Dynavena Mixt eller Dodson & Horrell Foa lmix

S

steffani

Just nu får min lilla kille (född juni-09) Krafft Pluss grön (tillsammans med havre). Men ska nu av olika anledningar samt inom en snar framtid byta ut detta foder mot något annat. Det finns en massa olika foder ute i djungeln, men jag har fastnat för Dynavena Mixt samt Dodson & Horrell Foal mix. Nu undrar jag vad ni har för synpunkter och erfarenheter runt dessa foder framförallt då till föl/åringar.

Sv: Dynavena Mixt eller Dodson & Horrell Foa lmix

Går inte att säga ett dugg tyvärr utan att veta höanalysen. Ditt val av kraftfoder ska ju inte styras av ålder, utan av behov. Och då beror det ju på vad du har för värden på analysen, och hur stort 'glapp' mellan behov och vad han får i sig av det hö/silage han äter - och vad det är som saknas - som du behöver täcka med kraftfoder.

Jag har självklart analyserat hans hö och vet hur mycket av vad det innehåller samt hans dags behov. Det var inte det som var frågan. Jag ville höra lite synpunkter och erfarenheter om just dessa två. Om hästarna tycker det är smakligt, prisvärt osv.

Prisvärt beror ju också på vad du behöver tillsätta, är ju omöjligt svara på annars egentligen, men sett till innehållet anser jag inte det är prisvärt i någotdera fallet, det går att blanda ett fåtal fodermedel själv och få samma värden men bättre pris. Sen beror det ju alltid på om man vill ha det enkelt, eller lägsta pris, det är ju personligt.

Smaklighet är ju individuellt, mitt kräsna föl tyckte inte alls om D&H foalmix, trots att hon tyckte om säd vilket ju är huvudingredienser, så det var lite förvånande.

Sen ger jag om det går gärna svenskproducerat foder, både rent allmänt och för att mineral och vitamininnehållet oftast (inte alltid) är bättre anpassat för svenska marker. Men det är som sagt omöjligt säga ngt om det med utan att veta mer. Men om de passar med ditt hö så är det ju bra, lite förvånad att två foder med så olika mängd Ca och P skulle passa lika bra?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 782
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Om du skulle ge en proteinrik foderstat för unghäst (ponny) vad skulle du då välja att "blanda" ihop? Givetvis ges mineraler till...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka