Dvärghamster

M

monchestre

För ett tag sen köpte jag o min pojkvän två st. dvärghamstrar, Krister o Åke :love:(moget jag vet, 25 o 33 år gamla)...
Har tidigare ägt flera guldhamstrar som blivit mkt sociala o fina efter x antal bett :smirk:
Hur får jag mina dvärgisar tama? Känns mkt svårare med dem än med de större hamstrarana, kankse för att de är svåra att fånga etc.
Just nu är de rädda och flyr när man petar på dem, men de flockas runt skålen när man ger mat, och kan även ta sina favoritsaker ur handen på en. Har man väl fått tag i dem är de ju rädda, men de har aldrig bitit mig...Har prövat att släppa lös dem o så, men de är ju så små!!! tips från rutinerade tack!

Vilken art av dvärghamster är det? Jag har haft vintervita, och de anses väl vara de av dvärgarna som är lättast att få tama? Vintervita och roborowski är generellt snälla, men robbarna är tydligen svåra att få tama. Guldhamstern är ju mer av ett keldjur än dvärgarna, som mer är ett gulligt djur man iakttar. Men givetvis finns det även många dvärgar som blir tama, så försök vidare!
/Cecilia - som skulle vilja ha robbar och campbells!

Det är robbar, och nu har jag läst på hamsterföreningen att de är typ hopplösa att få tama..

Vet inte direkt om jag kallas rutinerad men efter 17 hamstrar gör jag ett försök:angel:

Robbar är svårare än vintervita (de två raser jag har erfarenhet av) men absolut inte hopplösa.. Att de vågar komma fram till handen är ju helt klart ett gott tecken. Du skulle kunna göra så att du lägger godiset de brukar hämta i din hand så pass långt upp att de måste sätta upp en tass eller t.o.m. att klättra upp helt. Har själv gjort det med flera av mina..

Lycka till ;)

När jag hade en vintervit hamster (som var väldigt social efter träningen) så övade jag i ca 1 vecka varje dag. Jag gav honom mat, hade lite kvar i handen så han fick sträcka sig och ta den. Sen fick han börja klättra i handen för att få maten. Hade även handen inne i buren ofta så han klättrade runt och kollade och nosade.
Blev faktiskt bara biten 2 ggr när han var bebis :love:
Efter ca 1 vecka ville han vara uppe och springa på mig och i soffan varje dag (vilket han naturligtvis fick).

Jag har haft 2 st robbar och efter mkt träning så blev dom relativt tama.
Kan ju säga att min campbells va mkt lättare att få tam än dom där vildarna :)

Liknande trådar

J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
967
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama