Eksem eller bett?

musen21

Trådstartare
Jag köpte en shettis för 1 1/2 vecka sen som såg fin ut. Frågade om han hade eksem men ägaren sa nej. Sen jag fick hem honom har han börjat klia sig så under manen ser det ut som han har blivit klippt. Ringde ägaren för att fråga om han kan ha löss men hon hade avlusat nyligen i förebyggande syfte. Idag när jag tog in honom upptäckte jag att han var "rynkig" på halsen samt svullen och varm. Misstänkte först att han blivit sparkad men såg sen att det såg lika ut på andra sidan. Kan det vara symptom på eksem? Grejen är att jag släppte ihop honom med min valack för några dagar sen och jag ser ibland att han står och biter på shettisen. Han biter sig fast,håller en stund och drar till. Han biter riktigt hårt. Kan den avskavda pälsen och "rynkorna" bero på det?

Sv: Eksem eller bett?

Det kan finnas flera förklaringar till shettisens reaktion. En av dem kan naturligtvis vara att den andra hästen biter...

Det kan du enklast konstatera genom att dela hästarna så de inte kan bita på varandra. Är bitningen orsaken så borde symptomen lägga sig inom några dagar.

Annars kan det vara så att shettisen har fått en reaktion på miljöombytet som framkallar symptomen. Något i din omgivning får hästen att reagera..

Shettisen har en stor luftig box och går ute från 7-21 så miljöombyte borde det inte vara... Båda är unghästar och shettisen verkar bara tycka att det är skönt när den stora biter (han älskar att bli kliad). Dessutom är han hingst och biter snabbt tillbaka om valacken blir för hårdhänt. Men det måste nästan vara för att han blir "nypt". Eksem borde ju visa sig på annat sätt. Jag får vänta och se om det går ner. Hoppas att det blir bra så mina två skruttar kan fortsätta leka tillsammans :smirk:

Nu förutsatte jag att miljöombytet kom automatiskt med köpet för en och en halv vecka sedan... Men han kanske stod i stallet redan innan köpet?

Gick shettisen på lösdrift tidigare? Eller var han uppstallad?

Jag köpte honom från ett stuteri som ligger ca 6 mil härifrån. Kunde inte tänka mig miljöombytet för jag ger lika mat som han fick där och har liknande miljö... Iofs så har jag spån i boxen,dom hade halm... Han är ju van att vara inne på natten och så och jag har ett stall för två hästar så det är ju bra luft. Idag var han inte lika svullen men lite "rynkig" och varm. Börjar nästan tro att min häst nöp honom så han svullnade. Han har inga sår iaf.

Jag köpte en shettis hingst från skäpperöds stuteri i skåne. Han hade gått på lösdrift och satt mkt päls. När han kom upp till mig blev han uppstallad i en box. Efter några dagar så började han klia halsen fruktansvärt mkt så pälsen försvann, kliade även så att det blev ett litet sår. Hjälp! Jag trodde att han hade fått löss. Så jag behandlade men inte hjälpte det och iofs så såg jag aldrig några löss heller. Då han hade fällt mkt av sin päls så slutade detta och det uppkom aldrig igen. Min slutsats var att eftersom han hade gått på lösdrift och satt mkt päls blev det väldigt varmt att vara inne på kvällar och nätter så då blev han svettig och kliade sig.

Skulle det vara eksem så kliar hästen av sig manen och svansen. Länge sedan han blev avmaskad?

Jag köpte en shettis hingst till och när han kom (under sommaren) så hade han kliat upp ett fult sår på halsen. Jaha jag trodde ju att han hade sommareksem. Han kliade hela sommaren manen och svansen. På hösten när jag avmaskade hästarna så försvann hans kli symtom. Hm, kom aldrig tillbaka igen. Han hade tydligen tagelmask och det kan man få bort med avmaskning. Så enkelt var det! Fick lång och kraftig man efter det.

Om jag visste hur man la in bilder så skulle jag ha gjort det så du fått se en före och en efter bild!

Glömde säga att min shettis var oxå varm, har du sett att han har kliat sig?

sommareksem som uppstår hos hästar är pga mygg och knott. Dess saliv som dom avsöndrar tål vissa hästar inte och det är då de kliar av sig man och svans.

Då kan jag utesluta eksem då,skönt... :) Har tänkt och det är ju faktiskt pälsfällningstider nu. Det första han gör när han kommer in är att klia sig,han kliar sig även i hagen på det han kommer åt. Kan ju bero på det helt enkelt. Han kliar sig på halsen och lite på baken men inte direkt manen. Han är regelbundet avmaskad och jag ska avmaska nu i maj innan betet. Han ser lite rolig ut,tuffsar här och "rakat" där. Tack för svaren! :bump:

Jag tycker det låter som löss i alla fall - blodsugande löss eller pälsätare. De kan vara väldigt svåra att upptäcka och det krävs ibland flera behandlingar för att de ska försvinna.

När vinterpälsen försvinner så bör problemen också försvinna.

Ja, då är det inte eksem. Å vet du det låter exakt som min lilla pålle gjorde. Det du kan göra för att lindra som jag fick tips om från Sakarjas uppfödare är att du kan ta en sprayflaska med utspädd jodopax och spraya där han kliar sig, det skulle även vara bra ifall de hade löss.

Min häst hade inte löss, mitt halvblod som är en valack är som en "mamma" åt honom och de var/är jämt uppefter varandra så jag var ju rädd att det skulle smitta men inget hände med honom. :banana:

Funderade faktiskt på om jag skulle ha på lite jodopax så nu ska jag göra som du sa. På morgonen känns han bra på halsen,men på kvällen har han bulor. Är med 99% säkerhet hagkompisens fel. Att han kliar sig har väl med fällningen att göra. Är min teori nu.

Det låter lite som om hästen fått ska pälsätare, det är inte onormalt för påpälsade hästar och en utlösande faktor sägs vara bla stall/milöombyte. Det bör försvinna när pälsen har fallit, men kan tyvärr återkomma nästakommande fällningsperiod av vinterpäls igen.

Var just ut i hagen och upptäckte att shettisen fått ett sår på halsen + att han var lite svullen. Verkar som om mitt varmblod har en liten förklädd :devil: i sig. Shettisen har tappat ganska mycket päls på vissa ställen och har nästan kala fläckar dvs man ser huden under den "nya" pälsen. Så blir det väl inte normalt vid pälsfällning? Det måste ju vara så att han har kliat bort pälsen. Nån som vet hur det brukar vara med shettisar och päls?

Nä så blir det inte normalt då de fäller päls. Men du ska se om du bara ger dig till tåls så kommer ny päls snart att titta fram. Såret kan han ju ha fått utav att klia sig, men är det så att hans hagkompis biter honom så blir det ju så klart lättare sår då han inte har någon päls som skyddar. Kommer dom inte överrens? Gör det ont på din shettis så säger han väl ifrån om han inte är allt för mesig vill säga! :p

Dom kommer bättre överens för varje dag. Det är lite mysko för när jag släppte ihop dom var shettisen (är en liten hingst) på min häst så han nästan fick panik. Min häst tjöt så fort shettisen närmade sig och vände bort huvudet. Såg helt klart ut som shettisen var den som bestämde. Men shettisen vill gärna ha närkontakt så han verkar ha gett efter nu för att få komma nära min häst. Är oftast han som börjar nafsa och han verkar gilla när min biter på honom. Blir han för hårdhänt så säger han ifrån. Min häst däremot vill inte bli naffsad av shettisen och tjuter till så fort han är för nära och när dom nosar på varann. Dom verkar turas om om ledarskapet. :confused: Ser ju aldrig att min häst kliar den lilla så jag tror inte att han skavt av pälsen. Skumt.

Ja du dessa små varelser är bestämda. Här hemma har jag ett halvblod (valack) 170 i manken och en bruksnordis GROV (valack) 158 i manken å så lilla Sakarja på 88 cm i manken. Gissa vem det är som bestämmer?

Halvblodet - Mr Milou är ju chefen i hagen, men trots detta så "låter" han Sakarja få bestäma.

I början så brukar det finnas små försök till beteckning för dessa små hingstar då de kommer till en ny häst, det försvinner efter några dagar, men de piper och grymtar ett bra tag när de har kontakt med den andra hästen, detta försvinner även.

Näe alltså jag tror (nu vet jag ju inte) att din häst inte skaver av pälsen på shettisen utan det är ju han själv som gör detta. Det kommer nog att pågå tills det mesta av den tjocka pälsen ramlat bort, men har den inte gjort det? Min shettis har fällt nästan allt och då bor vi här uppe i kalla norrland :cool:

Nej man kan inte borsta honom utan att få borsten full med hår. Han är svart och nu när man lyfter på manen så ser man en massa ljusa fläckar (avskavda områden). Ser lite skabbigt ut. Om folk ser det kan dom ju börja fundera vad man gör med hästen :smirk: Kan inte göra så mycket mer än att vänta och hoppas på att det blir bra.

Jaha, det är bara några små kala fläckar. På min blev det hela halsen och helst där manen låg. Blev väl varmast där.

Jo precis så tänkte jag oxå. Men det var bara hovis som såg detta sån tur var och sen så började pälsen växa ut och detta fenomen har aldrig uppstått igen! :)

Ja isf kan det inte va nån fara. Han verkar ju inte ha problem med det och tok-kliar sig inte heller vad jag har sett. Han har sån mysig uppsyn så man måste nästan skratta när man ser honom. :) Tur att han har lite man som döljer det ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 755
Senast: Honey07
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 811
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka