Burstorlek

V

Vargdotter

Som jag skrivit i tidigare trådar ska råttflickan Silke få ett par nya kompisar (om ett par månader) nu när hennes syster gått bort. Jag ville egentligen ha en lite större bur, men nu har jag tänkt lite på pengarna...
Lär inte ha råd att köpa/bygga en ny bur, däremot kan jag fixa lite mer hyllor och bättre inredning (utnyttja utrymmet) i buren jag har nu. Men räcker 80x79,5x50 cm (buren "Jenny" har jag för mig att den heter, från gibbon) till tre råttor? De får självklart springa lösa när jag är hemma, minst ett par timmar om dagen.

Vad tror ni? Kommer de att gå varann på nerverna?

Sv: Burstorlek

Jag vill absolut påstå att det räcker. Med påhittig inredning som aktiverar dem, men som ändå inte är så platskrävande så tror jag inte det är några problem. Ärligt talat så är råttorna ju som allra mest aktiva när de får vara ute och leka med dej!
Jag hade den lägre varianten Mary råtta (Jenny fanns inte då) till två råtthonor, det gick bra det med, även om en högre bur som Jenny är att föredra till tamråttor, som ju klättrar mycket.

Jo, enligt Ratpowers "burmåttguidegrej" ;) ska det få plats 5 råttor i min bur... :crazy:
Innan hade jag ett hemmabygge av en bokhylla som satt ihop med denna buren, så det är därför det känns lite litet nu. :smirk: Var tvungen att skrota hemmabygget när det inte gick att få rent ordentligt längre, och så ramlade/hoppade tjejerna från översta hyllorna lite för ofta när de började bli äldre. :crazy: Ville inte riskera nåt brutet ben.

Men nu ska jag börja fundera på ny inredning, behöver ju inte ha 3 hängmattor och en korg som tar upp halva buren. :D Får fixa lite hyllor också! :idea:

Jag stripsade upp ett stort rör i taket, hängmatta och hyllor och en stor trädgren vars spretiga grenar ledde till de olika sakerna. Det är bara fantasin som sätter gränserna!

Oj, ja vad mycket jobb en del har lagt ner!
Fast om råttisarna får vara ute och kuta hela kvällen så sover de en stor del av dygnet och resten av tiden kräver ju inte alltid så där fullmatat utbud av prylar. Jag tror att många aldrig tar ut sina råttor och dövar sitt dåliga samvete med prylar till dem. Min gissning alltså.

Så kan det vara! Och du har rätt, på dagarna sover de mest ändå. Silke har varit ute sen 8 imorse, och sovit på 3 olika ställen i lägenheten redan. :D Nu ligger hon på en av sina handdukar i tv-hyllan.

Min Gosiga Ellen tamråtta gick gärna och la sej under kudden i min säng. Ibland tog hon med sej fiskpinnar och chips och annat smaskis och gömde där, så när jag gick och la mej på kvällarna, så fick man en överraskning ibland...*tihi*

Silke brukar ha ett skafferi precis mellan de stora kuddarna (som jag har för att göra sängen till en soffa ;) ) och "sovkuddarna", fast hon tar mest med sig riktigt smuliga saker, kex, gammalt bröd osv. Och så sprider hon ut smulorna så att NÅT måste hamna på lakanet till jag ska gå och lägga mig. :D

Förresten, igårkväll kissade hon i sängen, precis bakom mig :crazy: (det gjorde hon några gånger under en period för ca ett halvår sen, sen slutade hon). Blev lite rädd att hon ska börja med det igen, fast hon var väldigt uppspelt när jag kom hem från skolan (var iväg från 7.30-20.30, bussarna går bara några gånger om dagen och tar 1,5 timme enkel resa), rusade omkring i sängen och på mig och lämnade markeringsspår överallt. Hon kanske helt enkelt inte hann till toan? :confused:

Nu på förmiddagen struntade hon helt i toan som står under sängen, hon har gjort om den till skafferi/sovplats, och lämnade en hög med pluttar brevid.

Jag undrade bara ifall det kan vara något hon gör för att markera att hon är ensam, eller nåt som har att göra med att Sammet inte är där längre? De har alltid pluttat i sina toaletter, och kissar bara i buren (fast jag har ställt 4-5 toaletter i lägenheten). Vad tror ni? :confused:

Mina tamråttisar lämnade också markeringar överallt, men inte så att de tömde sej, det gjorde de alltid i buren. Å andra sidan provade jag inte med "toaletter" ute, tyckte det inte behövdes eftersom de gick till buren.
Att Silke helt plötsligt får andra rutiner tror jag absolut beror på att hon nu är ensam. Och att hon kissade i sängen igår kan mycket väl bero på att hon var så översej glad att hennes flockledare äntligen kommit hem. Låt oss hoppas och tro att det var en engångsföreteelse!

Ja, både Silke och Sammet har alltid lämnat markeringsspår, men det är ju bara några droppar. Inget riktigt sängvätande liksom. :crazy:
Tack för svaret! :) Du verkar väldigt kunnig förresten, har du haft många råttor? :D

O nej, bara 3 tamråttor. Men de var lösa med oss jämt vi var hemma. Och jag har alltid velat veta så mycket som möjligt om de arter jag har. Köpt en massa böcker, läst på internet, diskuterat med uppfödare och varit medlem i föreningar.
Eftersom jag blev allergisk mot dem och marsvinet, så är det gerbiler igen som gäller nu. Det är nr 7 och 8 jag är "inne på" nu. Utan råttor kan man inte leva se!

Jag brukar också sluka det mesta i läsväg jag kommer över, och hänga med i forumen osv. :D Det enda jag inte är intresserad av är genetik (med färger och sådär), eftersom jag varken vill ställa ut eller avla. Vill bara ha friska gosråttor. :love:

Precis! Även om det är fräckt med färger så får inte det bli viktigare än trevligt temperament och undvikande av nedärvda sjukdomar.

Visserligen är ju det också genetik, men jag får helt enkelt lita på uppfödarnas goda omdöme, seriösa uppfödare avlar ju bara på friska djur med bra temperament.

Vargdotter skrev:
Som jag skrivit i tidigare trådar ska råttflickan Silke få ett par nya kompisar (om ett par månader) nu när hennes syster gått bort. Jag ville egentligen ha en lite större bur, men nu har jag tänkt lite på pengarna...
Lär inte ha råd att köpa/bygga en ny bur, däremot kan jag fixa lite mer hyllor och bättre inredning (utnyttja utrymmet) i buren jag har nu. Men räcker 80x79,5x50 cm (buren "Jenny" har jag för mig att den heter, från gibbon) till tre råttor? De får självklart springa lösa när jag är hemma, minst ett par timmar om dagen.

Vad tror ni? Kommer de att gå varann på nerverna?

Det räcker gott pch väl :bow:

Liknande trådar

Däggdjur Efter 4 år utan djur står jag inte uuuut! Så jag har bestämt mig för att skaffa hamster igen. Hade flera stycken (alla i egna burar!)...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: Modig_Korn
·
Hemmet Finns det någon annan här inne som isolerat och inrett kallvinden i sitt gamla hus och har tips, råd, idéer och kanske även...
Svar
6
· Visningar
5 690
Senast: Rie
·
Övr. Djur Orkar ni att läsa? Jag behöver hjälp i mina tankegångar så ni är guld om ni orkar "lyssna". I vintras skulle min syster flytta från...
2
Svar
29
· Visningar
7 996
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama