fejt
Trådstartare
Fick hem en shettis som ganska omgående efter att ha kommit hit fick fång. Tidigare ägare säger att den aldrig haft fång tidigare och gått på bete med storhästar. Nåväl, han fick fång här och behandling sattes in fort vilken han svarade bra på. Idag har hans hovar verkats och han har släppts ut på ridbanan efter att ha stått en månad på box. Han verkar helt smärtfri och galopperar, bockar och går på asfalt (kort skrittur på väg till hagen) helt obekymrat. Han går med betesreducerare för att inte få i sig för mycket av det gröna (mest nässlor) som växer längs ridbanans kanter. Min fråga gäller eg munkorgen. Han äter inte ett strå (vilket är bra) och jag funderar över om det bara är för att det är första dagen eller om jag skulle kunna släppa honom med de andra hästarna så att han får sällskap. Ridbanan ligger i deras beteshage så han ser dem (ibland) men ändå. Era erfarenheter av betesreducerare? Fattar de efter ett tag? Hur hårt ska man spänna dem? Han kommer in på nätterna och får hö i nät.