Daggmask i vattenbaljan?

feel

Trådstartare
Vi har en vattenbalja (svart plast) i hagen, rymmer ca 50 liter. Vi fyller på dagligen och skurar den vid behov (ca varannan-var tredje dag). Nu på hösten har vi fått ett problem, vi hittar nämligen döda maskar i vattnet... Maskarna ser ut som helt vanliga rosa daggmaskar, med sådant band på mitten typ, 5cm långa.

Vi förstår inte hur maskarna tar sig ned i baljan, varför de hamnar i baljan, och är det öht daggmask? Är det någon som har en förklaring på detta? Inälvsmask? Men har googlat och hittar inga som ser ut som daggmask och vad skulle de göra i vattenbaljan?

Jag mår illa, det är så sjukt äckligt :crazy:

Sv: Daggmask i vattenbaljan?

Det är daggmaskar, dekommer upp och söker sig till vattnet när det regnar av ngn anledning.

Det är bara att fortsätta skura baljan, kan kan man kanske sätta baljan på ngn typ av nät pall så maskarna inte kan kräla upp i vattnet.

Jag tror ju att det är typ fåglar som släpper dem där..? Maskar borde inte kunna kräla sig upp i baljan?

Jag vet inte hur duktiga de är på att kräla :P Men det är ju typ en "vikt kant" upptill på baljan, svårt att förklara, men den känns väldigt tjorvig att ta sig förbi. Även för en mask...

Fast att fåglar ska släppa ner ett 10tal maskar varje dag en regnig sommar är lite väl misstänksamt.
Fast ja de ville kanske göra ngn mask soppa :p. Eller så lägger hästarna i dem :D

Det är bara under hösten det pågått, första gången jag hittade dem var för ca 2 veckor sedan.

Inälvsmask är det inte, om de är rosaaktiga och har gördel är det förmodligen en slags daggmask.
Hur de kommer in i baljan? Jadu, kan finnas lika många teorier som maskar. Att de krälar i själva tror jag inte på. Snarare fågel-teorin.
Det KAN ju vara så att fåglarna plockar maskar i mängder när maskarna kryper upp ur sina vattenfyllda gångar. Fåglar (speciellt kajor) är inte så sparsamma med maten och leker gärna med den. Så de kan mycket väl ha släppt ner en och annan i vattenbaljan. Alla maskar kanske inte är hela heller.

Men oroa dig inte. Daggmask är ofarligt. Byt vatten som vanligt bara, ingen panik. Hästarna kommer inte få daggmask-infektioner, ingen kommer bli sjuk. Hästar får i sig bra mycket värre saker ute i hagen.

Jag har också en svart vattenbalja med kant där det periodvis dyker upp eller snarare "dyker ned" en del mask :)
Mysteriet löstes då jag kom på en skata som satt på kanten och sköljde av en mask, då blev det uppenbart att maskarna kom "uppifrån" - sköljda eller tappade - och inte kom krypande nedifrån :)

Men blä :) Jag tror också på fågelteorin, vi har vattenbad till fåglarna och de gillar att doppa maten i det innan de äter! Pröva att ställa ut ett grundare kar till fåglarna så använder de säkert det istället.

Hos oss sköljer också fåglarna maskar och annat som t.ex. bär. Ser hemskt ut i vattenbaljan. Dock tror jag inte hästarna bryr sig så mycket.

Får försöka med ett fågel/mask badkar nära hästarnas vatten nästa år :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 367
Senast: Aliche
·
Hästvård min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
16 134
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III