Byta hästen mot en annan...hur fungerar det?

tupperwear

Trådstartare
Rent praktiskt och juridiskt, hur fungerar det? Ngn som gjort det och är insatt?
Jag har en unghäst som en tjej vill byta sin äldre ridna/tävlade mot, och jag är intresserad av att genomföra bytet.
Bor dock typ 60 mil ifrån varandra....
Hur går man tillväga?
Vad händer om ngn av oss skulle ånga sig? går bytet tillbaka då? eller är bytt ,bytt?
Kan man göra detta på ett smidigt sätt?
 
Sv: Byta hästen mot en annan...hur fungerar det?

Om man är överens om att byta häst med varandra, bör man ju också överföra ägarskapet.
Om en part ångrar sig, får man väl diskutera saken men in grund är ju bytt, bytt. Så om en part är nöjd och den andra missnöjd, kan nog inte den missnöjda parten kräva att byta tillbaka.
 
Sv: Byta hästen mot en annan...hur fungerar det?

När jag bytte häst i början på 2000talet så bytte vi rakt av.

Då dom bodde drygt 75 mil från oss så betalade dom resan hit med sin häst och jag betalade resan tillbaka.

Vi skrev ett enkelt papper där vi bara skrev hästarnas namn, våra namn och att vi byter hästar rakt av.

Efter ett tag hade min medryttare blivit så tajt med hästen jag bytte till mej att hen fick ta den med sej när hen skilde sej för jag och hästen blev inte så tajta som dom blev.

Dom jag bytte min unghäst med bytte också bort honom efter några år då han inte passade deras intentioner längre.

Men ingen av oss har ångrat bytet då det tillslut gjorde att vi hittade våra drömhästar.
Och jag VET att på bägge ställena hästarna hamnade efter vi bytt dom igen blev dom mycket högt älskade och väl omhändertagna.

Det är en aspekt man måste ha med när man byter hästar om man inte har någon möjlighet att testa dom noga innan.

Om jag skulle göra det igen ?
ABSOLUT ! ! !
 
Sv: Byta hästen mot en annan...hur fungerar det?

Man kan väl göra så att du köper den andres häst och de köper din så blir det bara ett "vanligt" köp men egentligen ett byte, typ.
Bra förklarat men du hänger nog med? :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 485
Senast: Stereo
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 121
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt varför jag väljer att posta ett inlägg här, men hoppas kanske kunna få råd som kan hjälpa mig i min nuvarande...
Svar
9
· Visningar
1 746
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 666
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp