byter man ridsätt med hackamore?

hljomalind

Trådstartare
Min nya medryttarhäst rids på hackamore för att han trivs bäst bettlöst. Jag är ridvan, men har bara ridit med bett förut. Ägaren säger att det är bara att rida som vanligt men lite försiktigare, och inte hålla i tyglarna om hästen snubblar, för det kan gå illa.

Han är en lydig och fin häst, som lyder minsta vink, så allt går bra, men det känns förstås lite ovant och annorlunda, och när det kommer till finliret, som halvhalter, och att samla hästen tycker jag att jag har sämre kontakt, känner inte var jag har hästen på samma sätt. Är detta en vanesak, eller behöver jag ändra mitt sätt att rida? Kan det vara så att jag är lite för bunden vid att rida med handen och behöver tänka mer på att rida med sätet?

Sv: byter man ridsätt med hackamore?

Förstår dig precis! :)
När man börjar rida på hackamore och är van att rida på vanligt är det en skum känsla. Men det är som ägaren till hästen säger; rid lika fast mer försiktigt/mjukt. Halvhalter är inga problem, använd vikten istället för handen (det är ju faktiskt så man bör göra bett eller inte bett:angel: )
Det tar ett tag att vänja sig men det ger sig. Så ge inte upp utan rid på. Det du ska tänka på är att använda hjälperna och inte handen men annars är det inte annorlunda. Lycka till1 :bump:

Jag känner igen problemet!:) När vi började rida förra hästen på hack så hade vi ruskiga problem med att bara svänga av från fyrkantsspåret när vi ville! Man har helt enkelt fått lära sig att rida mer med kroppen och bet mindre med händerna. Har en femåring (snart) som jag också rider på hack därför att det helt enkelt funkar bättre än med bett. Med bett kämpar han emot och fattar inte riktigt att han ska svänga osv. Det är en liten omställning att byta till hack men det är faktiskt ännu jobbigare att byta tillbaka till bett! I alla fall för mig....:crazy:

åhhh va glad ja e detta kom upp för ja har alldeles precis köpt ett hackamore o provade det för nån dag sen...ja kände oxå att d blev en väldigt skum känsla...o när han börja slappna av o kände sig bekväm så börja han tugga med hela munnen o det kom massa skum..haha.han hitta ju inte bettet o tugga på..men d ja kände va oxå det här med halvhalter o böjningar o öppna o sluta o sånt..ja fick inte riktigt kläm på det...o ja tyckte han kändes supertung...när ja skulle sakta av honom fick ja verkligen göra en markant avslutning...sätta mig jättedjupt i sadlen o luta mig tillbax o ta lite nätt så gick det..men d är nog mycke övning o det ÄR en väldans skillnad mot o rida på bett...ja har väldigt svårt o känna när han ger efter..men d kommer väl...

Jag byter mellan Hackamore och bett på min pålle. Och han trivs nog bäst med hack (om det är för att han kan snappa åt sig grässtrån ibland vet jag inte;)) Men först tyckte jag det var lite konstigt men efter ett tag tänkte jag inte alls på det. Men man att stanna gäller det att ge o ta för att dem ska lyssna på att stanna/sakta ner. Det är nog det ända som jag tycker är skillnaden nu. Och nu på vintern tycker jag det är extra bekvämt att ha "hack" för då slipper man hålla på att värma bett osv :rofl: Älskar mitt hack!:love:

I början kan det kännas ovant med hackamore eftersom att den verkar annorlunda, men rid så mycket som möjligt med sätet så kommer det gå bättre. Det enda negativa jag märkt med hack, är om hästen drar iväg, då är det mycket svårare att få stopp på den än om man har bett.

Det "svåra" med att rida med hack är att man inte kan ta ledande tygeltag.
Tänk dig istället att dina axlar är hästens bogar (och att dina höfter är hästens höfter) så blir allting lättare. Ska du t ex svänga till vänster så vrider du bara ditt axelparti till vänster - hästen följer lätt med ;)

Immer

Tack för era svar!:)

Det låter som att jag har ett bra tillfälle att träna mig på att rida mer "utan hand", speciellt eftersom han är en så trygg och lyhörd häst. Det ska bli kul att jobba med det.

För att hacket ska fungera bäst behöver man rida mer med kroppen, vilken man iofs ska göra med bett också. :angel:
Det som brukar ta längst tid är att "lära om" hästen.
När väl den biten är klar har man oftast en häst som är mer känslig för ryttarens kroppssignaler.
När jag började rida med hack för en massa år sen hade jag stora problem i början. Tacka :devil: för det, jag red som med bett och med mycket händer.
När väl jag hade lärt om fick jag en helt underbar häst som nästan enbart reds med vikthjälper.

Några stopproblem har jag aldrig haft med hacket, snarare tvärtom. ;)

-*kl* har hört en massa om att hackamore inte sk avara bra att rida med dagligen ? att det tar på hästen ? ngn som kan berätta om varför? eller ifall det är en myt osv...
och hur är hackamore ifall man ska rida lektion, eller dressyr, ? bara tänka på att inte ta ledande tygeltag och rida mer med sätet ?

en del hästar kommer på att de kan komma undan genom att tex krulla ihop sig och strunta i tygeltagen (och det blir svårt att ta uppresande tygeltag på hackamore).
man får pröva sig fram till vad som passar ens häst, vissa funkar jättebra på hackamore andra inte.

vad gäller dressyren brukar det bli väldigt avslöjande för ryttaren om man rider m hackamore - tar man för mkt i tygeln utan att understödja m skänkel/drivning kan det bli tvärstopp eller en väldigt ihopkrullade häst tex.
blir svårt att få igenom ärlig ställning åxå tycker jag, däremot funkar ledande tygeltag rätt bra (iaf om man vänder med yttersidan, och inte bara drar i innertygel)
men även här är det väldigt individuellt.

Min nya medryttarhäst rids på hackamore för att han trivs bäst bettlöst. Jag är ridvan, men har bara ridit med bett förut. Ägaren säger att det är bara att rida som vanligt men lite försiktigare, och inte hålla i tyglarna om hästen snubblar, för det kan gå illa.

Han är en lydig och fin häst, som lyder minsta vink, så allt går bra, men det känns förstås lite ovant och annorlunda, och när det kommer till finliret, som halvhalter, och att samla hästen tycker jag att jag har sämre kontakt, känner inte var jag har hästen på samma sätt. Är detta en vanesak, eller behöver jag ändra mitt sätt att rida? Kan det vara så att jag är lite för bunden vid att rida med handen och behöver tänka mer på att rida med sätet?

Med hackamore så förlorar man det stöd som handen kan ge till hästen och möjligheten att rama in den. Då måste man rida mer med sätet. Det är inte för inte som man sätter på skarpa bett endast på hästar som kommit längre i utbildningen och inte längre har lika stort behov av handens stöd. Men det kräver ju då också en ryttare som inte har behov av stöd. Ett alternativ om hästens mun behöver bettlöst är att rida med sidepull som en mildare bettlös variant. Fast här blir det svårt att rida en het häst, men en lydig och känslig häst fungerar det alldeles utmärkt på. Jag brukar vilja ha sidepull eller vanligt tränsbett på hästen när jag sätter upp ryttare på hästen som inte har kommit så långt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Ett hackamore i fel händer är inte bra.

Borde ha någon som hjälper dig komma igång och visa dom första gångerna.

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 601
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: xDollyx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama