Brunstiga ston...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Eem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 285
E

Eem

Har aldrig haft problem med att stona blir jobbiga att ha o göra med när dom blir brunstiga förrän eventuellt nu.
Var iväg och snabbjobbade hästen på travbanan för en vecka sedan. När vi kom in i gäststallet och ställde damen på gången så upptäckte vi att hon var vääldigt brunstig.
Selade på ändå och första jobbet gick riktigt bra, lugnare än vanligt i värmningen också. Jobbet blev dock lite hårdare än det var tänkt och med tyngre vagn också, men hon fick stå och vila lite längre istället.
Så efter 40 min så körde vi igen för "huvudjobbet" nu med lättare vagn.
Hästen sprang jättebra i 500m sen tyckte hon tydligen att det räckte för hon försökte sedan vända hela tiden på banan och sen slog hon på galoppen. Så då avbröt vi och började om jobbet. Men nää, hästen tänkte inte göra något mer utan galopperade hela tiden. Så då gav vi upp.

Hästen är lite allmänt knepig nu när hon är i form, men så här knepig har hon inte vart i jobben förut. Så jag hoppas att det var brunsten som gjorde att hon inte var på humör för något hårdare arbete den dagen.

Blir era ston på något speciellt vis när dom är brunstiga?

MVH Eem

Mitt sto blir väldigt okoncentrerad och vill inte alls vara med när det gäller jobb. Hon blir väldigt retlig och går och småsparkar/hoppar när jag ber om ngt. Visst efter ett tag går det men det brukar ta väldigt lång framridning innan vi börjar komma överens. dessutom blir hon väldigt tjurig vid brunst. Inte alls kul att ha att göra med. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 240
Senast: Edla
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 990
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 392
Hästvård Ett av mina ridston har från "ingenstans" fått jobbig brunst. Hon är inte det minsta arg eller sur. Sparkar inte men är superstressad...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka