Dosering av räddningsdroppar?

M

murran

Då pålles favorithovslagare avlidit :cry: (den enda han litade full o fast på), och han betraktar alla andra hovslagare med stor skräck, har vi nu efter ett tips inköpt räddningsdroppar, Bach Flower remedy, som vi tänkt prova, få se om det hjälper.

Han är jätterädd om sina framhovar, och står o laddar jättelänge, innan han kastar sej bakåt nästan helt utan förvarning. Jobbig att hålla i och jobbigt för hovslagaren som kan bli skadad om han har otur.
Han är lite av passiv hanterare, som först fryser fast och blir introvert (icke kontaktbar när han stänger av) och sen exploderar i ett utbrott, (när han plötsligt vaknar upp), och allt av rädsla.

Har säkert hänt att han blivit sömstucken nån gång, och han har haft en hemsk hovböld i somras på ena framhoven, vilken vi var tvungen att åka in på klinik med, som också kan göra sitt till, varför han är så rädd om sina framhovar och så rädd för hovslagaren.

Men nu till frågan, hur skall jag dosera dropparna? Och skall jag börja ge honom dagarna innan hovis kommer? Tips om hur jag får i honom dem?

Sv: Dosering av räddningsdroppar?

Står det inget på flaskan eller om du googlar på dem?
Om jag minns rätt så gav jag 5-10 droppar ca 30-45 minuter innan .Testa och ge dem på en sockerbit,det tyckte jag funkade bra.Sen vet jag inte om jag kan säga att de hade ngn större effekt.Lycka till.

Det står tre droppar för människa, men inget om djur. Men då en häst är större borde det bli mer.

Ja vi får väl se om det hjälper, man tar till varje utväg som kan tänkas hjälpa, känner mej lite desperat. Kommer en helt ny hovslagare också, som han inte haft några erfarenheter med, så jag vill helst att allt ska gå så bra som det nu möjligt kan gå. Efter sen favoriten gått hädan, så har vi haft två olika ut hit, som han haft vid enstaka tillfälle förr, och det har inte fungerat alls. Vilket känns lite konstigt, då han haft sin gamla hovslagare i flera år och aldrig gjort nåt dumt alls.

Tar hit en kompis också, som han har rejäl respekt för, och om han är upptagen av att titta på henne :angel:, så kanske han glömmer bort att hovslagaren håller på med hans framben.

Jag provar med sockerbit, det gillar han.

lite och ofta är bättre än en gång och mkt. du bör börja några dagar innan, ta några droppor på en äppelbit tex eller droppa lite i vattenhinken. tänk på att rescue remedy inte är förtunnad i vatten, vilket är det vanliga sättet att ge blomstermedel. dvs det är starkt, kan svida och smakar alkohol.

bästa är om du häller över lite i en blandflaska med källvatten. skaka hårt och ge sen hästen från blandflaskan, du kan droppa det i munnen, i fodret eller på en liten brödbit.

är hästen mkt rädd är jag dock tveksam till att det kommer hjälpa med RR, då behövs en mer långvarig behandling med för hästens tillstånd särskilt utvalda medel. RR är endast menad att användas i krissituationer där det inte finns tid att göra en individuell medicin.

btw har du provat kvinnlig hovis? väldigt många hästar är rädda för män, särskilt män dom inte kännner.

Jo vi ska börja redan idag, och ge lite och ofta.

Han är inte speciellt förtjust i karlar. Den sista hovisen som var hit hade en kvinnlig medhjälpare, som fick ta över, men det hjälpte inte, då han redan börjat på att kasta sej, när hon tog över. Han har alltid varit rädd för den här hovslagaren, och jag misstänker att han blivit sömstucken av honom. Lätt hänt. Till slut sa jag att de skulle skita i att nita sömmarna, utan gjorde det själv när de åkt.

Hovslagare nr 2 började med att borsta hästen, så långt allting väl, men sen försökte han muta hästen med godis, och till slut när hästen bråkat på tillräckligt länge, började han att brottas med hästen, vilket gjorde det hela ännu värre. Väldigt opsykologisk hovslagare, eller så tröt tålamodet...:crazy:

Så nu börjar vi om med en helt ny, där inga negativa erfarenheter finns, och räddningsdroppar, även på matten ;), då det säkerligen överförs från mej också, nervositet o rädsla, då de senaste skoningarna bara lämnat negativa erfarenheter efter sej.

Vi har övat också, och igår kväll drog jag ut en söm och slog i en söm, bara för att kolla hur han reagerar när jag håller på med hovarna, och det gick bra. Han fick massor av beröm efteråt för att stärka det positiva i att han stod still och inte hetsade upp sej eller blev rädd. Visst det var läskigt tyckte han, men förmodligen är jag som matte att lita på.

Att öva är en mkt god ide, hamra och raspa lite på hovarna varje dag så är det inte en sån stor grej. tänk på att hålla hoven som hovis gör.

när han är lugn när du fixar med hans ben så kan du ju be någon kompis eller familj om att prova, så vänjer han sig vid att andra håller på med hans ben.

och säg till om att hästen är rädd så hovis inte börjar slå och skrika på honom....

På mitt sto fungerar inte den vanliga blandningen Blomsterdroppar som man köper ! Hon stänger av helt då hon ska åka transporten, ej kontaktbar & helt hysterisk. Har provat att ge fler dagar i förväg..........utan resultat. Så öva är nog det enda.
Men jag vet att det finns "custom made" droppar. Så du kan få en blanding som passar just din häst bäst, Ancis hästbod har det. Dom är duktiga på homepati, vitaminer, örter mm.........

Lycka till:)

Ledsen, men varför inte skippa medikamenterna och fostra hästen istället?

jo vi försöker fostra hela tiden. Men han gör skillnad på folk. Jag duger, och hovslagaren som dog, han dög. Men såna som råkat göra illa honom duger inte, och det förstår jag. Lika såna som börjar brottas med hästen och banka till dem med knytnäven i skallen, de förstår jag att han inte gillar.

Vill tillägga att den hovslagare som kom nu sist, dög lite grann och förmodligen kommer han att gilla honom fullt ut vid nästa skoning. Den hov han haft hovbölden på, började han skutta omkring lite med, när han höll på. Men då det var en hästkarl som hållt på att sko över trettio år, så hade han ett litet knep. Han backade pålle mot väggen, så var det problemet löst. Då kunde han bara gå framåt, och det gick inte, för där stod matte!:cool: Resterande hovar gick hur bra som helst. Pållen började slappna av, tuggade och slickade sej om munnen, och då slappnade jag av också, sen gick det rätt smidigt.

Sen om det var dropparna som hjälpte oss eller inte, det har jag inte en aning om, men hästen stängde inte av sej iallafall, som han brukar kunna ha gjort med opsykologiska hovis och han som sömstuckit honom.

Det värsta med det, är att han stängt av förr, och sen när han vaknat till sina sinnens fulla bruk, det är då han blivit panikslagen och kastat sej. Han blir så oförutsägbar då. När han är "påknäppt" går det ju att läsa hästen på ett helt annat sätt, och parera det han tänker göra. Han gör det ju inte för att han är ouppfostrad, utan av rädsla. Och är hästen tillräckligt rädd och är åt passivhanterarhållet, så går den in i sej själv när den är rädd, istället för att fly, som andra hästar gör. Här har det varit en kombination av bägge grejerna, först stänga av, sen vakna till och försöka fly.

Ja den här hovslagaren får komma en gång till, och hästen slapp ha benen på en massa stöd, och han lämnade det livsfarliga städet utanför dörren,.

har du provat "vanlig" veterinär medicin? Typ Sedalin vet som man ger oralt?

Sedalin hade jag till min pålle till en början med och det funkade bra på henne.
Hon var totalt livrädd för att bli skodd!
Det var hemskt att se henne innan hon fick Sedalin. Sen lugnade hon ner sej lite gång för gång + att hovis fattade att ta det extra lungt med henne.
Dom lärde av varandra så nu går det jättebra att sko henne UTAN Sedalin.:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka