Bygga upp skadat muskel?

L

Lilly

Min 5 åriga vallack fick en mycket allvarlig muskelskada i bogen i somras, såpass dålig att det var när att vi fick ta bort honom.
Mot alla odds har han nu mer eller mindre läkt ihop tack vare lång tid i sjukhage och vila. Muskeln är dock förtvinad, ja nästan obefintligt vilket resulterat i att det ser läskigt ut, nästan som att bog benet eller "nyckelbenet" sticker ut.
Hur bygger jag upp muskeln på bästa sätt utan att riva upp skadan? Klättrar vi, går vi? Vet säger" sakta men säkert" men inget rakt besked.
Är som sagt en pigg hoppig unghäst som vill skutta runt så svårt att ta det lugnt och ledigt. Longera känns inte helt rätt då det är på böjt spår, vill inte överbelasta den sida skadan sitter på.
Nån med erfarenhet och tips?

Sv: Bygga upp skadat muskel?

Hej!
Du har rätt, börja inte på några volter med en ostabil bog.
Helst hade jag velat skritta en sån häst ,någon månad kanske, för att utvärdera sen. Rakt fram och på hyfsat mjukt, men absolut inte tungt underlag. Gräs, skog eller en bra ridbana? Vad har vet. sagt om att rida? Är det ok så tycker jag du ska rida och skritta mycket. Ev variera med tömkörning även det rakt fram.

Massage för att hjälpa till med blodcirkulationen och hjälpa tillbakabildning av muskeln. Klättra kanske du ska vara lite försiktig med i början, nu vet jag ju inte hur skadan ser ut men börja lite smått i svaga backar efter ett par veckor. Då används ju framför allt rygg och rumpa mer. Var försiktigare med nerförsbackar. Snö eller vatten kan också vara ett alternativ när du skrittat ett par veckor, men var uppmärksam på hur hästen reagerar och överansträng inte. :)

Du kanske kan se efter om det finns någonstans att låta honom simträna i bassäng, på rimligt avstånd?

Jag hade bsolut tagit ut en equiterapeut eller liknande som kan titta på just din häst och hans skada och ge er ett schema med övningar. Eventuellt kan han kanske behöva lite "elbehandling" (vet inte vad det heter??), akupunktur eller liknande för att hjälpa muskeln på traven?

Jag har inte stor erfarenhet av muskelskador på hästar, däremot på hundar och har där sett hur mycket en sjukgymnast eller hund/hästfysioterapeut kan göra. Och jag tror absolut att ni i längden vinner på att göra precis rätt från början så att säga.
Ärligt talat är väl rehab inte veterinärernas starka sida, de brukar ofta ha ganska vaga kunskaper.

Annars så är just skritt jättebra träning, i början rakt fram på jämnt underlag, så småningom kan man få dem att börja jobba mer genom att de tex får gå över cavaletti eller på lite kuperad eller ojämn mark. Jag hade absolut jobbat MYCKET i skritt innan jag började med andra gångarter. Skritt är nästan läkande i sig själv och får igång hela kroppen :).

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto skadade sig högt upp på bogen, sår som gick in till muskeln. Hon blev ihopsydd och har stått på box i en vecka, i sjukhage 4...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31