Dåligt hö, bra foderstat?

Etoile

Trådstartare
Hej! Har nu fått analysen på vårat hö... Har suttit och räknat ihop en foderstat som enligt mig bör vara Ok... Vill höra era åsikter! :bow:
Hästen ifråga är ett vbl som rids ca 40min-1,5timme/dag, en hel del trav och galopp, hoppar för tränare 1dag i veckan, dressyr för tränare 1dag i veckan, löshoppning 1dag i veckan och vilodag 1dag i veckan (ca). Hon väger ca 450kg.

Hö (1)

Torrsub. 84%
Energi:6.8
Smältbart råprot.53

Hö (2)

Torrsub. 84%
Smältbart råprot.52
Energi:7.3

Silage

Torrsub. 58%
Energi:6.0
Smältbart råprot.36
Kalcium:1.8
Fosfor:1.3
Manesium:0.6
Kalium:11.5


Min foderstat:
3kg Hö(2)
6kg Silage
1,5kg Havre
0,5kg Korn
1kg Betfor
+ extra mineraler och vitaminer
 
Sv: Dåligt hö, bra foderstat?

Din foderstat är helt ok. Lite lite grovfoder kanske.
Jag skulle slippa silaget och ge bara av nåt av hösorterna och sen lite havre och betfor och mineraler.
Tex
10 kg Hö
1 kg Havre
0,5 kg betfor
Ger lika mycket energi som din tidigare foderstat.
 
Sv: Dåligt hö, bra foderstat?

Tycker din foderstat verkar helt ok. Grovfodergivan är dock lite i underkant!
Jag skulle byta ut kornet mot 1 kg hö extra och sen skulle jag vara nöjd! Fast 1 kg betfor är riktigt mycket! En litet väger ungefär 300 gram!
Om hästen behöver mer hull skulle jag öka på höet in första hand då det är så pass bra!
 
Sv: Dåligt hö, bra foderstat?

Ok, men när jag har räknat har jag egentligen kommit fram till mer silage och mindre hö, det blir för mkt. proteiner i skillnad mot energi om jag använder höet..
Har använt mig av en bok som heter "rätt foderstat, bättre häst"...
Vi får ta max 9kg hö eller 12kg silage....
 
Sv: Dåligt hö, bra foderstat?

Jo, jag tycker också att det verkar ganska mkt. med 1kg betfor (=2,5liter) Jag ger henne just nu 1,5 liter, får väl trappa upp om jag märker att det saknas ngt...
Kan tillägga att jag kommer öka på lite med hö/silage till vintern, då det är kallt och våra hästar går ju ändå bara ute 4timmar/dag(!!!) så hon måste ha ngt. att pyssla med, ger henne även lite halm eftersom hon inte äter upp det på en gång...
Har köpt extra tillskott av kalcium och fosfor också!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 589
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hö för häst Fodermedlets sammansättning.....................|Per kg foder| Per kg ts Torrsubstans...
2
Svar
21
· Visningar
1 859
Senast: ameo
·
Foder & Strö Skulle behöva lite åsikter ang. foderstat. Har ett analyserat hö med dessa värden: Ts - 84% Smältbart råprotein - 37 g/kg foder...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: ch791022
·
Foder & Strö finns säkert tusen liknande trådar men hittade ingen som liknade mitt problem helt. har fått hem analysen på höet idag. ser ut...
Svar
6
· Visningar
1 529
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp