Bygga muskler på häst med spatt, behöver råd och tips

Aleel

Trådstartare
Som rubriken säger så har min häst spatt och han behöver bygga muskler och stärka sin kondition. Konditionen har jag hyfsad koll på hur jag ska få upp och vi har kommit långt sen han började sättas igång i maj. Men musklerna, till och med jag som är rätt ny på det här med egen häst ser att han tappat rätt mycket.

Köpte honom för ca ett år sedan och han var även då rätt omusklad och jag fick bl.a. tipsen att rida i backar, köra galoppintervaller, rida i form och longera honom med inspänningstyglar för att stärka ryggen. Veterinärens råd i våras var dock att inte klättra och rida honom i form eftersom han inte ska lägga vikt på bakbenen. Inte rida honom på böjt spår och inte hoppa några högre höjder. Så många av mina träningsmetoder försvann :/ Galoppintervaller kör jag, försöker rida honom i långsam trav och galopp för att jag tror att det bygger mer muskler än när han bara drar på. Försöker även ta galoppfattningar från långsam trav och skritt. Lägg märke till att jag skriver försöker ;) Det går framåt men han behöver helt klart muskla på sig för att klara det bättre.

Så vad kan jag göra för att stärka honom? Tips mottages tacksamt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 823
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 992
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp