Ekonomitråden

Jozze

Trådstartare
Jag vet att det fanns någon investeringstråd på ÄU förut, men jag kan inte hitta den nu. Jag gör här ett försök att starta en ny där vi kan diskutera investeringar, sparåtgärder, extrainkomster med mera för att förbättra ekonomin. Jag hoppas att folk hänger på!

Jag sitter just nu och vill förverkliga mina funderingar på att binda mitt bosparande i ett eller flera fasträntekonton eftersom räntan på det förra är pinsamt låg (0,6). Men jag är värdelös på det här med räntor, trots ekonomistudier, och vet således inte vilken räntesats jag ska binda upp mig på.

Hur räknar jag ut t.ex. hur mycket avkastning jag får på 30 kkr om jag binder upp pengarna i 3 år med räntan 2,90 (effektiv ränta 2,86)?

Sv: Ekonomitråden

Kul trådstart :) tycker privatekonomi är jätteintressant!

Finns formler för det men enklast är att räkna ett år i taget.
Räntan är ju en årsränta, vanligtvis är det beräkning av/ utb av ränta per sista december.
År 1 har du vid årsskiftet ett kapital på 30tkr+(30000x0,029-skatt)=30609
År 2 har du 30.609+(30609x0,029-skatt)=31230kr
År 3 har du 31230+(31230x0,029 - skatt)= 31864kr

Tack vare ränta på ränta-effekten tar det ju lite mer snurr allt eftersom tiden går.

Ska du verkligen binda pengarna om det är ett bosparande? Men du kanske är säker på att inte flytta förrän om 3 år?

Jag hade övervägt att starta ett ISK och slänga in pengarna på några av de billigare fonderna som finns nu.

Tack för uträkningen! Jag hittade en kalkylator på nätet, men den visade ju inte hur man räknar utan visade bara resultatet.
Ska du verkligen binda pengarna om det är ett bosparande? Men du kanske är säker på att inte flytta förrän om 3 år?
Jag har funderat i flera års tid på att binda pengarna men inte kommit till skott just för att jag inte vet om jag behöver dem eller inte. Nu ska jag flytta till särbons gård och om jag flyttar därifrån kommer jag nog i första hand försöka få tag på en hyresrätt.

Jag hade övervägt att starta ett ISK och slänga in pengarna på några av de billigare fonderna som finns nu.
Är det mina pengar du pratar om nu? Om ja så kan jag tyvärr inte flytta dem från kontot utan enda sättet att skaffa sig bättre ränta är att binda dem i ett eller flera fasträntekonto eller möjligtvis en aktiefond.

Vad är ett ISK?

ISK är ett investeringssparkonto där man skattar ett scahblonvärde på hela summan varje år, istället för att skatta på eventuell vinst. Rätt lönsamt med dagens låga schablon. Varför kan du inte flytta dem? De kan väl inte vara låsta i ett konto med så låg ränta som 0,6%?

Där gäller det att förstå produkten, så om man inte är så van vid placeringar å är det bra att läsa på först.

En jättebra produkt men det man ska tänka på är att man skattar varje år, även vid år av värdenedgång.

Det finns obundna konton med bättre ränta än 0,6. Både Santander och SBAB har vanliga sparkonton med över 2 % ränta.

Där gäller det att förstå produkten, så om man inte är så van vid placeringar å är det bra att läsa på först.

En jättebra produkt men det man ska tänka på är att man skattar varje år, även vid år av värdenedgång.

Absolut, men då får man räkna på det. En fond betalar du ju också på varje år, även vid nedgång. Oavsett vad man placerar pengarna i ska man läsa på, och det gäller även dåliga räntebärande konton.

Jag har börjat handla lite med certifikat. Det är ju hur kul som helst. Dessutom finns det certifikat som ligger på hävstång. Så går de upp 10 kr, så går de upp 40 kr på mitt konto eftersom de ligger med 400% hävstång. :D

Kollar Nordnet ett par gånger i veckan. Men egentligen hade jag kunnat tänka mig att day-trade:a. Älskar aktier. :D

Varför kan du inte flytta dem? De kan väl inte vara låsta i ett konto med så låg ränta som 0,6%?
Det är HSB Bospar och om jag flyttar dem förlorar jag mina bospararpoäng. Mina alternativ är alltså - om de inte har någon info om annat på något ställe som jag inte kollat upp - att binda dem i ett eller flera fasträntekonton eller i aktiefond.
Det finns obundna konton med bättre ränta än 0,6. Både Santander och SBAB har vanliga sparkonton med över 2 % ränta.
Jag har ju inte mitt huvudsakliga sparande i det här dåliga kontot utan det är som sagt ett bospararkonto med poäng. Jag stoppar bara in de få hundralappar per månad som krävs för att få maxpoäng. I dagsläget har jag SBAB med 2,2 % ränta som huvudsakligt sparkonto.

Jag önskar att jag hade tålamodet att sätta mig in i aktiehandel! Min mamma och mitt ena syskon var rejält insatta för sisådär tio år sedan och placerade även åt mig då, men sedan har det runnit ut i sanden. Särbon och jag funderade faktiskt på att gå en kurs i aktiesparande och -handel i höstas eller våras men det har ju helt glömts bort! Vi kanske borde ta tag i det igen till våren! :)

Bytte förra året från SBAB till Resurs Bank. Blir en liten trevlig räntesumma att shoppa för varje år.
Vad har du för sparande då? När jag kollade lite snabbt nu har Resurs bank 2,3 % på sitt Kapitalplus-konto och SBAB har som sagt 2,2 % på sitt vanliga sparkonto.

Jo jag vet, det var Spax jag menade när jag skrev aktiefond. :) Nu råkade det visst vara en "aktieindexobligation" men jag vet inte vad skillnaden är. ;) Hur som helst så känns deras fasträntekonto som något som passar mig bättre.

Jag skakar liv i den här tråden.

Jag har tänkt att 2014 ska bli "det stora, smarta ekonomiska året".
Egentligen behöver jag inte spara långsiktigt och har inte direkt någon osäker ekonomisk framtid - det är de kommande 5-10 åren av mitt liv som jag vill fokusera på.

Jag kan inte så mycket om aktier, bara grundläggande om hur det fungerar, men vill verkligen lära mig mer. Jag har konto på Avanza och "lekpengar" som jag kan testa och lära mig med, men jag behöver en mentor. En Yoda. Min pappa är väldigt engagerad och handlar med alla möjliga värdepapper, men han är tyvärr ungefär lika pedagogisk som ett vedträ. :cautious:

Jag har massor av frågor, men behöver någon som förklarar för mig på ett sätt som inte är så komplicerat.
Var hittar jag info om bolag och trender och viktiga händelser?
När vet jag om det är dags att sälja eller behålla?
Hur fungerar det med warranter och certifikat?

Om jag går ur svenska kyrkan får jag 350 kronor "extra" sparpengar i månaden, det känns som att det vore bra med en automatisk överföring till någon form av sparande - vanligt sparkonto? Pengar att placera? Jag har Handelsbanken som huvudbank, men har EXTREMT svårt för att låta bli pengar på konton som jag kan se.

Bonus:
Var ska jag placera mina pensionspengar? De har än så länge bara legat och möglat i Pensionsmyndighetens skrivbordslåda, och något litet äventyr kan de väl få vara med om snart?

Senast ändrad:

Kolla Unga Aktiesparare (man är ung ganska länge, minns inte riktigt hur länge dock) kanske?
Jag var med ett år och det fanns mkt bra information och kurser, men jag orkade inte göra något med det då.

Nu har jag inte Avanza så jag vet inte alls hur det fungerar, men de flesta sådana onlinebanker har någon form av bolagsanalyser och de har dessutom någon typ av expertpanel som bloggar och tipsar. Logga in på sidan och kolla efter tipsen, för de finns alltid någonstans.

Sen handlar det ju mycket om att chansa och att satsa ifall man vill få avkastning. Det finns INGA säkra kort, så satsa inte mer pengar än du kan förlora. Vill du ha ett tryggare sparande finns det sparkonton med högre ränta...eventuellt någon tråkig fond. Ska man ha chansen att tjäna pengar på aktier ska du satsa på företag som är upp and coming. Ericsson är tex inget bra val eftersom de går bakåt hela tiden. Utan välj bolag som har någon spännande produkt som de håller på att utveckla. Och stirra dig inte blind på Nasdaq som marknad, utan köp aktier på andra ställen också, tex First North där du har lite mindre, yngre bolag som är på väg upp. Det är ju inte så att ett bolag startas och genast börsnoteras, utan det är ju en utvecklingsprocess det där och det finns olika status på aktiemarknaderna. Ett bolag på Nasdaq är lite mer välutvecklat än ett bolag på First North kan man väl säga.

Vill du ha information kan du ju alltid läsa Dagens Industri, Affärsvärlden etc. Men jag brukar tycka att när nyheterna väl kommer ut dit så har aktien redan stigit och man missat hela värdeökningen. Då är det nästan bättre att läsa några bolagsanalyser och se vad experterna säger.

Vad gäller din pappa så måste han väl inte vara pedagogisk. Går hans aktieportfölj bra? Tjänar han pengar på sina aktier och investeringar? I så fall kan du väl bara göra likadant?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka