Bygga upp ryggmuskler?

isa__

Trådstartare
Nu har jag tagit hem ett sto på 2,5år, och om allt funkar hade jag tänkt sitta upp och skritta om ett par veckor/månader.
Hon är inkörd, men väldigt lite musklad, ska köra hon nu så hon får bygga upp lite muskler, men just körningen tränar ju inte upp några större ryggmuskler.
Finns det några bra övningar för träning av just ryggmusklerna?
Skulle isåfall vara kul att få några tips:angel:
Tacksam för svar!
/Isa

Sv: Bygga upp ryggmuskler?

Ut i skogen och gå med den.Inte på vägar utan rakt ut i terrängen.

Nu var den ju ung men med förstånd kan man göra detta korta stunder:

Klättra i backar med den.
Låt den simma (hm kanske mer en sommar grej)
Låt den dra ett däck istället för en lätt sulky.

Nog för att min häst är 10 år men ryggmuskler behövs ju alltid. = )
Jag har fått tipset att longera över cavaletti eller bommar i trav, då får dom lyfta ordentligt på benen och ryggen kommer upp.

Ut i skogen och gå med den.Inte på vägar utan rakt ut i terrängen.

Nu var den ju ung men med förstånd kan man göra detta korta stunder:

Klättra i backar med den.
Låt den simma (hm kanske mer en sommar grej)
Låt den dra ett däck istället för en lätt sulky.

Ska prova det!

Jag kör henne i en ganska tung vagn 70-80 kg. men då kör jag mest i skritt och låter henne jogga lite lugnt.

men just körningen tränar ju inte upp några större ryggmuskler

:confused: Va?

Mina erfarenheter säger att rätt körning faktiskt kan ge riktigt fina ryggmuskler. Det beror ju helt på vad man gör.
En bra tränare/körkunnig person kan hjälpa er i detta. T ex är backträning (i skritt) bra för bl a ryggen.

Annat du kan göra är ju att gå ut och gå med hästen i skogen, utanför stigar och vägar, klättra upp och ner, slalom mellan träd och andra hinder, tömköra tömköra tömköra, jobba över bommar och liknande arbete.

Hennes ålder kan också göra att hon är tunn, eftersom hon fortfarande växer. Rätt foder med rätt mycket protein är viktigt för att hon ska kunna bygga musklerna, energi för att hon ska orka bygga.

:confused: Va?

Mina erfarenheter säger att rätt körning faktiskt kan ge riktigt fina ryggmuskler. Det beror ju helt på vad man gör.
En bra tränare/körkunnig person kan hjälpa er i detta. T ex är backträning (i skritt) bra för bl a ryggen.

Annat du kan göra är ju att gå ut och gå med hästen i skogen, utanför stigar och vägar, klättra upp och ner, slalom mellan träd och andra hinder, tömköra tömköra tömköra, jobba över bommar och liknande arbete.

Hennes ålder kan också göra att hon är tunn, eftersom hon fortfarande växer. Rätt foder med rätt mycket protein är viktigt för att hon ska kunna bygga musklerna, energi för att hon ska orka bygga.

Jag går väldigt mycket i skogen med henne. och hon får klättra mycket. har bara haft henne i snart 2 veckor så har ju inte hunnit så jättemycket, men vi jobbar sakta men säkert med att bygga upp muskler. :)

Jag ger henne lusern, betfor och havre just nu.
Och ett proteinrikt hö.
Och hon orkar nästan jobba lite för mycket för att vara så pass omusklad som hon är :angel:

Isa

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar