Efter avvänjning

Susz

Trådstartare
Hur lång tid tar det ungefär (jag fattar oxå att det är individuellt) när man särat på stoet och fölet så att de kan gå tillsammans igen. Parkerade fölet ca 500 m från min gård för att stoet inte kunde vara i en hage i närheten för då sprängde hon staketet. Tänkte ta hem honom nu efter ca 1 månad tror ni att det funkar eller.. ?? (det finns ingen risk att han kommer att betäcka för han går med både valacker och ston nu) Eller kommer hon låta honom försöka dia eller vakta honom gentemot de andra i flocken så att det blir sparkar och slag..??

Sv: Efter avvänjning

Mitt stoföl åkte iväg drygt två veckor när hon var sju månader gammal och försökte inte ens dia när hon kom hem. Stoet verkade vara lite trött på fölungen och brydde sig inte nämvärt om att fölet försvann, stoet var dräktigt igen.

Hej Jag har sto och föl hemma hos mej,bara dom två. Vid 8mån ålder,sa stoet ifrån för dining,de var tvärnit. Stoet är dräktig,så de var väl därför hon sa ifrån. Dom har gått ihop hela tiden.Nu börjar de närma sig földax för stoet igen, så nu går dom i varsina hagar med en å imellan sig och de fungerar bra.Fölet får träna att gå själv,fast hon ser sin mamma. Tänkte prova släppa ihop dom efter fölbrunsten,med de nya fölet. Senare till bete får åringen gå med unghästar och sto och föl går hemma på bete.

Hur tänker du när du har en hingst ihop med ston? Jag antar att du inte har planerat att han ska betäcka dem?

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 759
Senast: Stereo
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka