Digivande sto som tappar hull

Boll

Trådstartare
Min kompis har ett sto med en tre veckor gammal fölis. (arab 5 år)
Problemet är att stoet tappar hull.
Tyvärr fick hon förstoppningskolik ca en månad innan fölning och tappade väldigt mycket hull den vecka hon då stod på klinik.
Min kompis lyckades inte få tillbaka hullet helt innan fölning, men magen blev bra iallafall.
Nu är stoet riktigt tunt.
Höftknölarna sticker ut, hon är uppdragen och hade hon inte haft vinterpäls så hade revbenen synts.
Ändå får hon massor med mat.
Hon har fri tillgång till bra hö.
Hon får: (om dagen uppdelat på tre mål)

5 Liter Lusern
5 Liter Korn
1 Liter Havre
1 DL Olja
Linfrön (vet ej exakt hur mycket.. Men det är ganska mycket)
Betfor
Mineraler
Salt
Vitaminer

Någon som har någor tips på hur vi kan hjälpa pållen att få tillbaka sitt hull???
Fölisen har jättebra hull iallafall och det är ju bra.

// Anna
 
Skriv mängden i kg istället, det går inte att räkna på liter! Är höet analyserat? Är det lucern pellets eller hack? Det är ju väldigt olika volym på det...

Så här på en höft tycker jag det verkar vara dåligt med protein och kvot. Under digivning behöver stoet *mycket* mat, med hög kvot mellan MJ och smrp!
 
Ta bort korn, öka lusern och ge soja och kanske något mer t.ex Krafft Breed. Proteiner behövs i så enorma mängder att det inte är sant nästan! Verkligen läge att kosta på sig en analys i det här läget...
 
Hon behöver ju ha 12 gr proteiner per Mj nu när hon ger di, mot normala 6 gr.
 
Mitt sto fick enorma mängder kraftfoder under dräktigheten och digivningen, och vi gav bl.a. Hippo Breed, ett foder vi fortsatt att ge även nu när hon är ridhäst igen. Det satte iallafall hon hull på, men självklart måste man ju räkna på kvoterna. Det var bara ett tips på ett foderslag som fungerade på min häst. (givetvis fick/får hon andra kraftfoderslag också)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
966
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 266
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 184
Senast: Maria_81
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 429
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp