Dålig Hov

haflingerida

Trådstartare
Min ponny rids dagligen ca. En timme och tävlas varannan helg i regional hoppning. På senaste tiden har han tappat skon 3 gånger och de två senaste gångerna har hovslagaren behövt sätta på någon slags lagning. (Liknar lim) Innan var intervallerna långa (8 v.) men har nu gått ner på fem veckor. Nu är min hovslagare rädd att han snart kommer att sömsticka min ponny om han fortsätter trampa av sig hans skor. Han ska börja ha boots på sig i hagen nu (tips från hovis) Men jag undrar om det finns något annat som också hjälper.. Tillskott, skydd eller vad som helst., ponnyn MÅSTE fortsätta vara frisk då träningsläger väntar vecka 27..
Hjälp!

Jag tror inte mycket hjälper på hovar i form av tillskott mm. Biotin kanske, men jag är rätt skeptisk även till det om hovkvaliteten är ok. Däremot skulle du kunna testa att blötlägga hovarna dagligen för att få dem 'segare' vilket skulle kunna hjälpa mot tappskor. Skaffa ett par blötläggningsboots eller en rejäl balja som ponnyn kan stå i.

Vid upprepade tappskor och trasiga hovar så brukar jag sko med travskor på det hovparet. Den tjockaste standard skon i järn. Hade för sådär 15 år sedan en hovvis som påstod att de satt bättre för att de är lättare. Oavsett varför så har tapsko trenden hittills alltid avbrutits med travskornas hjälp.

Min ponny rids dagligen ca. En timme och tävlas varannan helg i regional hoppning. På senaste tiden har han tappat skon 3 gånger och de två senaste gångerna har hovslagaren behövt sätta på någon slags lagning. (Liknar lim) Innan var intervallerna långa (8 v.) men har nu gått ner på fem veckor. Nu är min hovslagare rädd att han snart kommer att sömsticka min ponny om han fortsätter trampa av sig hans skor. Han ska börja ha boots på sig i hagen nu (tips från hovis) Men jag undrar om det finns något annat som också hjälper.. Tillskott, skydd eller vad som helst., ponnyn MÅSTE fortsätta vara frisk då träningsläger väntar vecka 27..
Hjälp!
Antar att den skos med mindre sko. en gammal nött är lättare o sitter bättre o man kan sko om efter 2 v.

Du kan sätta liniment eller cornucresine , masseras in i kronranden för att stimulera ökad tillväxt. Ej hela tiden då hornet blir skörare.
Steel joint eller equion som ger starkare horn.

Du kan be hovis sätta på klenare söm för OM den trampar av sig så är hoven intakt- ponnysöm på stor häst. Ej heller nita hårt.

Runda av skons kanter med vinkelslip. boots. Smörj hoven o se till att den är ren.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 382
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 566
Senast: Dessie2010
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 645
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka