Dimensioner på brädor?

tinaiva

Trådstartare
Planerar ombyggnad av stallet för fullt. Har planlösningen klar och nu är det dags kolla upp materialet och få budgeten att gå ihop :smirk:
Blir alldeles förvirrad när jag surfar på virke och hittar hur mycket olika sorter som helst. :confused:
Finns här nån som kan tipsa om vad jag ska använda?
Hur tjocka tjocka behöver brädorna vara t ex, tänker mej att fylla uppifrån i skåror.
Tacksam för lite tips
 
Sv: Dimensioner på brädor?

Köper man modulboxar så ligger standardmåtten där oftast på 3.8 - 4 cm i tjocklek på de spåntade bräderna. det vanligaste är då fur eller gran. Vill man ha längre livslängd än det så väljer man tex ek.
 
Sv: Dimensioner på brädor?

Jag har tittat på plank som är 45 mm tjocka och 20 cm breda. Vet inte om det är "bra" men det verkade så när jag tittade på dem. Tyckte att både bredden och tjockleken var "lättarbetad", och tack vare att bredden var ett jämnt antal centimeter så kunde jag lättare räkna ut hur många plankor jag behöver för att nå väggens höjd. Jobbigt att räkna (i huvudet) på material som är typ 17 cm och liknande, tycker jag... :crazy: Jag är inget mattesnille.
 
Sv: Dimensioner på brädor?

Jag har tittat på plank som är 45 mm tjocka och 20 cm breda. Vet inte om det är "bra" men det verkade så när jag tittade på dem. Tyckte att både bredden och tjockleken var "lättarbetad", och tack vare att bredden var ett jämnt antal centimeter så kunde jag lättare räkna ut hur många plankor jag behöver för att nå väggens höjd. Jobbigt att räkna (i huvudet) på material som är typ 17 cm och liknande, tycker jag... :crazy: Jag är inget mattesnille.
 
Sv: Dimensioner på brädor?

45 mm i tjocklek fungerar alldeles utmärkt.
(krävs ju att väggen står pall för upprepade hästsparkar...)

Köper du från brädgård så kan det vara värt att kolla upp sk ställningsplank, det är också 2 tum i tjocklek men kan vara billigare än hyvlat "finvirke".
 
Sv: Dimensioner på brädor?

Bra tips. Snart känner jag att jag har tillräckligt på fötterna för att börja ringa runt efter priser.:)
 
Sv: Dimensioner på brädor?

Ja, eller hitta ett lokalt mindre sågverk, där är priserna alltid trevliga.....

/Mike
 
Sv: Dimensioner på brädor?

Jag har 2"5 som boxväggar, har hittills funkat kanon. (Äldsta väggarna är 3 år)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp