Dressyrsadel Butet

N

nathaliiek

Hej!

Har sökt i forumet men har inte riktig hittat det jag vill ha svar på.

Är på jakt efter en ny dressyrsadel och har hittat en super fin Butet men då undrar jag lite hur är dom att rida i? (Hoppsadlarna vet jag är super sköna men dressyren vet jag inget om).

Är dressyrsadlarna lika sköna?
Hamnar man i rätt position med sätet och skänklarna?
Värd att köpa?

Tack i förhand:)

Sv: Dressyrsadel Butet

Ingen som ridit i en Butet dressyrsadel?:confused:

Jodå o det finns två modeller. 1 enkelkåpad med ngt mindre stöd o rätt flat sits och en dubbelkåpad men stöden ligger utanpå o är större. Bägge är sköna att sitta i men du måste ha egen balans för att gilla den enkelkåpade.

Summa summarum är nog att Butet är bättre på hoppsadlar än dressyr och ska du ha den typen av sadel är nog Childeric bättre.

Tack för svaret:)

Okej, jag gillar när sadlarna är djupa och har bra stöd för skänklarna så kanske borde kolla på något annat men helst hade jag velat köpa en Childeric men vill inte köpa en ny förens pållen har musklat klart sig så att säga.

Har du/ni ngt annat förslag på bra sadel?

Jag vill nog inte påstå att Butet är bättre på hopp- än på dressyrsadlar men här i Sverige är de mer kända för sina hoppsadlar. Precis som Novali skriver är det en sadel som passar en ryttare som har en god egen balans och en naturligt bra sits. De har inte överdrivet mycket stöd speciellt inte i deras close contact varianter, däremot har de ett superfint greppvänligt läder som gör att man sitter stilla ändå. Vill man komma väldigt nära hästen eller har en häst som är svår att hitta sadel till så brukar Butet rekomenderas då de är otroligt välbalanserade och lägger sig bra på många olika typer av hästar.

Jag tycker det är en riktigt trevlig nätt sadel med fint hantverk ut i sista sömmen. Men har man en lite fladdrig skänkel eller är lite obalanserad i sin sits så bör man kanske titta efter en sadel som ger ryttaren lite mer support.

Senast ändrad:

Men sitter rätt så stadigt och balanserat, ingen fladdrande skänkel heller men det är förbaskat skönt med sadlar som har bra support. Jag tycker Butet sadlarna är otroligt fina och som du säger ett hantverk + att dom ligger bra på många hästar!

Kanske är värt att prova den i alla fall...

Har kollat lite grann på Equipe Emporio, prov satt den i globen och den var skön att sitta i...några erfarenheter?

Senast ändrad av en moderator:

Det finns olika varianter av Emporio-modellen dels en dressyr modell med dubbelkåpa, en med enkelkåpa samt en Islands-variant som är flatare i sitt säte. Jag har ingen jätte erfarenhet av just dessa modeller mer än att jag upplever Islands-varianten ganska bred i sin midja vilket gör att man får vinkla om bäckenet ganska mycket. Passar med fördel på hästar som är lite bredare och utan allt för markerad manke.

Jag provade den med dubbelkåpa och den kändes inte så jätte bred men som sagt kanske olika beroende på modell...

Det är möjligt att den inte är lika bred i midjan, det behöver dock inte vara något negativt utan det är en smaksak. Det är dock stor skillnad på att sitta på bock och att aktivt känna på en sadel på häst. :) (Oj vad många PÅ det blev! ;))

Ja men precis:) Får kolla om jag kan låna hem både Butet och Equipe, så får jag väl testa mig fram:)

När sadeln är väldigt välbalanserad och har greppigt läder som Butet så brukar man sitta ganska stadigt ändå faktisk, så tycker inte det bör avskräcka dig. Jag har upplevt att få mer stöd/enklare att sitta i flat sadel än vad jag gjort i många djupa. Och den är inte flatare än andra CC dressyrsadlar.

Så som sagt balansen i sadeln och lädret har mkt att säga, samt såklart hur väl den passar dig och hästen.

När sadeln är väldigt välbalanserad och har greppigt läder som Butet så brukar man sitta ganska stadigt ändå faktisk, så tycker inte det bör avskräcka dig. Jag har upplevt att få mer stöd/enklare att sitta i flat sadel än vad jag gjort i många djupa. Och den är inte flatare än andra CC dressyrsadlar.

Så som sagt balansen i sadeln och lädret har mkt att säga, samt såklart hur väl den passar dig och hästen.

Jag håller absolut med. Butet är min absoluta favorit, ingen annan sadel hjälper mig så med sitsen utan att "klämma fast mig" sas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
714
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 477
Senast: Bee
·
Hundhälsa Hej, Min ena hund har troligen fått epilepsi och ska utredas av veterinär på onsdag. Jag är inte hemma utan det är min man som pratat...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Scata
·
Utrustning Jag har en dressyrsadel av kvalitetsmärke som tyvörr inte tjänar sitt syfte längre. Lätt trång åt hästen och jag sitter inte bra i den...
Svar
3
· Visningar
672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka