Cykla med hund

fijja

Trådstartare
Jag har fått en cykel :)
Nu har jag då tänkt cykla med hundarna.

Lillan, pomeranian får nöja sig med att åka cykelkorg medans det är tänkt att mellanpudeln (stoooor mellan) Rocco ska få jogga brevid.
Tränar/tävlar agility med honom och tänkte att det kanske är ett bra komplement till det, att få träna lite flås.

Att cykla med honom är inga som helst problem, han håller sig på sidan och är uppmärksam och följsam.

Nu har jag bara cyklat någon kilometer, även om han är i rätt bra kondis.
Hur mycket kan man cykla? Är det mycket slitsamt? Jag har cyklat så han travar brevid som ser ut att vara ett rätt behagligt tempo för honom att springa i. Alltså lugnt och sansat.
Vad annars ska man tänka på? Ett par dagar i veckan hade jag tänkt mig.

Tyvärr bor jag till så att det jag har att välja på är asfaltsväg eller helt offroad in da woods så att säga, vilket inte är möjligt med min damcykel :p

Sv: Cykla med hund

Jag cyklar med min hund andra rundan (mamma tar första) och såklart om vädret tillåter, är det varmt, alltså solen står på och man är varm i shorts och linne, så cyklar jag inte för då är det för varmt för hunden och regnar det är det inte så kul så då gör vi oftast inte det.
Jag cyklar allt från 1h rundor till 10mins rundor med henne, min hund visar däremot när hon är trött och saktar då in själv och vägrar springa fortare så hon är rätt lätt. Jag cyklar också rättså lugnt och hon får oftast bestämma tempot, alltså racerfart i början och snigelfart i slutet haha, men jag håller lite i henne i början så hon ska orka mer.
Jag brukar cykla ner till stranden (tar ca 15min med cykel och ca 30min att gå så ca 5km) och sen släpper jag henne så hon får bada lite och sen cyklar vi hem igen, sen är hon trött, så den rundan går bra för henne och ändå springer hon och badar som en galning haha!
Min hund är 50% Schäfer, 25% Jämthund och 25% Kungspudel men ser ut som en mindre svart Schäfer. Jag tror att det är lika slitsamt att cykla som att jogga för hunden, jag cyklar mest på asfalt men ibland på grusvägar, bor inne i stan så annat är lite svårt men hon springer bra på det.
Använder 4 ess tassalva för att hon inte ska slita så mycket på tassarna :)

För oss funkar detta som ett jättebra motionssätt, jag brukar också cykla i typ 10-20min och sen gå en 30mins-1hs runda efter vi cyklat så hon får gå lite också, alltså direkt efter man cyklat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka