Diare .....Inte igen

fettso

Trådstartare
Hade en katt som dog i FIP för några månader sedan:cry:Hankatten som också bor här blev inte smittad.
Vi köpte 3 st nya katter varav den ena 7mån har fåttt hemsk diaree.
Nu har det pågått 4 dagar och det är helt rinnig diaree flera ggr dagligen+ att hon spyr.
Det var så det började på Sessan som alltså dog i FIP.:(

Än sålänge är hon med och leker med dom andra katterna dock inte lika vilt som vanligt och hon är mager om man jämför med hennes jämngamla syster.
Vad kan det vara?Jag slutade tvärt med att ge blötmat nu för fyra dagar sedan när diareen kom, tänkte att det kanske var den?
Fast hon har tålt den innan.

Sv: Diare .....Inte igen

Ge henne ingen vanlig mat alls. Låt henne vara utan mat helt och hållet i 12 timmar och ge sedan rå lammfärs och kokta, mosade morötter i 3-dagar. Har hon inte blivit bättre då (eller om hon blir sämre), ta henne till veterinär.

När min lille katt kom till mig för några år sedan hade han en hemsk diarré oxå, fick rådet här att ge honom morotspuré och ev med lite potatismjöl inblandat i: Det hjälpte!

Problemet är ju att jag har 3 katter till förtom henne, men får väl ta undan henne då?Hon måste ju bli bättre,tack så jättemkt för era svar!
Betyder detta isåfall att hon har väldigt känslig mage?
Kommer hon kunna äta vanlig mat igen isåfall??

Det är ju en bra idé att isolera henne ifall det skulle vara något smittsamt.

Diarré behöver inte bero på något värre än en tillfällig obalans i tarmfloran, jag tror de flesta katter åker på det någon gång under sitt liv. Det betyder inte att hon har känslig mage eller något sådant. De flesta katter kan återgå till den vanliga maten efter en kur på skonkost.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka