Bygga bur åt råttor ...

Siiiia

Trådstartare
Har två st hanar som nu bor i en fågelbur där måtten är efter de riktlinjer som finns, men som jag ändå vill ge mer plats..

Är nu på jakt efter ett annat alternativ. det finns ju större burar till chinchillor och illrar har jag sett. Men dem är ganska dyra. Så nu går jakten på lämplig garerob som kan byggas om till bur.

Mitt problem är hur jag ska göra för att det skall bli lätt att hålla rent. Trämatrial är ju bra, men har erfarenheten att de pinkar och trä suger åt sig. Vilket innebär råttpiss stank bara efter ett par veckor :crazy:

Hängmattor och tyg grejer byter jag ut ett par gånger i veckan för att det inte ska bli lukt i dem. Men övrig inredning ..

Det bästa vore ju om man kunde bygga till en kant på hyllplanen så man kan lägga strö där (använder all pet pine, vilket visat sig ta bort lukt bra). Funderar på om man kan lägga våtrumsmatta som golv under?

Finns det någon här som har byggt om garderob till rått bur? Hur har ni gjort?
Tips på annan inredning som är lätt att hålla rent mottages också tacksamt.

Sv: Bygga bur åt råttor ...

Lack, lack och ännu mer lack, helt vansinnigt många strykningar lack, och så våtrumsmatta över. Se till att det inte blir skarvar och förvänta dig ändå inte att det inte kommer lukta.

Och så måste jag bara få påpeka att All Pet Pine är bland det sämsta du kan ha i buren ur ren hälsosynpunkt.
http://www.ratfanclub.org/litters.html

Aj då. Det var ju inte så bra. Har du tips på något annat vettigt strömatrial som inte behöver bytas ut varannan dag för att det inte skall lukta ..? För det är ju det som är grejen. All pet pine har ju funkat bra ur luktsynpunkt. Städar buren ett par gånger i veckan. Byter ut allt ca varannan vecka. Och det är luktfritt.

Har tidigare kört med vanligt kutterspån, kattsand. Funkar torv tro?

Den där råttkiss stanken kan ju inte vara nyttig heller, för djuren menar jag ...

Att det luktar "råtta" det får man ju ta såklart, men stank av kiss måste man ju bekämpa på någotvis.

Då förstår jag att du haft problem, för varken kutterspån eller kattsand är speciellt bra det heller ;)

Jag kör Stl-strö, går att hitta på Granngården. Tycker det funkar bra, håller lukt borta - men, när det väl börjar lukta slår det till ordentligt direkt om man inte är förutseende med rengöring.
Förutom det finns Toa-Lätt/Majsans remiss, funkar rätt okej. Bäst är aspflis/aspspån, och tätt därefter finns alflis/alspån. Har inte testat asp själv, däremot alflis vilket fungerade väldigt bra.
Hampa har jag hört mycket bra om också, dock inte testat själv.

Torv kan jag bara avråda från. Har inte testat själv men blir det torrt så dammar det för mycket för råttors känsliga luftvägar.

Tack! Då bär det av och fix nytt strö då till att börja med .. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka