala ut det har du helt rätt i. Klart jag ska be hovis titta på detta! Jodå, jag har en rasp, men det är lite värre med användadet :angel: Jag har en förmåga att raspa av mig själv huden :crazy:

Använd handskar! :)

Min hovslagare har lärt mig att jämna till fula kanter och småflisor eftersom ena hästen går barfota. och jag lyckades skala hela händerna till jag kom på att det finns handskar. ;)

Oh, handskar! :idea: :o Yes, vad jag är smart, jag har inte kommit på att det finns handskar..

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 892
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur