Det där med müsli?

S

solenbakommolnet

Vad tycker ni om det? Jag är ingen favorit av pelleterat foder och har en häst som blir lite för pigg av havre :devil: Korn har jag läst inte håller så länge när det är krossat och helt kan jag inte ge :crazy: (har ingen som kan krossa åt mig)

Jag känner att jag vill ge min vän mer än bara betfor och mineraler och funderar på det här med müsli. Det är väl inte pelleterat :confused: Ångkokt har jag läst :o Är det bra :confused:

Någon som ger av Red Mills foder??? Där ska det tydligen finnas mineraler färdigt i fodret :d

Mycket tacksam för era synpunkter och svar :banana: :bump: :banana:
 
Jag ger Fibergi som är ett icke-pelleterat fullfoder. Om det energi- och proteinmässigt passar ihop med höet innehåller det för övrigt allt som hästen behöver. Fibergi är lite klibbigt till konsistensen vilket gör att det inte dammar (bra!). Och mumsigt tycker hästen!
 
Hur mycket ger du för en säck fibergi ? och vilken typ av fibergi ger du ? Vad väger säcken ?
 
Hur mycket innehåller en säck? Vart köper du det? Vad betalar du? :bow: :bow: :bow:
 
Jag ger Fibergi-Bas. Säcken väger 25 kg. Jag betalar 169 kr. (Priset kan variera med återförsäljare; har sett exempel på dem som får betala mindre än mig :crazy:)
 
Fibergi har diverse återförsäljare. Kolla upp med Fibergi var den närmsta finns.
 
Jag kan verkligen rekommendera "Spillers" eller "Dodson & Horell" müsli fodrena. Speciellt cool mix om hästen kan bli het. Utbudet är stort och det finns foder till alla typer av hästar.

Prsonligen tycker jag att tex "Fibergi" är alldeles för dyrt till vad man får eftersom den är baserat på hackad halm. Vilket de två andra inte är, utan på lucern.

spillers

detta får mina hästar
 
Jag ger musli från dodson&horrel :"performance concentrate heter sorten.
Själv tycker jag att det luktar äckligt i stallet när hästar utfodrars med fibergi. Någon mer som upplevt det?
 
Jag ger Dodson & Horell's *Sixteen Plus* till gamla hästar/ponnyer.. speciellt framtaget för att passa 'gamlingars' behov, övriga hästar får 'vanligt' foder p.g.a ekonomin.

Müsli är härligt smaskigt.. tycker även jag :D
 
Jag ger mina red mills, det fungerar toppen, ja det är mineraler i , så man behöver inte tillsätta, gör det någon gång i veckan ändå öite puckat egentligen.Mitt hetsiga sto blev mycket bättre efter jag tillsatt det, finns ju olika inom det oxå, det är ju bra. Det blir lite i kubban oxå, blir ju lite med end betfor och mineraler, fodret luktar tom gott!! Har för mig att jag bet 130kr för en säck, el är det 160? ja antingen eller.
Lycka till!
 
Jag ger mitt halvblod Eggersman´s Classic Müsli.
Allt deras foder är havrefritt. Luktar gott och är mkt omtyckt. Innehåller lite gott och blandat.
En säck på 20 kg kostar 134:-.
 
jag ger hippo mûsli pga. att det är mer likt det hästen äter i naturen än pelleterat foder. min tränare (utbld. hippolog) ska komma och göra foderstater åt våra hästar om någon vekca..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 055
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp