Det torra klimatet

M-oaa

Trådstartare
Hej därute,

Jag läste en artikel i en tidning nyss: (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2603862.ab).
Där stod det att den här torkan inte är bra för höet som våra hästar ska äta hela vintern.

Sedan fick jag en känsla som sa; Tänk om det blir såhär de kommande åren? Vad ska våra hästar äta då?
Räcker det till alla tusen hästar som finns i det här landet?

Vad tror ni? Är jag orolig i onödan?

M-oaa

Sv: Det torra klimatet

Jag har ju varit med ganska länge så jag vet att vi hade något liknade för ett antal år sedan, men då p g a för mycket regn. Då fanns det inte hö eller ensilage till alla. Det importerades massor av divser grönfoder från bl a Polen. Många fick ändå inte tillräckligt med foder till sina djur så det gick ut rekommendationer om att det gick att byta grovfoder mot kraftfoder.
Nu när det är som i år med torkan så är ju dessutom risken att det lilla kraftfoder som kommer att kunna produceras här inte heller räcker och det var ju dyrt redan innan med spannmål. Den här torkan kommer ju inte precis att göra det billigare.

Så om man inte har eget foder eller gott om pengar så visst finns det anledning till oro.

När vi slog vårt grovfoder i år så fick exakt hälften av vad vi fick förra året vid samma tid.

Sv: Det torra klimatet

Såhär tycker jag att det är varje år... "grovfoderbrist i år" etc, fast oftast brukar det klagas på att det regnar för mycket och att det inte går att bärga höet i tid...

Bönder är aldrig nöjda med vädret :) Jag tror nog att vi överlever i år också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka