Det är inte lätt...

Migo

Trådstartare
... att uppvakta en BC i en fårhage;)

Boss låg plats i fårhagen och väntar på sin tur att träna. Höglöpande Ida kom i full fart och försökte fånga hans uppmärksamhet. Efter att hon lagt sig tvärs över hans huvud, backat upp rumpan framför hans näsa och satt sig på honom några gånger så släppte han sitt kommando och satte sig upp.

För att se fåren bättre...

2012-01-08144043.jpg

2012-01-08144047.jpg

2012-01-08144050.jpg

Han är 2½ år, okastrerad och har en fullt normal könsdrift. Jag lovar;)

/Migo

Sv: Det är inte lätt...

Men jösses, vilken en :rofl: Är det vanligt att de är SÅ galet fokuserade på vad de ska göra att de inte ens bryr sig om en löptik lägger sig tvärs över huvudet på dem?

Japp:D Vadå enkelspårigt?;)

Anledningen till att hon öht släpper fokuset på fåren är att hon precis jobbat ett pass. Annars hade han inte varit ett dugg intressant;)

Det säger ju en del om vilken drift det är vi jobbar med när vi tränar dessa hundar...:eek:

:D Stackars Ida att bli så tvärnobbad! :D
Fast visst är det kul att se när de verkligen gillar det de gör! Våran förra var visserligen rätt hårt hållen av oss att inte bry sig om löptikar, men han tränade agility utan problem tillsammans med löptikar, han kunde dock koppla av mellan träningspassen och verkligen ge sig hän åt sin älsklingsfröken Moa, oavsett om hon löpte eller inte. ;) Kärleken var ömsesidig, de lekter och sov tillsammans om de fick en chans, han en stor Eng springer spaniel och hon en liten japansk spets... ;)

Boss och Ida är jättekära vare sig det är löp eller inte, men det blev så absurt uppenbart idag hur hjärntvättade de är på får, när hon verkligen klättrade på honom med svansen i vädret och han mest var bekymrad över att hon skymde sikten. Hon såg faktiskt riktigt besviken ut;)

Lika nöjd är jag för det, han kommer aldrig få bli pappa med tanke på sina C-höfter:(

Det är trist med dåliga höfter... Själv funderar jag på kastration eftersom våran nuvarande är precis tvärtom... Han är helt upptagen av tikar överlag... Inte i jaktsituationer men till vardags... Det var lugnare så länge den kemiska kastrationen satt i, men nu börjar han bli rätt odräglig på den punkten igen, han ska ju absolut aldrig få sätta några valpar till världen med alla sina problem fysiskt så jag ser inte så många nackdelar med kastration förutom att han ev kommer att lägga på sig mer i vikt, vilket han absolut inte får...:crazy:

Ja, hade det inte varit för höfterna så kanske kanske han hade kunnat bli dugligt avelsmaterial i framtiden. Min plan var också att kastrera, men eftersom han är så jäkla mjuk känns det onödigt.

Om det var problem skulle jag nog göra som du, och skära bort påsen.

Otroligt kul att se jobbande hundar! Är så avundsjuk, för jag har inte orken till att träna så hårt, trots att jag har en brukshundsras.

Underbar tråd! :D

(Och den borde vara obligatorisk att se för alla som vill ha en bc till "sällskap och långa promenader"..)

Äh, vadå, de behöver ju inte alls valla. Det räcker faktiskt att trickträna lite och gå skogspromenader varje dag.

Vallning är faktiskt som precis vilken annan aktivering som helst.

:grin:

/Migo

Härligt att se! Snacka om koncentration.
Älskar att se hundar som verkligen jobbade med det de är avlade för.

Så duktig!! Bra jobbat du och bra hund!

Hade en massa ljud runtom när jag såg filmen så jag hörde inte om du visslade/ropade nåt, får du kommendera mycket eller är det han själv som reglerar trycket på fåren sådär bra?

Jag visslar en hel del, men han börjar få upp riktigt bra djurkänsla själv också:) (Tror visslorna hörs lite trots musiken)

Det är alltid lika kul att se bilder på dina fantastiska border collies! I linje med vad någon annan skrivit så blir det helt oförståeligt varför någon vill ha den rasen utan att använda den till vallning när man sett dem i sitt rätta element!

Det är tyvärr ont om arbetsbilder på mina hundar, eftersom jag inte riktigt har förmågan att fota och valla bra på samma gång. Blev dock en film förra veckan:
http://www.youtube.com/watch?v=A2ybNjzI210

Åh, det ÄR ju så härligt att se dem valla :laugh: På riktigt har jag visserligen bara sett när en BC vallat kor till och från hagen, men det var fint det med :D Om man vill se vallning på riktigt, finns det några arrangemang någonstans ibland dit man kan komma som åskådare? Visst anordnas det lite tävlingar i vallning? Eller är det bara till att försöka hitta någon i närheten som använder sig av vallande hundar och hoppas på att man får komma och titta någon dag? :p

Det är tävlingar titt som tätt mellan april - november. Just nu ligger vi med andra ord rätt så lågt, eftersom det brukar vara snö den här årstiden:p Klubbarna är rätt så dåliga på att marknadsföra sina arrangemang utanför rasklubben, ofta är det ont om parkeringsplatser osv...

I stockholmsområdet är det gott om tävlingar, och jag VET att även vallhundsfolk blir jätteglada för möjlighet att köpa arbetsbilder på sina hundar *pik*;) Problemet är att man behöver dunderutrustning för att kunna fota hundar i hög fart på 400 meters avstånd:( Men fartbilder är ju du bra på!

För att hitta tävlingsdatum kan man gå in på vallreg.svak.se och titta på kalendern. Där står vilka tävlingar som är planerade och vart. Nya datum kommer ut i feb-mars, när lokalklubbarna haft sina årsmöten.

Jag har tyvärr en väldigt korkad OT fråga :o men, hur upplever fåren själva vallningen? Alltså får som är invanda med själva situationen? Ser de hunden som obehaglig, läskig eller är det mer en "jahapp nu var det dags igen"-grej för dem?

Nog för att fåren på filmen knappast såg stressade ut ;) men jag blev nyfiken på hur deras "relation" till hunden faktiskt är. Om det kanske behövs en viss obehaglighets/respekt-faktor för att fåren faktiskt ska kunna drivas av hunden eller om de helt enkelt lär sig vad som gäller och tycker det är helt ok?

Liknande trådar

Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 266
Senast: havstomat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka