Bygga muskler (fd. travare), från "scratch", tips någon?

maryjane86

Trådstartare
Hej, har en varmblodstjej som gått på travet hela sitt liv (7 år gammal), till Augusti-13.

Hon kom till mig i Januari som omplacering, skulle slaktas. Var skygg, stressad och visade tydligt att hon blivit illa behandlad (men det visste jag när hon skulle komma). Nu, 4 månader senare, är hon som vilken häst som helst i den åldern. Väldigt social, vill helst sitta i knä och bli kliad, en fantastiskt trevlig häst. MEN omusklad. Eftersom jag ej vågade mig på några avancerade träningsmoment i början, pga. stressen, så har hon helt gått ur sig.

Hon är dessutom av den nätta fransk/amerikanska travstammen, så hon är inte så snygg för tillfället :)

Nu när hon lugnat sig och fått förtroende för mig, vill jag försöka bygga upp henne igen. Jag är inte intresserad av ridning nåt överdrivet, men vågar mig på att skritta, men hjälper det nåt? Hon är lite riden, och har blivit riden två ggr sen hon kom.

Finns det något annat som man kan göra för att bygga upp muskler? Har ingen kärra, men sele så kan tömköra.
Har byggt skogshage i sluttande backe, tänkte att det kanske skulle hjälpa "rumpmusklerna" lite, men dom står mest o äter :)

Tacksam för svar, är ganska lost. Har aldrig haft stor häst förut, bara ponnys som jag kört och byggt upp på så sätt.
 
Kanske ska tillägga att jag ska börja rida western med henne. Eller i alla fall ha westernsadel.... :)
 
Börja med att se över foderstaten så att framförallt proteinbehovet är täckt.
Den vanligaste orsaken att hästar "tappar muskler" över rygg och rumpa är proteinbrist. För att generalisera och förenkla - fodret ger muskelvolymen och träningen ger styrka och uthållighet...
 
Börja med att se över foderstaten så att framförallt proteinbehovet är täckt.
Den vanligaste orsaken att hästar "tappar muskler" över rygg och rumpa är proteinbrist. För att generalisera och förenkla - fodret ger muskelvolymen och träningen ger styrka och uthållighet...

Okej, har bara gett hö och ensilage sen hon kom, började förra veckan ge lusern också. Är lite feg att ge för mycket kraft och 'energi' åt en fd travare.. ngt tips på vad jag ska ge och hur mkt?
 
Som ovan sa, många som inte analyserar sitt grovfoder vet inte om att hästen inte får i sig tillräckligt med protein. Ett bra kraftfoder om man behöver ge den extra protein är Lusern, finns löst eller som pellets. Har man tur äter hästen det, vi har fått ta till extra betfor till mitt sto som är lite svårfödd.
Sen nästa tips är att behandla hennes som om hon vore en helt grön unghäst, typ ha ett approach som om du var tvungen att lära henne allt från början. Det kommer föra er närmare och det är lättare att fixa ev. tidigare felhantering på det viset. Ta gärna till artiklar och böcker om du känner att du inte vet hur du skall göra.
Sen skrev du att du kan tömköra, det är ju jättebra. Super sätt att bygga lite muskler innan det är dags att rida, att skritta mycket på en helt omusklad häst sliter mer än det bygger så det brukar jag undvika på ja i stort sett alla hästar så gott det går.

Lycka till med din häst :)
 
@maryjane86 Anpassad foderstat är det viktigaste. Rätt balans mellan energi och protein men även mineraler måste vara i balans. Frisk skritt är överlägset för jämn muskeluppbyggnad.
 
Håller med wine-tee om att du ska se hästen som en helt "grön" unghäst. Börja om helt från början. Om hon är väldigt omusklad så skulle jag nog (efter att ha kollat igenom foderstaten) gå promenader för hand i skogen, i kuperad terräng, klättra upp och ner i backar. Det gjorde jag med min ungponny i början, när hon inte va riden så mkt :) Sen kan du så småningom sitta på i backarna. En oriden häst musklar sig ju endel bara genom att "hålla balansen" med ryttare på ryggen :) Sen är ju tömkörning jättebra oxå, som nån skrev tidigare här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp